تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 364 |
تعداد مقالات | 3,223 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,741,051 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,238,505 |
بررسی نقش اجتناب تجربی، فشار اجتماعی و تنظیم هیجانی در پیشبینی اختلال بازیهای اینترنتی در دانشآموزان نوجوان شهر اردبیل | ||
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه | ||
مقاله 1، دوره 11، شماره 4، بهمن 1401، صفحه 6-15 اصل مقاله (1.02 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jsp.2023.2077 | ||
نویسندگان | ||
سید محمد رضا اسدی* 1؛ محمدعلی قاسمی نژاد2؛ فاطمه سرگزی3؛ سید امیرمسعود اسدی4 | ||
1کارشناس ارشد علوم اجتماعی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران | ||
2دکترای روانشناسی، دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید رجایی، فارس، ایران | ||
3کارشناسی ارشد روانشناسی، معاونت بهداشتی، دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، زاهدان، ایران. | ||
4دانشجوی کارشناسی مشاوره، دانشگاه فرهنگیان، پردیس علامه طباطبایی، اردبیل، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: اعتیاد به بازیهای آنلاین یکی از مشکلات دانش آموزان در سالهای اخیر است؛ از این رو پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش اجتناب تجربی، فشار اجتماعی و تنظیم هیجانی در پیش بینی اختلال بازی های اینترنتی در دانش آموزان نوجوان شهر اردبیل انجام شد. روش ها: در این پژوهش 422 نفر از دانش آموزان دوره متوسطه دوم شهر اردبیل در سال تحصیلی 98-97 به شیوه نمونه گیری خوشهای انتخاب شدند و به پرسشنامه های اختلال بازی های اینترنتی، تنظیم هیجانی، مقیاس اجتناب و آشفتگی اجتماعی واتسون و فرند و پرسشنامه پذیرش و عمل پاسخ دادند. یافته ها: یافته ها نتایج نشان داد که بین اجتناب تجربی و فشار اجتماعی با اختلال بازیهای اینترنتی رابطه مثبت و معنی داری به دست آمد (01/0p<). همچنین بین خود تنظیمی هیجانی با اختلال بازی اینترنتی رابطه منفی معنی داری به دست آمد (01/0p<). نتایج رگرسیون گام به گام نشان داد اجتناب تجربی، فشار اجتماعی و تنظیم هیجانی 40 درصد از اختلال بازیهای اینترنتی را در دانش آموزان تبیین می کنند. نتیجه گیری: بنابراین نتایج نشان می دهد که توجه به اجتناب تجربی، فشار اجتماعی و تنظیم هیجانی میتواند نقش بسزایی در کاهش گرایش نوجوانان به بازی های اینترنتی داشته باشند. | ||
کلیدواژهها | ||
اختلال بازیهای اینترنتی؛ اجتناب تجربی؛ فشار اجتماعی؛ تنظیم هیجانی | ||
مراجع | ||
تقدیری، عزت؛ نریمانی، محمد و موسیزاده، توکل. (1400). مقایسه اثربخشی مدل مبتنی بر انگیزه پیشرفت و تکنیکهای تنظیم هیجان بر خودتنظیمی یادگیری در دانشآموزان مبتلا به ناتوانیهای یادگیری. مجله ناتوانیهای یادگیری، 11(1)، 20-32. 10.22098/JLD.2021.9344.1935
زندی، پیام، آرش، داودی، ایران و مهرابی زاده، مهناز (1395). رابطه اجتناب تجربی، جو عاطفی خانواده و خودکنترلی با اعتیاد به بازیهای آنلاین در دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز. مجله آموزش و سلامت جامعه. 3(1)، 28-35. [10.21859/jech-03014]
عباسی، ایمانه، فتی، لادن، مولودی، رضا و ضرابی، حمید. (1391). کفایت روانسنجی نسخه فارسی پرسشنامه پذیرش و عمل-نسخه دوم. روش ها و مدل های روانشناختی، 10(3)، 65-80. [https://jpmm.marvdasht.iau.ir/article_61.html?lang=fa]
عینی، ساناز؛ عبادی، متینه؛ سعادتمند، صغری و ترابی، نغمه. (1399). نقش تفکر خلاق، ذهنآگاهی و هوش هیجانی در پیشبینی تنیدگی تحصیلی دانشآموزان تیزهوش. تفکر و کودک، 11(2)، 185-210. 10.30465/FABAK.2021.6214
غفوری، نجمه و حقایق، عباس. (1400). رابطه عملکرد خانواده با وابستگی به شبکههای اجتماعی با نقش واسطهای خودتنظیمی هیجانی در نوجوانان. فصلنامه فنآوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، 11(3)، 47-64. [https://ictedu.sari.iau.ir/article_680413.html]
کارشکی، حسین. (1392). ارزیابی ساختار عاملی مقیاس سبک های عاطفی در دانشجویان. تحقیقات علوم رفتاری، 3(11)، 182-195. [20.1001.1.17352029.1392.11.3.5.0]
نریمانی، محمد و ابوالقاسمی، عباس (1384) آزمون های روانشناختی، تهران: انتشارات باغ رضوان. [https://ketab.ir/book/4f388624-54b9-45b3-b53f-96bb96852cc6]
Abasi, E., Fti, L., Molodi, R., & Zarabi, H. (2012). Psychometric properties of Persian Version of Acceptance and Action Questionnaire –II. Psychological Methods and Models, 3(2), 65-80.(Persian) https://jpmm.marvdasht.iau.ir/article_61.html?lang=fa American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (DSM-5®). American Psychiatric Pub. https://www.psychiatry.org/psychiatrists/practice/dsm Bond, F. W., Hayes, S. C., Baer, R. A., Carpenter, K. M., Guenole, N., Orcutt, H. K., ... & Zettle, R. D. (2011). Preliminary psychometric properties of the Acceptance and Action Questionnaire–II: A revised measure of psychological inflexibility and experiential avoidance. Behavior therapy, 42(4), 676-688.]doi: 10.1016/j.beth.2011.03.007[ Bonetti, L., Campbell, M. A., & Gilmore, L. (2010). The relationship of loneliness and social anxiety with children's and adolescents' online communication. Cyberpsychology, Behavior, and Social networking, 13(3), 279-285. https://doi.org/10.1089/cyber.2009.0215 Chawla, N., & Ostafin, B. (2007). Experiential avoidance as a functional dimensional approach to psychopathology: An empirical review. Journal of Clinical Psychology, 63, 871–890. https://doi.org/10.1002/jclp.20400 Cheung, J. C. S., Chan, K. H. W., Lui, Y. W., Tsui, M. S., & Chan, C. (2018). Psychological well-being and adolescents’ internet addiction: A school-based cross-sectional study in Hong Kong. Child and Adolescent Social Work Journal, 35(5), 477-487. DOI:10.1007/S10560-018-0543-7 Chiu, S. I. (2014). The relationship between life stress and smartphone addiction on taiwanese university student: A mediation model of learning self-Efficacy and social self-Efficacy. Computers in Human Behavior, 34, 49-57. DOI: 10.1016/j.chb.2014.01.024 Chou, W. P., Lee, K. H., Ko, C. H., Liu, T. L., Hsiao, R. C., Lin, H. F., & Yen, C. F. (2017). Relationship between psychological inflexibility and experiential avoidance and internet addiction: Mediating effects of mental health problems. Psychiatry Research, 257, 40-44. DOI: 10.1016/j.psychres.2017.07.021 Corstorphine, E., Mountford, V., Tomlinson, S., Waller, G., & Meyer, C. (2007). Distress tolerance in the eating disorders. Eating Behaviors, 8(1), 91-97. 10.12691/rpbs-5-1-3 DOI: 10.1016/j.brat.2010.05.009 Enez Darcin, A., Kose, S., Noyan, C. O., Nurmedov, S., Yılmaz, O., & Dilbaz, N. (2016). Smartphone addiction and its relationship with social anxiety and loneliness. Behaviour & Information Technology, 35(7), 520-525. https://doi.org/10.1080/0144929X.2016.1158319 Eyni, S., Ebadi, M., Saadatmand, S., & Torabi, N. (2021). The role of creative thinking, mindfulness and emotional intelligence in predicting the academic stress of gifted students. Tafakkor va Kudak, 11(2) 183-210. (Persian) 10.30465/FABAK.2021.6214 Garcia-Oliva, C., & Piqueras, J. A. (2016). Experiential avoidance and technological addictions in adolescents. Journal of Behavioral Addictions, 5(2), 293-303. DOI: 10.1556/2006.5.2016.041 Ghafoori, N., & Haghayegh, A. (2021). The relationship family functioning and social network addication with regard to the mediating role of emotional self-regulation in adolescents. Information and Communication Technology in Educational Sciences, 11(3), 47-64. [https://ictedu.sari.iau.ir/article_680413.html] (Persian) Gross, j.& j. john, o. p. (2004). Healthy and unhealthy Emotion regulation: personality processes, individual differences and life span development. Journal of Personality, 72, 1334-1301. DOI: 10.1111/j.1467-6494.2004.00298.x Hafman. S. G. & Kashdan, T. B. (2010). The affective style questionnaire: development and psychometric properties. Journal of psychopathology and behavioral assessment, 32(2), 255-263. DOI: 10.1007/s10862-009-9142-4 Hayes, S. C., Strosahl, K., Wilson, K. G., Bissett, R. T., Pistorello, J., Toarmino, D., . & Stewart, S. H. (2004). Measuring experiential avoidance: A preliminary test of a working model. The Psychological Record, 54(4), 553-578. https://doi.org/10.1007/BF03395492 Karshki, H. (2013). Evaluating factorial structure of emotional styles in students. RBS, 11 (3): 185-195. 20.1001.1.17352029.1392.11.3.5.0 (Persian) Kim, E. J., Namkoong, K., Ku, T., & Kim, S. J. (2008). The relationship between online game addiction and aggression, self-control and narcissistic personality traits. European Psychiatry, 23(3), 212-218. DOI: 10.1016/j.eurpsy.2007.10.010 Kirk, A., Meyer, J. M., Whisman, M. A., Deacon, B. J., & Arch, J. J. (2019). Safety behaviors, experiential avoidance, and anxiety: A path analysis approach. Journal of Anxiety Disorders, 64, 9–15. DOI: 10.1016/j.janxdis.2019.03.002 Ko, C. H., Yen, J. Y., Yen, C. F., Lin, H. C., & Yang, M. J. (2007). Factors predictive for incidence and remission of internet addiction in young adolescents: a prospective study. CyberPsychology & Behavior, 10(4), 545-551. DOI: 10.1089/cpb.2007.9992 Ko, M. N., & Kwak, Y. H. (2018). A Study on the Mediating Effects of Experiential Avoidance on the Relationship between Anxious Attachment and Smartphone Addiction. Indian Journal of Public Health Research & Development, 9(8). Koole, S. L. (2009). The psychology of emotion regulation: An integrative review. Cognition and Emotion, 23(1), 4-41. https://doi.org/10.1080/02699930802619031 Lam, L. T. (2014). Internet Gaming Addiction, Problematic Use of the Internet, and Sleep Problems: A Systematic Review. Current Psychiatry Reports, 16(4), 444. DOI: 10.1007/s11920-014-0444-1 Levin, M. E., Lee, E. B., & Twohig, M. P. (2019). The role of experiential avoidance in problematic pornography viewing. The Psychological Record, 69(1), 1-12. https://doi.org/10.1007/s40732-018-0302-3 Lo, S.-K., Wang, C.-C., & Fang, W. (2005). Physical Interpersonal Relationships and Social Anxiety among Online Game Players. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, 8(1), 15-20. DOI: 10.1089/cpb.2005.8.15 O'Keeffe, G. S., & Clarke-Pearson, K. (2011). The impact of social media on children, adolescents, and families. Pediatrics, 127(4), 800-804. DOI: 10.1542/peds.2011-0054 Pontes, H. M., & Griffiths, M. D (2015). Measuring DSM-5 Internet gaming disorder: Development and validation of a short psychometric scale. Computers in Human Behavior, 45, 137-143. https://doi.org/10.1016/j.chb.2014.12.006 Prizant-Passal, S., Shechner, T., & Aderka, I. M. (2016). Social anxiety and internet use–A meta-analysis: What do we know? What are we missing?. Computers in Human Behavior, 62, 221-229. https://doi.org/10.1016/j.chb.2016.04.003 Rawal, A., Park, R. J., & Williams, J. M. G. (2010). Rumination, experiential avoidance, and dysfunctional thinking in eating disorders. Behaviour Research and Therapy, 48(9), 851-859. Rawal, A., Park, R. J., & Williams, J. M. G. (2010). Rumination, experiential avoidance, and dysfunctional thinking in eating disorders. Behaviour Research and Therapy, 48(9), 851-859. Rahmani, A. M., Bayramov, S., & Kiani Kalejahi, B. (2022). Internet of things applications: opportunities and threats. Wireless Personal Communications, 122(1), 451-476.https://doi.org/10.1007/s11277-021-08907-0 Romer, D., Bagdasarov, Z., & More, E. (2013). Older Versus Newer Media and the Well- being of United States Youth: Results From a National Longitudinal Panel. Journal of Adolescent Health, 52(5), 613-619. DOI: 10.1016/j.jadohealth.2012.11.012 Rozental, V. N., Portela, T. F., Souto, D. V., Ferreira, H. B., & Mello, D. A. (2011). Experimental analysis of singularity-avoidance techniques for CMA equalization in DP-QPSK 112-Gb/s optical systems. Optics express, 19(19), 18655-18664. https://doi.org/10.1364/OE.19.018655 Savci, M., & Aysan, F. (2017). Technological addictions and social connectedness: predictor effect of internet addiction, social media addiction, digital game addiction and smartphone addiction on social connectedness. Dusunen Adam: Journal of Psychiatry & Neurological Sciences, 30(3), 202-216. DOI: 10.5350/DAJPN2017300304 Sevalnev, V. V., & Tsirin, A. M. (2022). Globalization Using Network Effects. In The Platform Economy: Designing a Supranational Legal Framework . 379-389.https://doi.org/10.1007/978-981-19-3242-7_26 Spinhoven, P., Drost, J., de Rooij, M., van Hemert, A. M., & Penninx, B. W. (2014). A longitudinal study of experiential avoidance in emotional disorders. Behavior therapy, 45(6), 840-850. https://doi.org/10.1016/j.beth.2014.07.001 Tang, J. H., Chen, M. C., Yang, C. Y., Chung, T. Y., & Lee, Y. A. (2016). Personality traits, interpersonal relationships, online social support, and Facebook addiction. Telematics and Informatics, 33(1), 102-108:https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2022.e10315 Taghdiri, E., Narimani, M., & Mousazadeh, T. (2021). Comparison of the effectiveness of motivational model based on progress and emotion regulation techniques on learning self-regulation in students with learning disabilities. Journal of Learning Disabilities, 11(1), 20-32. (Persian) 10.22098/JLD.2021.9344.1935 Trumello, C., Babore, A., Candelori, C., Morelli, M., & Bianchi, D. (2018). Relationship with parents, emotion regulation, and callous-unemotional traits in adolescents’ Internet addiction. BioMed research international, 2018. DOI: 10.1155/2018/7914261 van Deursen, A. J., Bolle, C. L., Hegner, S. M., & Kommers, P. A. (2015). Modeling habitual and addictive smartphone behavior: The role of smartphone usage types, emotional intelligence, social stress, self-regulation, age, and gender. Computers In human Behavior, 45, 411-420. http://dx.doi.org/10.1016/j.chb.2014.12.039 Watson, D., & Friend, R. (1969). Measurement of social-evaluative anxiety. Journal of consulting and clinical psychology, 33(4), 448. https://doi.org/10.1037/h0027806 Yao, M. Z., & Zhong, Z. J. (2014). Loneliness, social contacts and Internet addiction: A cross-lagged panel study. Computers in Human Behavior, 30, 164-170. https://doi.org/10.1016/j.chb.2013.08.007 Yang, X., Ebo, T. O., Wong, K., & Wang, X. (2023). Relationships between psychological flexibility and internet gaming disorder among adolescents: Mediation effects of depression and maladaptive cognitions. Plos one, 18(2), e0281269. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0281269 Zhang, J.-T., Yao, Y.-W., Potenza, M. N., Xia, C.-C., Lan, J., Liu, L., et al. (2016). Altered resting-state neural activity and changes following a craving behavioral intervention for Internet gaming disorder. Scientific Reports, 6, 28109. doi: 10.1038/srep28109. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,502 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,226 |