
تعداد نشریات | 26 |
تعداد شمارهها | 404 |
تعداد مقالات | 3,551 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,509,035 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,769,235 |
پیشبینی اضطراب اجتماعی بر اساس سرمایه روانشناختی و خودافشاگری هیجانی در نوجوانان مقطع متوسطه دوم شهر لردگان | ||
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه | ||
مقاله 5، دوره 13، شماره 4، دی 1403، صفحه 52-61 اصل مقاله (1.33 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jsp.2025.6149.3760 | ||
نویسندگان | ||
مریم چرامی* 1؛ مجتبی خلیل طهماسبی2 | ||
1گروه آموزش روانشناسی و مشاوره، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
2دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه روانشناسی، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: هدف پژوهش حاضر پیشبینی اضطراب اجتماعی بر اساس سرمایهی روانشناختی و خودافشاگری هیجانی در نوجوانان مقطع متوسطه-ی دوم بود. مواد و روشها: این تحقیق بر حسب هدف، کاربردی و بر اساس شیوهی گردآوری دادهها، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعهی آماری این پژوهش را کلیهی نوجوانان مقطع متوسطهی دوم شهر لردگان در سال 1398-1397 تشکیل دادند که با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای تعداد 225 نفر انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامهی سرمایهی روانشناختی لوتانز و همکاران، خودافشاگری هیجانی اسنل و اضطراب اجتماعی کانر بود. دادهها با استفاده از همبستگی پیرسون و رگرسیون به شیوهی گام بهگام تحلیل شد. یافتهها: نتایج نشان داد از بین ابعاد سرمایهی روانشناختی، بعد خودکارآمدی، خوشبینی و تابآوری پیشبینیکنندهی منفی اضطراب جتماعی بودند (p<0.05)؛ همچنین از بین ابعاد خودافشاگری هیجانی، بعد افشاگری در زمینهی اضطراب و افسردگی توانست بطور منفی اضطراب اجتماعی را پیشبینی کند (p<0.05). نتیجهگیری: بر اساس نتایج بدستآمده میتوان گفت که سرمایهی روانشناختی و خودافشاگری هیجانی قادر به پیشبینی اضطراب اجتماعی در نوجوانان هستند. کلید واژهها: اضطراب اجتماعی، سرمایهی روانشناختی، خودافشاگری هیجانی. | ||
کلیدواژهها | ||
اضطراب اجتماعی؛ سرمایه روانشناختی؛ خودافشاگری هیجانی | ||
مراجع | ||
احمدبیگی، ن. (1394). نقش ابرازگری عاطفی و خودافشایی در اضطراب اجتماعی با توجه به نقش میانجی بد تنظیمی هیجانی. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تبریز. https://www.virascience.com/thesis/840997
بهادری خسروشاهی، ج.، حبیبی کلیبر، ر. (1395). تأثیر آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد بر معناداری زندگی و خودافشایی هیجانی در مادران دارای فرزند کم توان ذهنی. روانشناسی افراد استثنایی، 6(23)، 83-105. [Doi:10.22054/jpe.2016.7368]
خزایی، ف.، شعیری، م.، عطریفرد، م.، جلالی، م.، حیدری نسب، ل. (1394). پرسشنامهی هراس اجتماعی در نوجوانان: ساختار عاملی اکتشافی و تأییدی. روانشناسی بالینی و شخصیت، 13(12)، 121-132. https://cpap.shahed.ac.ir/article_2735.html
دهقاننژاد، س.، حاج حسینی، م.، اژهای، ج. (1396). اثربخشی آموزش مهارتهای مثبت اندیشی بر سازگاری اجتماعی و سرمایهی روانشناختی دختران نوجوان ناسازگار. مجله روانشناسی مدرسه، 6(1)، 48-65. [Doi:10.22098/jsp.2017.537]
سعادتی شامیر، ا.، غلامی، ف. (1393). تعیین ساختار عاملی مقیاس خودافشایی هیجانی در دانشجویان متأهل. فصلنامهی علمی پژوهشهای یاددهی و یادگیری (پژوهشنامهی تربیتی سابق). سال دهم، 41، 59-76. https://sanad.iau.ir/Journal/educ/Article/941458
عزتی بابی، مریم؛ نریمانی، محمد؛ میکائیلی، نیلوفر و آقاجانی، سیف اله. (1403). اثربخشی آموزش تنظیم هیجانی بر بهبود خودکنترلی و اضطراب اجتماعی در دانشآموزان مبتلابه ناتوانی یادگیری. مجله ناتوانی های یادگیری، 13(3)، 44-57. https://doi.org/10.22098/jld.2024.14385.2141
فتحی آشتیانی، علی. (1388). آزمون های روان شناختی، ارزشیابی شخصیت و سلامت روان. تهران: انتشارات بعثت.
فتحی، ل.، طالبزاده شوشتری، م. (1396). بررسی رابطهی سرمایه روانشناختی، رضایت شغلی و اضطراب اجتماعی با اعتماد سازمانی کارکنان شرکت ملی حفاری ایران. مجله روانشناسی اجتماعی. سال یازدهم، شماره 42، 13-21. https://sanad.iau.ir/Journal/psychology/Article/924357
گنجی، مهدی. (1398). آسیبشناسی روانی بر اساس DSM-5. تهران: انتشارات ساوالان.
نریمانی، محمد؛ تقی زاده هیر، سارا و نریمانی، آذین (1401). اثربخشی برنامه توانبخشی شناختی آرام بر بهبود حافظه کاری و توجه کودکان مبتلا به اختلالات یادگیری. فصلنامه ناتوانی های یادگیری، 12(1)، 85-97. https://doi.org/10.22098/jld.2022.11688.2046
American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, Fifth Edition. Arlington, VA, American Psychiatric Association. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3777342/ Ahmad Beygi, N. (2015). The role of emotional expressiveness and self-disclosure in social anxiety with regard to the mediating role of emotional dysregulation. M.Sc. Thesis, Faculty of Psychology & Educational Sciences, Tabriz University, Tabriz. (Persian) https://www.virascience.com/thesis/840997 Bagheri, M., Zarei, A., & Ashraf Ganjouei, F. (2021). The impact of personality traits and psychological capital on sports commitment (Case Study: Ministry of Sports and Youth Staff). Sport Psychology Studies, 9(34), 103-122. [Doi: 10.22089/spsyj.2020.8959.1969] Bahadri Khosrowshahi, J., & Habibi Kaliber, R. (2016). The effectiveness of acceptance and commitment based training on the meaningfulness of life and emotional self-disclosure among mothers of children with intellectual disability. Psychology of Exceptional Individuals, 6(23), 83-105. (Persian) [Doi:10.22054/jpe.2016.7368] Bandura, A., & Schunk, D. H. (1981). Cultivating competence, self-efficacy, and intrinsic interest through proximal self-motivation. Journal of Personality and Social Psychology, 41(3), 586–598. [Doi: 10.1037/0022-3514.41.3.586] Bittner, A., Egger, H. L., Erkanli, A., Jane Costello, E., Foley, D. L., & Angold, A. (2007). What do childhood anxiety disorders predict?. Journal of child psychology and psychiatry, and allied disciplines, 48(12), 1174–1183. [Doi: 10.1111/j.1469-7610.2007.01812.x ] Bian, M., Leung, L. (2015). Linking loneliness, shyness, smartphone addiction symptoms, and patterns of smartphone use to social capital. Social Science Computer Review, 33(1), 61-79. [Doi: 10.1177/08944393145287] Blumenthal, H., Taylor, D.J., Cloutier, R.M., Baxley, C., Lasslett, H. (2019). The links between social anxiety disorder, insomnia symptoms, and alcohol use disorders: Findings from a large sample of adolescents in the United States. Behavior Therapy, 50(1), 50-59. [Doi:10.1016/j.beth.2018.03.010] Bruijnen, C., Young, S.Y., Marx, M., Seedat, S. (2019). Social anxiety disorder and childhood trauma in the context of anxiety (behavioral inhibition), impulsivity (behavioral activation) and quality of life. South African Journal of Psychiatry, 25, 1-7. [Doi:10.4102/sajpsychiatry.v25i0.1189] Carver, C. S., & Scheier, M. F. (2003). Three human strengths. In L. G. Aspinwall & U. M. Staudinger (Eds.), A psychology of human strengths: Fundamental questions and future directions for a positive psychology (pp. 87–102). American Psychological Association. [Doi:10.1037/10566-007] Cavus, M. F., & Gokcen, A. (2014). Psychological capital: Definition, components and effects. Journal of Education, Society and Behavioural Science, 5(3), 244–255. [Doi: 10.9734/BJESBS/2015/12574 ] Connor, K. M., Davidson, J. R., Churchill, L. E., Sherwood, A., Foa, E., & Weisler, R. H. (2000). Psychometric properties of the Social Phobia Inventory (SPIN). New self-rating scale. The British Journal of Psychiatry: the Journal of Mental Science, 176, 379–386. [Doi:10.1192/bjp.176.4.379] Cunha, M., Gouveia, J.P., Salvador, M.C. (2008). Social fears in adolescence: The social anxiety and avoidance scale for adolescents. European Psychologist, 13(3), 197-213. [Doi: 10.1027/1016-9040.13.3.197] Dehghannezhad, S., Hajhosseini, M., & Ejei, J. (2017). Effectiveness of positive thinking skill training on social maladjusted adolescent girls' social adjustment and psychological capital. Journal of School Psychology, 6(1), 49-67. (Persian). [Doi:10.22098/jsp.2017.537] Ehsan, A.M, & De Silva, M.J. (2015). Social capital and common mental disorder: A systematic review. Journal of epidemiology and community health, 69(10), 1021-1028. [Doi: 10.1136/jech-2015-205868] Ezzatibabi, M., Narimani, M., Mikaeili, N., &Aghajani, A. (2024). The effectiveness of emotional regulation training on improving self-control and social anxiety in students with learning disabilities. Journal of Learning Disabilities, 13(3), 44-57. (Persian) https://doi.org/10.22098/jld.2024.14385.2141 Fathi Ashtiani, A. (2009). Psychological tests, personality assessment and mental health. Tehran: be'athat Publications. (Persian) Ganji, M. (2019). Psychopathology based on DSM-5. Tehran: Savalan Publishing. (Persian) Fathi, L., & Talebzadehshoshtari, M. (2017). The relationship between psychological capital, job satisfaction and social anxiety with organizational trust in the employees of National Iranian Drilling Company. Journal of Social Psychology, 42, 13-21. (Persian) https://sanad.iau.ir/Journal/psychology/Article/924357 Gable, S. L., Reis, H. T., Impett, E., & Asher, E. R. (2004). What do you do when things go right? The intrapersonal and interpersonal benefits of sharing positive events. Journal of Personality and Social Psychology, 87(2), 228–245. [Doi:10.1037/0022-3514.87.2.228] Garcia-Lopez, L.J., Bonilla, N., Muela-Martinez, J.A. (2016). Considering comorbidity in adolescents with social anxiety disorder, Psychiatry Investigation, 13(5), 574-576. [Doi:10.4306/pi.2016.13.5.574] Khazaei, F., Shairi, M., Atarifard, M., Jalali, M. & Heydari Nasab, L. (2014). Social anxiety questionnaire in adolescents: exploratory and confirmatory factor structure. Clinical Psychology and Personality, 22(12), 121-132. (Persian) https://cpap.shahed.ac.ir/article_2735.html Krejcie, R. V., & Morgan, D. W. (1970). Determining sample size for research activities. Educational and Psychological Measurement, 30(3), 607–610. https://psycnet.apa.org/record/1971-03263-001 Lijster, J.M., Dieleman, G.C., Utens, E.M.W., Direckx, B., Wierengta, M. et al. (2019). Social and academic functioning in adolescents with anxiety disorders: A systematic review. Journal of Affective Disorders, 230(1), 108-117. [Doi: 10.1016/j.jad.2018.01.008] Luthans, F., Avolio, B.J., Avey, J.B., Norman, S.M. (2007). Positive psychological capital: measurement and relationship with performance and satisfaction. Personnel Psychology, 60(3), 541-72. [Doi:10.1111/j.1744-6570.2007.00083.x] Luthans, F., Avey, J. B., Avolio, B. J., & Peterson, S. J. (2010). The development and resulting performance impact of positive psychological capital. Human Resource Development Quarterly, 21(1), 41–67. [Doi: 10.1002/hrdq.20034] Mikulincer, M., & Nachshon, O. (1991). Attachment styles and patterns of self-disclosure. Journal of Personality and Social Psychology, 61(2), 321–331. [Doi:10.1037/0022-3514.61.2.321] Mishra, P., & Kiran, U.V. (2018). Parenting style and social anxiety among adolescents. International Journal Applied Home Science, 5 (1), 117-123. Narimani, M., Taghizadeh hir, S., & Narimani, A. (2022). Effectiveness of ARAM Cognitive Rehabilitation Package on Improvement of Working Memory and Attention in Children with Learning Disabilities. Journal of Learning Disabilities, 12(1), 85-97. (Persian) https://doi.org/10.22098/jld.2022.11688.2046 Oranye, N., Ezeah, E., Ahmad, N. (2017). Elements of social capital and academic performance of undergraduate students. Social Indicators Research, 131(1); 305-319. [Doi:10.1007/s11205-016-1249-x] Pettry, S. (2017). The association of high social anxiety and perceived responsiveness with self-disclosure. A Thesis Submitted to the Faculty of Graduate Studies. In Partial Fulfillment of the Requirement for the Degree of Master of Arts. Department of University of Manitoba Winnipeg, Manitoba. http://hdl.handle.net/1993/32577 Saadati Shamir, A., Gholami, F. (2013). Determining the factor structure of emotional self-disclosure scale in married students. Educational Research Quarterly. 10 (41), 59-76. (Persian) https://sanad.iau.ir/Journal/educ/Article/941458 Sackl-Pammer, P., Jahn, R., Özlü-Erkilic, Z., Pollak, E., Ohmann, S. et al. (2019). Social anxiety disorder and emotion regulation problems in adolescents. Child and Adolescent Psychiatry and Mental Health, 13(37), 1-12. [Doi: 10.1186/s13034-019-0297-9] Snell, W. E., Miller, R. S., & Belk, S. S. (1988). Development of the emotional self-disclosure scale. Sex Roles: A Journal of Research, 18(1-2), 59-73. [Doi:10.1007/BF00288017] William, K.E., Chambless, D.L., Ahrens, A. (1997). Are emotions frightening? An extension of the fear concept. Behavior Research and Therapy, 35(3), 239-284. [Doi: 10.1016/s0005-7967(96)00098-8 ] Yousefi, M., Fattah Andabil, A., & Mashayekh, M. (2021). Predicting vulnerability to stress based on psychological capitals and personality traits in the treatment staff of Corona. International Journal of Innovation Management and Organizational Behavior, 1(4), 15-24. [Doi: 10.61838/kman.ijimob.1.4.2] | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 580 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 93 |