تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 364 |
تعداد مقالات | 3,223 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,741,178 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,238,565 |
چارچوب مفهومی آموزش مبتنی بر شایستگی با رویکرد فراترکیب | ||
رهبری آموزشی کاربردی | ||
مقاله 11، دوره 4، شماره 4 - شماره پیاپی 16، دی 1402، صفحه 165-186 اصل مقاله (1.48 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/ael.2024.14053.1375 | ||
نویسندگان | ||
ابوالحسن حسینی1؛ زهرا غفوری* 2؛ حامد محمدی3 | ||
1گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم اقتصادی و اداری ، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران | ||
2گروه مدیریت دولتی، دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران | ||
3کارشناس منابع انسانی، شرکت گاز استان مازندران، ساری، ایران | ||
چکیده | ||
مقدمه و هدف: پژوهش حاضر، با ارائه چارچوب مفهومی جدیدی از آموزش مبتنی بر شایستگی کارکنان سازمانی، خلأ پژوهشی موجود در این حوزه را پر میکند. بررسی منابع علمی نشان میدهد که تاکنون پژوهشی مشابه که به طور نظاممند ادبیات این حوزه را سنتز کرده باشد، انجام نشده است. لذا این مطالعه از نظر هدف توسعهای، از لحاظ ماهیت و سبک تحلیل دادهها، جزء پژوهشهای کیفی و بر اساس جمعآوری دادهها اسنادی است. روششناسی پژوهش: از منظر روش انجام پژوهش، تحلیلی- توصیفی است و دادههای پژوهش با استفاده از روش فراترکیب جمعآوری و تحلیل میشوند. بر این اساس، محقق پس از جستجو در پایگاههای اطلاعاتی داخلی و خارجی، در محدودهی زمانی 2010 تا 2023، تعداد 714 مقاله مرتبط را بازیابی و در نهایت، پس از بررسی 41 مقاله نهایی انتخاب گردید. یافتهها: یافتههای مقالات با استفاده از روش هفت مرحلهای ساندولوسکی و بارسو تحلیل شدند. نتایج حاصـل از 41 مقاله منتخب بر اساس 95 مفهوم، 16 مقوله فرعی، و ٤ مقوله اصلی؛ در ابعاد نیازسنجی شایسته محور (رویکرد عرضه محور، رویکرد تقاضا محور، رویکرد شواهد محور)؛ طراحی شایسته محور (ترتیب برنامه، محتوا برنامه، مراجع برنامه)؛ اجرا شایسته محور (آموزش درون سازمانی، آموزش برون سازمانی، آموزش مجازی)؛ و ارزشیابی شایسته محور (ارزیابی دانشی،ارزیابی مهارتی، ارزیابی رفتاری) بررســی و تحلیل گردید. بحث و نتیجهگیری: نتایح حاصله نشان میدهد که آموزش مبتنی بر شاستگی به افراد امکان میدهد تا مهارتها و شاستگیهای خود را بهبود دهند و به صورت عملی و کاربردی آنها را توسعه دهند. در مجموع، میتوان نتیجه گرفت این رویکرد میتواند به افراد و سازمانها کمک کند تا بهبود عملکرد، افزایش توانمندیها، و دستیابی به اهداف واقعی خود را تسریع دهند. این نوع آموزش به بهرهوری و اثربخشی توسعه کمک میکند. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش؛ مدل شایستگی؛ سرمایه انسانی؛ آموزش شایسته محور | ||
مراجع | ||
Asterki, Marzieh (1995). The relationship between in-service training courses and the efficiency of employees of Azad universities in Lorestan province. Educational Management Innovations, 10 (4). [In Persian] Armani, Mani; Khosravi, Mahbobeh (1993). Validation of manpower training model with competence approach, management studies (improvement and transformation), 237, (7). [In Persian] Amadi, E. J. (2014). The effect of training and development on employees’ performance; at Safaricom limited call center. Degree of Masters of Business Administration (MBA), School of Business, University of Nairobi. [In Persian] Asgrani, Morteza (1999). Designing and implementing human resources training based on the competency approach, Education in Law Enforcement Sciences, 6 (23). [In Persian] Gravina, E. W. (2017). Competency-based education and its effect on nursing education: a literature review. Teaching and Learning in Nursing, 12(2), 117–121. Ghaffari, Saeed; Ghaseminejad, Fahima; Zakiani, Sholea (2021). Investigating the relationship between time management and staff training in public libraries in Kerman, Librarianship and Information, 11 (2). [In Persian] Jokar, Ali Akbar; Amini, Mohammad Taghi; Sadeghi, Sadegh (1998). Investigating the relationship between managers' strategic thinking and employees' job stagnation in the General Department of Education and Culture of Chahar Mahal and Bakhtiari Province, Management of Government Organizations, 6 (2). [In Persian] Khan, S., Ahmed, R. R., Streimikiene, D., Streimikis, J., & Jatoi, M. A. (2022). The competency-based training & assessment, and improvement of technical competencies and changes in pedagogical behavior. E & M Ekonomie a management, 25(1), 96-112. Manian, Amir; Raunghi, Mohammad Hossein (1995). Presenting a comprehensive framework for the implementation of Internet marketing using metasyntesis method, Business Management, School of Management, University of Tehran, 7 (4). [In Persian] Malhotra, R., Massoudi, M., & Jindal, R. (2023). Shifting from traditional engineering education towards competency-based approach: The most recommended approach-review. Education and Information Technologies, 1-31. Nikooravesh, Aqdas; Soleimani, Nader; Shafizadeh, Hamid; Mohammad Davodi, Amir Hossein (2021). Competency-based education model in technical and professional colleges: Grounded theory, education strategies in medical sciences, 14 (5). [In Persian] Rezaei Bezenjani, Maitham; Manzari Tavakoli, Alireza; Selajqa, Sanjar; Fatehi Rad, Navid (2022). Presenting the model of the employee training process based on the development of human resources and the principles of the learning organization in Iran's continental shelf oil company. Political Sociology of Iran, 5(11), 75 ). [In Persian] Sern, L. C., Mohammed Adamu, H., & Mohd Salleh, & K. (2019). Development Of Competency Framework For Nigerian Tvet Teachers In Tertiary Tvet Institutions. Journal of Technical Education and Training, 11 (1)2. Sandelowski, M. (2008). Reading, writing and systematic review. Journal of advanced nursing, 64(1), 104-110. Sandelowski, M., & Barroso, J. (2006). Handbook for synthesizing qualitative research. springer publishing company, p 311. Shafighian, Homaan; Gurchian, Nader Qoli; Bagheri, Mehdi (2020). Identifying the elements of the Systematic model of competency-based education with the Grounded Theory approach (case study: Ports and Maritime Organization, Shahid Rajaei Port), Human Resources Education and Development, 26. [In Persian] Safaeimohved, Saeed; Falahinia, Hossein (1996). Compilation of the professional development program of experts and training managers in National Iranian Oil Company: a qualitative research. Education and development of human resources, 8(3), 102. [In Persian] Talaei, Ghodratollah; Seyed Javadin, Seyed Reza; Nargesian, Abbas; Amiri, Mojtaba (2022). Presenting a comprehensive model of competency-based individual development of human resources (systematic literature review and concept development), Human Resource Management Research, No. 47. [In Persian] Vaskova Kjulavkovska, M., Serafini, G. O., & Szamosi, L. T. (2022). Integrating training and performance management of civil aviation inspectors: A pilot study of the mediating role of competency‐based training. International Journal of Training and Development, 26(1), 29-54. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 446 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 509 |