
تعداد نشریات | 26 |
تعداد شمارهها | 404 |
تعداد مقالات | 3,552 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,509,325 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,769,389 |
روابط بین حمایت اجتماعی ادراک شده، روابط دلبستگی و رفتارهای قلدری در دانش آموزان پسر دوره ابتدایی:نقش میانجی گری تاب آوری | ||
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه | ||
مقاله 7، دوره 13، شماره 3، مهر 1403، صفحه 80-94 اصل مقاله (1.33 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jsp.2024.14009.5720 | ||
نویسندگان | ||
داود معنوی پور* 1؛ صادق نصری2؛ منصور دهقانی آرانی3 | ||
1دانشیار گروه روان شناسی، دانشکده پزشکی و روان شناسی، واحد گرمسار، دانشگاه آزاد اسلامی ، گرمسار، ایران | ||
2دانشیار گروه علوم تربیتی و روان شناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی ، تهران، ایران | ||
3دانشجوی دکتری روان شناسی تربیتی،واحد گرمسار، دانشگاه آزاد اسلامی، گرمسار، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: هدف پژوهش حاضر تعیین روابط حمایت اجتماعی ادراک شده، روابط دلبستگی و رفتارهای قلدری با میانجی گری تاب آوری دانش آموزان پسر دوره ابتدایی بود. روش ها: روش پژوهش از نظر ماهیت همبستگی با استفاده از مدل ساختاری بود. جامعه آماری شامل دانش آموزان پسر پایه های پنجم و ششم شهر تهران در سال 1400 و نمونه آماری براساس ملاک کلاین، 306 نفر بود که به روش خوشه ای تصادفی انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش پرسشنامه های قلدری اولویوس، تاب آوری کودک و نوجوان انگار و لیبتبرگ، روابط میانی دلبستگی هالپرن و کاپنبرگ و حمایت اجتماعی کودکان و نوجوان طهماسیان بودند. برای تحلیل های توصیفی و استنباطی و بررسی مفروضه ها از نرم افزار SPSS-25 و برای تحلیل مسیر از نرم افزار SMART PLS3.2 استفاد شد. یافته ها: یافته ها نشان داد که اثرمستقیم روابط دلبستگی بر رفتارهای زورگویی معناداراست(01/0< P ). اثر مستقیم تاب آوری بر رفتارهای قلدری معنادار بوده است(01/0< P ). اثرات مستقیم حمایت اجتماعی و روابط دلبستگی بر تاب آوری معنادار است(01/0< P ). همچنین حمایت اجتماعی و روابط دلبستگی با میانجی گری تاب آوری بر رفتارهای قلدری اثر غیرمستقیم دارند(01/0< P ). شاخص های نیکویی برازش داده ها نشان دهنده برازش مناسب مدل است. نتیجه گیری: از این یافته ها نتیجه گیری می گردد که روابط دلبستگی نقش منفی و حمایت اجتماعی و تاب آوری نقش مثبتی بر رفتارهای زورگویی دارند و این نقش با میانجیگری تاب آوری برجسته تر می شود. این یافته ها برای پیش بینی و بهبود رفتارهای قلدری می تواند مورد استفاده قرار گیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
رفتارهای قلدری؛ تاب آوری؛ حمایت اجتماعی ادراک شده؛ روابط دلبستگی | ||
مراجع | ||
اسمری برده زرد، یوسف؛ دولتشاهی, بهروز و طاهری، احسان (1398). بررسی شیوع قلدری و ارتباط آن با مهارتهای اجتماعی- هیجانی، مهارت حل مسئله و افسردگی در دانشآموزان متوسطه اول. فصلنامه علمی آموزش و ارزشیابی ، 12(48), 32-13.
اناری، آسیه؛ طهماسیان، کارینه و فتحآبادی، محبوبه (1390). نگرانی و حمایت اجتماعی در نوجوانی. روانشناسی تحولی روانشناسان ایرانی، 8(29)، 34-27.
https://jip.stb.iau.ir/article_512268.html
بروکانلو، آرزو و میکاییلی منیع، فرزانه (1401). نقش میانجی حمایت اجتماعی ادراک شده از سوی معلم در رابطه سه گانه تاریک شخصیت و مقایسه اجتماعی با قلدری در دختران. مطالعات اجتماعی روان شناختی زنان، 20(4), 109-68.
بشارت، محمدعلی؛ غفوری، بهاره و رستمی، رضا(1386). مقایسه سبکهای دلبستگی بیماران مبتلا به اختلالهای مصرف مواد و افراد غیرمبتلا. پژوهش در پزشکی، ۳۱ (۳) :
۲۶۵-۲۷۱.
زارعی، اقبال؛ حیدری، حسین؛ مجتبی محمودی، نودز و عسکری ، مهین(1393). محمدی حاتم. نقش سبک های دلبستگی در پیش بینی اختلال سلوک دانش آموزان. فصلنامه سلامت روان کودک، ۱ (۱) :۶۷-۷۵ .
رضاپور، میثم؛ سوری، حمید و خداکریم، سهیلا (1392). روان سنجی نسخه فارسی مقیاس های ارتکاب زورگویی و قربانی شدن پرسشنامه زورگویی الوئوس در مدارس راهنمایی. ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت ها، 1(4)، 221-212.
سلیمانی، اسماعیل؛ شیخ الاسلامی، علی و موسوی, مهناز (1395). اثربخشی هوش هیجانی بر کفایت اجتماعی و تنظیم هیجانی دانش آموزان زورگو (غیر منضبط). فصلنامه روان شناسی تربیتی, 12(42), 128-.103 سلیمانی، حمیده؛ بشاش، لعیا و لطیفیان, مرتضی (1393). خصوصیات روانسنجی پرسشنامه روابط میانی دلبستگی برای دورهی سنی میانی کودکی. فصلنامه علمی روشها و مدلهای روانشناختی, 4(16), 63-41. [Doi: 20.1001.1.22285516.1393.4.16.4.3] شاویسی زاد ، سعید و خان محمدی،فرامرز(1398). رابطه الگو های دلبستگی و خصوصیات شخصیتی با قلدری در دانش آموزان مقطع متوسطه. مجله پیشرفت های نوین در روانشناسی، علوم تربیتی و آموزش و پرورش، 2(13)، 13 ،135-.123 https://jonapte.ir/fa/showart صمدی فرد، حمیدرضا و نریمانی، محمد (1396). رابطه بین درک تعامل، حمایت و پذیرش اجتماعی با قلدری در مدارس متوسطه پسرانه. نشریه علمی روانشناسی اجتماعی، 5(45), 64-83. [Doi:20.1001.1.23455098.1396.5.45.8.0 عزتی بابی، مریم؛ آقاجانی، سیفاله. (1401). مقایسه اضطراب اجتماعی با رفتار قلدری - قربانی در دانش آموزان با و بدون ناتوانی یادگیری. مجله ناتوانیهای یادگیری، 12(1)،62-72. https://doi.org/10.22098/jld.2022.7793.1837 عینی، ساناز؛ نظر، سمیرا، عبادی، متینه و زینالزاده، مهتاب. (1401). تدوین معادلات ساختاری سازگاری اجتماعی دانشآموزان با اختلال یادگیری ویژه بر اساس ناگویی هیجانی و باورهای فراشناختی و با میانجیگری حمایت اجتماعی ادراکشده. مجله ناتوانیهای یادگیری، 11(4)، 62-77. https://doi.org/10.22098/jld.2022.8168.1865 کازرونی زند، بهناز؛ سپهری شاملو، زهره و میرزائیان، بهرام (1392). بررسی ویژگی های روان سنجی مقیاس تاب آوری کودک و نوجوان-28 در جمعیت ایرانی: روایی و پایایی. فصلنامه نسیم تندرستی، 2(3), 21-15. https://jfh.sari.iau.ir/article_641848.html محمدی، مهدی؛ واحدی، شهرام و قره داغی ، علی (1399). رابطه بین حمایت اجتماعی دانش آموزان با الگوهای رفتاری قلدری آنان. ششمین همایش بینالمللی روانشناسی مدرسه ، تهران https://iepaconf.ir/fa/article.php?lrId=808&cnfId=4 ولیزاده شفق، شهاب؛ آزادمرد، شهنام؛ ابوالقاسمی، عباس و حاجیلو، جلیل (1396). نقش ابعاد شخصیتی و سبکهای دلبستگی در پیش بینی رفتارهای سازگارانه نوجوانان زورگو. روان شناسی مدرسه و آموزشگاه، 6(3), 153-136. [Doi: 10.22098/JSP.2017.589] یوسفی افراشته، مجید و حقی، احمد (1399). رابطۀ دلبستگی به والدین با قلدری نوجوانان در مدرسه؛ تحلیل نقش میانجی بهزیستی روانشناختی و دلبستگی به همسالان. پژوهش های علوم شناختی و رفتاری، 10(2), 103-116. [DOI: 10.22108/CBS.2021.130521.1570] Anari, A., Tahmassian, K., & Fathabadi, M. (2011). Worry and social support in adolescence. Developmental Psychology,8(29), 27-34. (Persian) https://jip.stb.iau.ir/article_512268.html Armitage, R. (2021). Bullying in children: Impact on child health. BMJ Paediatr, 5, e939. [DOI:10.1136/bmjpo-2020-000939] Asmari Bardezard, Y., Dolatshahi, B., & Taheri, E. (2020). Prevalence of bullying and its relation with social-emotional skills, problem solving skills and depression in first high school students. Journal of Instruction and Evaluation, 12(48), 13-32. (Persian) [DOI:10.30495/jinev.2020.672759] Bean, S.A. (2019). Bullying and resilience in Elementary school children and mitigating pro-social behaviors. Walden Dissertations and Doctoral Studies. https://scholarworks.waldenu.edu/dissertations Besharat, M.A., Ghafouri, B., & Rostami, R. (2007). A comparative study of attachment styles in persons with or without substance use disorders. Research in Medicine; 31 (3) :265-271. (Persian) https://pejouhesh.sbmu.ac.ir/article-1-418-fa.html Borukanlu, A., & Mikaeli Manee, F. (2023). The mediating role of perceived social support from teacher in relation to dark tried personality, and social comparison with bullying behavior in females. Women's Studies Sociological and Psychological, 20(4), 68-109. (Persian) [DOI:10.22051/jwsps.2022.39796.2598] Bukowski, W. M., Hoza, B., & Boivin, M. (1993). Popularity, friendship, and emotional adjustment during early adolescence. New Directions for Child and Adolescent Development, (60),23–37. [DOI:10.1002/cd.23219936004] Chen, Q., Lo, C.; Zhu, Y., Cheung, A., Chan, K.L., Ip, P. (2018). Family poly-victimization and cyberbullying among adolescents in a Chinese school sample. Child Abus. Negl., 77, 180–187. [DOI: 10.1016/j.chiabu.2018.01.015] Chou, W.J., Wang, P.W., Hsiao, R.C., Hu, H.F., Yen, C.F. (2020). Role of school bullying involvement in depression, anxiety, suicidality, and low self-esteem among adolescents with high-functioning autismspectrum disorder. Front. Psychiatry, 11, 9. [DOI:10.3389/fpsyt.2020.00009] Davidson, L.M. & Demaray, M.K. (2007). Social support as a moderator between victimization and internalizing-externalizing distress from bullying. School Psychology Review, 36 (3), 383-405. [DOI:10.1080/02796015.2007.12087930] Desjardins, T. L., & Leadbeater, B. J. (2011). Relational victimization and depressive symptoms in adolescence: Moderating effects of mother, father, and peer emotional support. Journal of Youth and Adolescence, 40(5), 531–544. [DOI:10.1007/s10964-010-9562-1] Dwiningrum, S.I.A., Efianingrum, A., Sitompul, N., Nurhayati, R., Hartanto., et al. (2020). The development of school resilience to reduce bulling in schools: A confirmatory factor analysis. Journal of Southwest Jiao Tong University, 55 (4), 1-20. [DOI:10.35741/issn.0258-2724.55.4.19] Ezzatibabi, M., & Aghajani, S. (2022). Comparison of social anxiety with bullying – victim behavior in students with and without learning disability. Journal of Learning Disabilities, 12(1), 62-72. (Persian) https://doi.org/10.22098/jld.2022.7793.1837 Fei, L., Liao, M., Ke, L., Zou, Y., Li, X., Chen, Y., & et al. (2022). School bullying among Chinese third to fifth grade primary school students in a cross-sectional study: The protective effect of psychological resilience. PLoS ONE, 17(12). [DOI: 10.1371/journal.pone.0278698] Fisher, K., Cassidy, B., & Mitchell, A.M. (2017). Bullying: Effects on school-aged children, screening tools, and referral sources. Journal Community Health Nursing., 34, 171–179. [DOI:10.1080/07370016.2017.1369801] Fite, P.J., Greening, L., & Stoppelbein, L. (2008). Relation between parenting stress and psychopathic traits among children. Behavioral Sciences and the Law, 26(2),239–248. [DOI:10.1002/bsl.803] Flouri, E., & Buchanan, A. (2003). The role of mother involvement and father involvement in adolescent bullying behavior. Journal of Interpersonal Violence, 18(6), 634–644. [DOI:10.1177/08862605032511299] Eşkisu, M. (2014). The relationship between bullying, family functions, perceived social support among high school students. Social and Behavioral Sciences. [DOI: 10.1016/j.sbspro.2014.12.412] Eyni, S., Nazar, S., Ebadi, M., & Zeynalzadeh, M. (2022). Development of structural equations of social adjustment of students with Specific Learning Disorder based on alexithymia and metacognition beliefs and mediated by perceived social support. Journal of Learning Disabilities, 11(4), 62-77. (Persian) https://doi.org/10.22098/jld.2022.8168.1865 Gutiérrez, R.B., & Herráiz, E.D. (2020). Social support and self-perception in bullying roles. Annals of Psychology36(1), 92-101. [DOI:10.6018/analesps.301581] Hillis, S., Mercy, J., Amobi, A., & Kress, H. (2016). Global prevalence of past-year violence against children: A systematic review and minimum estimates. Pediatrics,137. [DOI:10.1542/peds.2015-4079] Ho, G.W., Chan, A.C. Y., Shevlin, M., Karatzias, T., Chan, P.S., & Leung, D. (2021). Childhood adversity, resilience, and mental health: A sequential mixed-methods study of Chinese young adults. Journal Interpers. Violence, 36,NP10345–NP10370. [DOI:10.1177/0886260519876034] Holt, M., Espelage, D.L. (2007). Perceived social support among bullies, victims, and bully-victims. Journal Youth Adolescence ,36, 984–994. [DOI:10.1007/s10964-006-9153-3] Kappenberg, E.S., Halpern, D. (2006). Kinship center attachment questionnaire development of a caregiver-completed attachment measure for Children younger than 6 years. Educational and Psychological Measurement 66(5):852-873. [DOI:10.1177/0013164405285545] Karatas, Z., Tagay, O., & Savi Cakar, F. (2016). School attachment and peer bullying as the predictors of early adolescents’ resilience. Global Journal of Counseling and Guidance in Schools: Current Perspectives, 6(1), 2-10. https://un- ub.eu/ojs/index.php/gjgc/article/view/579 Kazerouni Zand, B., Sepehri Shamloo, Z., & Mirzaiyan, B. (2013). The study of Psychometric Features for Child and Youth Resilience Measure (CYRM- 28) IN Iranian Society: Validity and Reliability. Quarterly Journal of Health Breeze, 2(3), 15-21. (Persian) https://jfh.sari.iau.ir/article_641848.html?lang=en Keline, R.B.(2023). Principles and practice of structural equation modeling, Fifth Edition, NY: Guilford Press. Lakey, B., & Cohen, S. (2000). Social support theory and selecting measures of social support. In S. Cohen, L. U. Gordon, & B. H. Gottlieb (Eds.), Social support measurement and interventions: A guide for health and social scientists (pp. 29–52). New York, NY:Oxford University Press. [DOI:10.1093/med: psych/9780195126709.003.0002] Lazarus, R. S., & Folkman, S. (1984). Stress, appraisal, and coping. New York: Springer Lee S, Kim CJ, Kim DH. (2013). A meta-analysis of the effect of school-based anti-bullying programs. Journal of Child Health Care.19,136–153. [DOI:10.1177/1367493513503581] Lee, T., & Cornell, D. (2010). Concurrent validity of the Olweus bully/victim questionnaire. Journal of School Violence, 9:56–73. [DOI:10.1080/15388220903185613] Leenaars, L. S., Dane, A.V., & Marini, Z. A. (2008). Evolutionary perspective on indirect victimization in adolescence: the role of attractiveness, dating and sexual behavior. Aggressive Behavior, 34(4), 404–415. [DOI:10.1002/ab.20252] Li, X., Chen, F., Lin, Y., Jia, Z., Tucker, W., He, J., Cui, L., & Yuan, Z. (2020). Research on the relationships between psychological problems and school bullying and non-suicidal self-injury among Rural primary and middle school students in developing areas of China. Int. J. Environ. Res. Public Health, 17, 3371 [DOI:10.3390/ijerph17103371] Liebenberg, L., Vijver, F.V., & Ungar, M. (2012). Development and validation of the child and youth resilience measure (CYRM-28). International Journal of Psychology ,47, 252.[DOI:10.1080/00207594.2012.709096] Lin, L.Y., Chien, Y.N., Chen, Y.H., Wu ,C.Y., & Chiou, H.Y. (2022). Bullying experiences, depression, and the moderating role of resilience among adolescents. Front. Public Health 10, 872100. [DOI:10.3389/fpubh.2022.872100] Lu, L., Fei, L., Ye ,Y., Liao, M., Chang, Y., Chen, Y., Zou, Y., Li, X., & Zhang, R. (2022). Psychological resilience may be related to students’ responses to victims of school bullying: A cross-sectional study of Chinese grade 3–5 primary school students. International Journal of Environmental Research and Public Health, 19(23), 16121. [DOI:10.3390/ijerph192316121] Mohammadi, M., Vahedi, S., & Qara Daghi, A. (2019).The relationship between students' social support and their bullying behavior patterns.The sixth conference international school psychology, Tehran. (Persian) https://iepaconf.ir/fa/article.php?lrId=808&cnfId=4 Moral, M.V. & Ovejero, A. (2021). Adolescents’ attitudes to bullying and its relationship to perceived family social climate. Psicothema, 33(4), 579-586. [DOI:10.7334/psicothema2021.45] Morley, T.E., & Moran, G. (2011). The origins of cognitive vulnerability in early childhood: mechanisms linking early attachment to later depression. Clinical Psychology Review. 31(7): 1071-1082. [DOI:10.1016/j.cpr.2011.06.006] Nikiforou, M., Georgiou, S.N., & Stavrinides, P. (2013). Attachment to parents and peers as a parameter of bullying and victimization. Journal of Criminology, 9. [DOI:10.1155/2013/484871] Noret, N., Hunter, N., & Rasmussen, S.C. (2020). The Role of perceived social support in the relationship between being bullied and mental health difficulties in adolescents. School Mental Health, 12:156–168. [DOI:10.1007/s12310-019-09339-9] Nowakowski, K., & Wrobel, K. (2021). Psychopathic traits, psychological resilience and coping with stress in socially maladjusted youth. Psychiatry, 55, 1157–1167. [DOI:10.12740/pp/onlinefirst/118139] Pan, Y., Liu, H., Lau, P., & Luo, F. (2017). A latent transition analysis of bullying and victimization in Chinese primary school students. PLoS ONE, 12, e182802. [DOI: 10.1371/journal.pone.0182802] Pierce, G. R., Sarason, I. G., & Sarason, B. R. (1991). General and relationship-based perceptions of social support: Are two constructs better than one? Journal of Personality and Social Psychology, 61(6), 1028–1039. [DOI:10.1037/00223514.61.6.1028] Pössel, P., Burton, S. M., Cauley, B., Sawyer, M. G., Spence, S. H., & Sheffield, J. (2018). Associations between social support from family, friends, and teachers and depressive symptoms in adolescents. Journal of Youth and Adolescence, 47(2), 398–412. [DOI:10.1007/s10964-017-0712-6] Ramya, S.G., & Kulkarni, M.L. (2011). Bullying among school children: Prevalence and association with common symptoms in childhood. Indian Journal Pediatr, 78, 307–310. [DOI:10.1007/s12098-010-0219-6] Rezapour, M., Soori, H., & Khodakarim, S. (2014). Testing psychometric properties of the perpetration of bullying and victimization scales with Olweus Bullying Questionnaire in middle schools. Journal of Safety Promotion and Injury Prevention, 1(4), 212-221. (Persian) https://sid.ir/paper/248056/en Ringdal, R., Espnes, G.A., Eilertsen, M.B., BjØrnsen, H.N., & Moksnes, U.K. (2020). Social support, bullying, school-related stress, and mental health in adolescence, Nordic Psychology, 72(4), 313-330. [DOI:10.1080/19012276.2019.1710240] Samadifard, H. R., & Narimani, M. (2017). Bullying in high school male students: The role of perception of interaction, support and social acceptance. Scientific Journal of Social Psychology, 5(45), 83-94. (Persian) https://dorl.net/dor/20.1001.1.23455098.1396.5.45.8.0 Seeds, P. M., Harkness, K. L., & Quilty, L. C. (2010). Parental maltreatment, bullying, and adolescent depression: Evidence for the mediating role of perceived social support. Journal of Clinical Child and AdolescentPsychology, 39(5), 681–692. [DOI:10.1080/15374416.2010.501289] Shavisizad, S., & Khan Mohammadi, F. (2018). The relationship between attachment patterns and personality traits with bullying in middle school students. Journal of New Developments in Psychology, Educational Sciences and Education, 2(13), 123-135. (Persian) https://www.jonapte.ir/fa/showart-368711 Sims-Schouten, W. & Edwards, S. (2016). Man up!’ Bullying and Resilience within a Neoliberal Framework. Journal of Youth Studies. http://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/13676261.2016.1171831 Solicha., Latifa, R., & Chotimah, S. (2020). Resilience in ‘Adolescent Bullying Victims’: A Case Study in Pesantren. In Proceedings of the 1st International Conference on Recent Innovations (ICRI), pp 1394-1401. [DOI:10.5220/0009928313941401] Soliemani, E., Sheikholeslami, A., & Mousavi, M. (2016). The effectiveness of emotional intelligence training on social competence and emotional regulation in bullying students. Educational Psychology, 12(42), 103-128. (Persian) [DOI:10.22054/jep.2016.7385] Soliemani, H., Bashash, L., & Latifian, M. (2014). Psychometric Properties of the Kinship Center Attachment Questionnaire (KCAQ) of Latency-Aged for Children. Psychological Methods and Models, 4(16), 41-63. (Persian) https://dorl.net/dor/20.1001.1.22285516.1393.4.16.4.3. Stark, A. M., Tousignant, O., & Fireman, G. D. (2019). Gender-based effects of frames on bullying outcomes. The Journal of Psychology: Interdisciplinary and Applied, 153(5), 555– 574. [DOI:10.1080/00223980.2019.1578192] UNESCO. (2019). Behind the Numbers: Ending School Violence and Bullying; UNESCO: Paris, France; V. 2022. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf000036648 Valizadeh Shafag, S., Azadmard, S., Aabolghasemi, A., & Hajilo, J. (2017). The role of HEXACO personality dimensions and attachment styles in bullying adolescence adjustment behaviors. Journal of School Psychology, 6(3), 136-153. (Persian) [DOI:10.22098/jsp.2017.589] Waller, M. A., Okamoto, S. K., Miles, B. W., & Hurdle, D. E. (2003). Resiliency factors related to substance use/resistance: Perceptions of native adolescents of the southwest. Journal of Sociology and Social Welfare, 30(4), 79–94. [DOI:10.15453/0191-5096.2939] Williams, K. & Kennedy, J. H. (2012). Bullying behaviors and attachment styles. North American Journal of Psychology, 14(2), 321–338. https://www.researchgate.net/publication/279589538 Wong, C-T., Cheng, Y-Y., & Chen, L-M. (2013). Multiple perspectives on the targets and causes of school bullying. Educational Psychology in Practice, 29(3), 278–292. [DOI:10.1080/02667363.2013.837030] Wu, L., Zhang, D., Cheng, G., & Hu, T. (2018). Bullying and social anxiety in Chinese children: moderating roles of trait resilience and psychological Suzhi. Child Abuse & Neglect, 76,204-215.[DOI: 10.1016/j.chiabu.2017.10.021] You, S., Lee, J., & Lee, Y. (2015). Bulling among Korean adolescents: The role of empathy and attachment. Psychology in the Schools, 52(6), 594-606. [DOI:10.1002/pits.21842] Yousefi Afrashteh, M., & Haghi, A. (2021). Relationship between parental attachment and adolescent bullying in school: An analysis of the mediating role of psychological well-being and attachment to peers. Research in Cognitive and Behavioral Sciences, 10(2), 103-116. (Persian) [DOI:10.22108/cbs.2021.130521.1570] Zarei E., Heydari H., Nodaj, M. M., Askari, M., Mohammadi, H. (2015). The role of attachment styles in predicting of conduct disorder among students. Journal of Child Mental Health, 1 (1), 67-75. (Persian) http://childmentalhealth.ir/article-1-32-fa.html Zochowski, M. C. (2020). Resilience and the mental health of bullying victims: The role of peer relationships on the relation between bullying victimization and social anxiety. UNLV Theses, Dissertations, Professional Papers, and Capstones. 4035. [DOI:10.34917/22110105] Zhu, Y.; Chan, K.L. (2015). Prevalence and correlates of school bullying victimization in Xi’an,China. Violence. Vict., 30, 714–732. [DOI:10.1891/0886-6708.VV-D-14-00006]
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 897 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 338 |