تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 364 |
تعداد مقالات | 3,222 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,739,832 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,237,690 |
تعیین رابطه مدیریت فراشناخت و نظریه ذهن با عملکرد تحصیلی دانش آموزان | ||
رهبری آموزشی کاربردی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 15 اسفند 1401 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/ael.2023.12423.1235 | ||
نویسندگان | ||
سهیلا جامعی* 1؛ نیما غریب زاده2 | ||
1کارشناس ارشد روانشناسی عمومی دانشگاه آزاد تبریز، تبریز، ایران | ||
2کارشناس رروانشناسی دانشگاه پیام نور واحد قره ضیاءالدین، چایپاره، ایران | ||
چکیده | ||
پیشرفت تحصیلی دانش آموزان، یکی از شاخص های مهم توسعه یافتگی جوامع و از مؤلفه های اساسی ارزیابی نظام آموزش و پرورش است. بنابراین هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه مدیریت فراشناخت و نظریه ذهن با عملکرد تحصیلی دانش آموزان می باشد. این تحقیق از نظر هدف از نوع تحقیقات کاربردی میباشد و ازلحاظ نحوه گردآوری اطلاعات و دادهها یک تحقیق توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش شامل دانش آموزان دختر و پسر مقطع متوسطه شهرستان چایپاره در سالتحصیلی 1400-1401 میباشند که از بین آنان 140 دانش آموز با استفاده از روش خوشه ای چند مرحله ای به عنوان نمونه اماری انتخاب شد. ابزار اصلی گردآوری داده پرسشنامه نظریه ذهن بارون و همکاران (2001)، فراشناخت (کاترایت و ولز، 2004) و عملکرد تحصیلی دانش آموزان براساس گزارشهای کلاسی میباشد. نتایج نشان داد که اثر مستقیم متغیر مدیریت فراشناخت بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان (63/0) و با توجه به مقدار (39/9=t) در سطح 00/0 معنی دار است. اثر مستقیم نظریه ذهن بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان (72/0) و با توجه به مقدار (55/12=t) در سطح 01/0 معنی دار است. هر کسی این حالتهای ذهنی را دارا باشد و بر آنها آگاهی داشته باشد، به احتمال زیاد در روابط بین فردی خود موفقتر خواهد بود و هر کس در روابط بین فردی موفق و قدرت سازگاری بیشتری داشته باشد به احتمال زیاد عملکرد تحصیلی بهتری خواهد داشت. | ||
کلیدواژهها | ||
مدیریت فراشناخت؛ نظریه ذهن؛ عملکرد تحصیلی؛ دانش آموزان | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 666 |