| تعداد نشریات | 30 |
| تعداد شمارهها | 437 |
| تعداد مقالات | 3,831 |
| تعداد مشاهده مقاله | 6,315,153 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,249,873 |
روابط بین حمایت اجتماعی ادراک شده، روابط دلبستگی و رفتارهای قلدری در دانش آموزان پسر دوره ابتدایی:نقش میانجی گری تاب آوری | |
| روان شناسی مدرسه و آموزشگاه | |
| مقاله 7، دوره 13، شماره 3، مهر 1403، صفحه 80-94 اصل مقاله (1.33 M) | |
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | |
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jsp.2024.14009.5720 | |
| نویسندگان | |
| داود معنوی پور* 1؛ صادق نصری2؛ منصور دهقانی آرانی3 | |
| 1دانشیار گروه روان شناسی، دانشکده پزشکی و روان شناسی، واحد گرمسار، دانشگاه آزاد اسلامی ، گرمسار، ایران | |
| 2دانشیار گروه علوم تربیتی و روان شناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی ، تهران، ایران | |
| 3دانشجوی دکتری روان شناسی تربیتی،واحد گرمسار، دانشگاه آزاد اسلامی، گرمسار، ایران | |
| چکیده | |
| هدف: هدف پژوهش حاضر تعیین روابط حمایت اجتماعی ادراک شده، روابط دلبستگی و رفتارهای قلدری با میانجی گری تاب آوری دانش آموزان پسر دوره ابتدایی بود. روش ها: روش پژوهش از نظر ماهیت همبستگی با استفاده از مدل ساختاری بود. جامعه آماری شامل دانش آموزان پسر پایه های پنجم و ششم شهر تهران در سال 1400 و نمونه آماری براساس ملاک کلاین، 306 نفر بود که به روش خوشه ای تصادفی انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش پرسشنامه های قلدری اولویوس، تاب آوری کودک و نوجوان انگار و لیبتبرگ، روابط میانی دلبستگی هالپرن و کاپنبرگ و حمایت اجتماعی کودکان و نوجوان طهماسیان بودند. برای تحلیل های توصیفی و استنباطی و بررسی مفروضه ها از نرم افزار SPSS-25 و برای تحلیل مسیر از نرم افزار SMART PLS3.2 استفاد شد. یافته ها: یافته ها نشان داد که اثرمستقیم روابط دلبستگی بر رفتارهای زورگویی معناداراست(01/0< P ). اثر مستقیم تاب آوری بر رفتارهای قلدری معنادار بوده است(01/0< P ). اثرات مستقیم حمایت اجتماعی و روابط دلبستگی بر تاب آوری معنادار است(01/0< P ). همچنین حمایت اجتماعی و روابط دلبستگی با میانجی گری تاب آوری بر رفتارهای قلدری اثر غیرمستقیم دارند(01/0< P ). شاخص های نیکویی برازش داده ها نشان دهنده برازش مناسب مدل است. نتیجه گیری: از این یافته ها نتیجه گیری می گردد که روابط دلبستگی نقش منفی و حمایت اجتماعی و تاب آوری نقش مثبتی بر رفتارهای زورگویی دارند و این نقش با میانجیگری تاب آوری برجسته تر می شود. این یافته ها برای پیش بینی و بهبود رفتارهای قلدری می تواند مورد استفاده قرار گیرد. | |
| کلیدواژهها | |
| رفتارهای قلدری؛ تاب آوری؛ حمایت اجتماعی ادراک شده؛ روابط دلبستگی | |
| مراجع | |
|
اسمری برده زرد، یوسف؛ دولتشاهی, بهروز و طاهری، احسان (1398). بررسی شیوع قلدری و ارتباط آن با مهارتهای اجتماعی- هیجانی، مهارت حل مسئله و افسردگی در دانشآموزان متوسطه اول. فصلنامه علمی آموزش و ارزشیابی ، 12(48), 32-13.
اناری، آسیه؛ طهماسیان، کارینه و فتحآبادی، محبوبه (1390). نگرانی و حمایت اجتماعی در نوجوانی. روانشناسی تحولی روانشناسان ایرانی، 8(29)، 34-27.
https://jip.stb.iau.ir/article_512268.html
بروکانلو، آرزو و میکاییلی منیع، فرزانه (1401). نقش میانجی حمایت اجتماعی ادراک شده از سوی معلم در رابطه سه گانه تاریک شخصیت و مقایسه اجتماعی با قلدری در دختران. مطالعات اجتماعی روان شناختی زنان، 20(4), 109-68.
بشارت، محمدعلی؛ غفوری، بهاره و رستمی، رضا(1386). مقایسه سبکهای دلبستگی بیماران مبتلا به اختلالهای مصرف مواد و افراد غیرمبتلا. پژوهش در پزشکی، ۳۱ (۳) :
۲۶۵-۲۷۱.
زارعی، اقبال؛ حیدری، حسین؛ مجتبی محمودی، نودز و عسکری ، مهین(1393). محمدی حاتم. نقش سبک های دلبستگی در پیش بینی اختلال سلوک دانش آموزان. فصلنامه سلامت روان کودک، ۱ (۱) :۶۷-۷۵ .
رضاپور، میثم؛ سوری، حمید و خداکریم، سهیلا (1392). روان سنجی نسخه فارسی مقیاس های ارتکاب زورگویی و قربانی شدن پرسشنامه زورگویی الوئوس در مدارس راهنمایی. ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت ها، 1(4)، 221-212.
سلیمانی، اسماعیل؛ شیخ الاسلامی، علی و موسوی, مهناز (1395). اثربخشی هوش هیجانی بر کفایت اجتماعی و تنظیم هیجانی دانش آموزان زورگو (غیر منضبط). فصلنامه روان شناسی تربیتی, 12(42), 128-.103 سلیمانی، حمیده؛ بشاش، لعیا و لطیفیان, مرتضی (1393). خصوصیات روانسنجی پرسشنامه روابط میانی دلبستگی برای دورهی سنی میانی کودکی. فصلنامه علمی روشها و مدلهای روانشناختی, 4(16), 63-41. [Doi: 20.1001.1.22285516.1393.4.16.4.3] شاویسی زاد ، سعید و خان محمدی،فرامرز(1398). رابطه الگو های دلبستگی و خصوصیات شخصیتی با قلدری در دانش آموزان مقطع متوسطه. مجله پیشرفت های نوین در روانشناسی، علوم تربیتی و آموزش و پرورش، 2(13)، 13 ،135-.123 https://jonapte.ir/fa/showart صمدی فرد، حمیدرضا و نریمانی، محمد (1396). رابطه بین درک تعامل، حمایت و پذیرش اجتماعی با قلدری در مدارس متوسطه پسرانه. نشریه علمی روانشناسی اجتماعی، 5(45), 64-83. [Doi:20.1001.1.23455098.1396.5.45.8.0 عزتی بابی، مریم؛ آقاجانی، سیفاله. (1401). مقایسه اضطراب اجتماعی با رفتار قلدری - قربانی در دانش آموزان با و بدون ناتوانی یادگیری. مجله ناتوانیهای یادگیری، 12(1)،62-72. https://doi.org/10.22098/jld.2022.7793.1837 عینی، ساناز؛ نظر، سمیرا، عبادی، متینه و زینالزاده، مهتاب. (1401). تدوین معادلات ساختاری سازگاری اجتماعی دانشآموزان با اختلال یادگیری ویژه بر اساس ناگویی هیجانی و باورهای فراشناختی و با میانجیگری حمایت اجتماعی ادراکشده. مجله ناتوانیهای یادگیری، 11(4)، 62-77. https://doi.org/10.22098/jld.2022.8168.1865 کازرونی زند، بهناز؛ سپهری شاملو، زهره و میرزائیان، بهرام (1392). بررسی ویژگی های روان سنجی مقیاس تاب آوری کودک و نوجوان-28 در جمعیت ایرانی: روایی و پایایی. فصلنامه نسیم تندرستی، 2(3), 21-15. https://jfh.sari.iau.ir/article_641848.html محمدی، مهدی؛ واحدی، شهرام و قره داغی ، علی (1399). رابطه بین حمایت اجتماعی دانش آموزان با الگوهای رفتاری قلدری آنان. ششمین همایش بینالمللی روانشناسی مدرسه ، تهران https://iepaconf.ir/fa/article.php?lrId=808&cnfId=4 ول | |