تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 364 |
تعداد مقالات | 3,223 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,741,050 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,238,505 |
اثر بخشی آموزش تنظیم هیجان بر نشخوارفکری و ادراک کنترل اضطراب دانشآموزان مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی | ||
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه | ||
مقاله 11، دوره 11، شماره 4، بهمن 1401، صفحه 130-141 اصل مقاله (742.79 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jsp.2023.2044 | ||
نویسندگان | ||
رحیم محمدی1؛ بهزاد تقی پور* 2؛ رقیه برزگران3؛ هانیه صلحجو4؛ سعید رحیمی5؛ سجاد جوکار6 | ||
1دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران | ||
2دکترای تخصصی روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل،ایران | ||
3کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران | ||
4کارشناسی ارشد مشاوره، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران. | ||
5دانشجوی دکترای روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران. | ||
6کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش تنظیم هیجان بر نشخوارفکری و ادراک کنترل اضطراب دانش آموزان مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی انجام شد. روش ها: این مطالعه آزمایشی با استفاده از طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه گواه انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دختر 15 تا 18 ساله مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی بود که به مراکز بهداشتی و درمانی شهر اردبیل در سال 1398 مراجعه کرده بودند. 30 نفر با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند انتخاب، و به طور تصادفی در دو گروه برابر آزمایش و گواه قرار گرفتند. گروه آزمایشی طی 8 هفته تحت آموزش تنظیم هیجان قرار گرفت، در این مدت بر گروه گواه مداخله ی انجام نگرفت پرسشنامه های نشخوارفکری نولنهوکسیما و موریو ادراک کنترل اضطراب راپی، کراسک، براون و بارلوبه عنوان ابزار ارزشیابی مورد استفاده قرار گرفت. داده ها با استفاده از تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: نتایج به دست آمده از مقایسه پس آزمون دو گروه، حاکی از این است که نمرات پس آزمون نشخوارفکری و ادراک کنترل اضطراب گروه مداخله و کنترل تفاوت معنی داری دارد (01/0=P). نتیجه گیری: با توجه به نتایج به دست آمده می توان گفت که آموزش تنظیم هیجان موجب کاهش نمرات نشخوارفکری و افزایش ادراک کنترل اضطراب دانش آموزان مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی شد. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش تنظیم هیجان؛ نشخوارفکری؛ ادراک کنترل اضطراب؛ اختلال اضطراب اجتماعی | ||
مراجع | ||
باقرینژاد، مینا؛ صالحیفدردی، جواد و طباطبایی، سیدمحمود (1389). رابطه بین نشخوار فکری و افسردگی در نمونهای از دانشجویان ایرانی. مجله مطالعات تربیتی و روانشناسی، 1(1)، 38-31.https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=304422
نریمانی، محمد و شربتی، نوشیروان. (1394). مقایسهی حساسیت اضطرابی و عملکرد شناختی در دانشآموزان با و بدون نارسانویسی. مجله ناتوانیهای یادگیری، 4(4)، 85-100.
نجیمی، آویسا؛ عسگری، کریم؛ و آگاه هریس، مژگان. (1396). اثربخشی ترکیب تجویز دارو، تغذیه سالم و فعالیت بدنی متناسب، با مداخله نظم دهی هیجان بر ادراک کنترل اضطراب و پاسخهای قلبی-عروقی زنان مبتلا به بیماری عروق کرونر قلبی. مجله دانشور پزشکی، 25(2)، 30-21.https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=304422
Bagherinezhad, M., SALEHI, F. J., &Tabatabaee, S. (2010). Relationship between rumination and depression in a sample ofiranian students.The Journal of Foundations of Education, 1(1), 31-38. (Persian).https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=114192 Brown, T. A., White, K. S., Forsyth, J. P., & Barlow, D. H. (2004). The structure of perceived emotional control: Psychometric properties of a revised Anxiety Control Questionnaire. Behavior Therapy, 35(1), 75-99. Doi: 10.1016/s0005-7894(4)80005-4. Craske, M. G., Niles, A. N., Burklund, L. J., Wolitzky-Taylor, K. B., Vilardaga, J. C. P., Arch, J. J., Saxbe, D. E., & Lieberman, M. D. (2014). Randomized controlled trial of cognitive behavioral therapy and acceptance and commitment therapy for social phobia: outcomes and moderators. Journal of consulting and clinical psychology, 82(6), 1034. Doi: 10.1037/a0037212. Dixon, M.L., Moodie, C.A., Goldin, P.R., Farb, N., Heimberg, R.G., & Gross, J.J. (2020). Anxiety disorder: Reappraisal and acceptance of negative self-belifes. Biological Psychiatry: Cognitive Neuroscience and Neuroimaging, 5(1): 119-129. Doi:10.16/j.bpsc.2019.07.009. Ferreira, B. I. R. C., Abreu, J. L. P. D. C., Dos Reis, J. P. G., & Figueiredo, A. M. D. C. (2016). Psoriasis and associated psychiatric disorders: a systematic review on etiopathogenesis and clinical correlation. The Journal of Clinical and Aesthetic Dermatology, 9(6), 36. Gallagher, M. W., Bentley, K. H., & Barlow, D. H. (2014). Perceived control and vulnerability to anxiety disorders: A meta-analytic review. Cognitive therapy and research, 38(6), 571-584.Doi: 10.1007/s10608-014-9624-x. Garnefski, N., & Kraaij, V. (2018). Specificity of relations between adolescents’ cognitive emotion regulation strategies and symptoms of depression and anxiety. Cognition and Emotion, 32(7), 1401-1408.Doi: 10.1080/02699931.2016.1232698. Gaté, M. A., Watkins, E. R., Simmons, J. G., Byrne, M. L., Schwartz, O. S., Whittle, S., Sheeber, L. B., & Allen, N. B. (2013). Maternal parenting behaviors and adolescent depression: The mediating role of rumination. Journal of Clinical Child & Adolescent Psychology, 42(3), 348-357. Doi: 10.1080/15374416.2012.755927. Goetter, E. M. (2010). An empirical investigation of depressive rumination: implications for cognitive flexibility, problem solving and depression. Gross, J. J. (2015). Emotion regulation: Current status and future prospects. Psychological inquiry, 26(1), 1-26. Doi: 10.1080/1047840x.2014.940781. Karlsen, B. S., Clench-Aas, J., Van Roy, B., & Raanaas, R. K. (2014). Relationships between Social Anxiety and Mental Health Problems in Early Adolescents from Different Socioeconomic Groups: Results from a Cross-sectional Health Survey in Norway.Doi: 10.4172/2329-9525.1000120. Klemanski, D. H., Curtiss, J., McLaughlin, K. A., & Nolen-Hoeksema, S. (2017). Emotion regulation and the transdiagnostic role of repetitive negative thinking in adolescents with social anxiety and depression. Cognitive therapy and research, 41(2), 206-219.Doi: 10.1007/s10608-016-9817-6. Kong, T., He, Y., Auerbach, R. P., McWhinnie, C. M., & Xiao, J. (2015). Rumination and depression in Chinese university students: The mediating role of overgeneral autobiographical memory. Personality and individual differences, 77, 221-224. Doi: 10.1016/j.paid.2014.09.035. Martini, T. S., & Busseri, M. A. (2010). Emotion regulation strategies and goals as predictors of older mothers’ and adult daughters’ helping-related subjective well-being. Psychology and aging, 25(1), 48. Doi: 10.1037/a0018776. Najimi, A., Asgari, K., & Agahheris, M. (2017). Effectiveness of medication, healthy nutrition, proper physical activity prescription combined with emotional regulation intervention on perception of anxiety control and cardiovascular responses in female patients with coronary heart disease. Daneshvar Medicine, 25(2), 21-30. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=304422 Narimani, M., & Sharbati, A. (2015). Comparison of anxiety sensitivity and cognitive function in students with and without dysgraphia. Journal of Learning Disabilities, 4(4), 85-100. (Persian) Nolen-Hoeksema, S. (1991). Responses to depression and their effects on the duration of depressive episodes. Journal of abnormal psychology, 100(4), 569. Doi: 10.1037//0021-843x.100.4.569. Papageorgiou, C., & Wells, A. (2004). Depressive rumination: Nature, theory and treatment. John Wiley & Sons. Rapee, R. M., Craske, M. G., Brown, T. A., & Barlow, D. H. (1996). Measurement of perceived control over anxiety-related events. Behavior Therapy, 27(2), 279-293. Doi: 10.1016/s50005-7894 (96) 80018-9. Reghuram, R., & Mathias, J. (2014). A study on occurrence of social anxiety among nursing students and its correlation with professional adjustment in selected nursing institutions at Mangalore. Journal of Health and Allied Sciences NU, 4(02), 064-069. Doi: 10.1055/s-0040-1703766. Sadock, B. J., & Sadock, V. A. (2010). Kaplan and Sadock's pocket handbook of clinical psychiatry. Lippincott Williams & Wilkins. Schneider, R. L., Arch, J. J., Landy, L. N., & Hankin, B. L. (2018). The longitudinal effect of emotion regulation strategies on anxiety levels in children and adolescents. Journal of Clinical Child & Adolescent Psychology, 47(6), 978-991. Doi: 10.108/15374416.2016.1157757. Tousignant, O. H., Taylor, N. D., Suvak, M. K., & Fireman, G. D. (2019). Effects of rumination and worry on sleep. Behavior Therapy, 50(3), 558-570. Doi: 10.1016/j.beth.2018.09.005. Tusiani-Eng, P., & Yeomans, F. (2018). Borderline personality disorder: barriers to borderline personality disorder treatment and opportunities for advocacy. Psychiatric Clinics, 41(4), 695-709. Doi: 10.1016/j.psc.2018.07.006. Zvolensky, M. J., Paulus, D. J., Bakhshaie, J., Garza, M., Ochoa-Perez, M., Medvedeva, A., Bogiaizian, D., Robles, Z., Manning, K., & Schmidt, N. B. (2016). Interactive effect of negative affectivity and anxiety sensitivity in terms of mental health among Latinos in primary care. Psychiatry Research, 243, 35-42. Doi: 10.106/j.psychres.2016.06.006. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,968 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 967 |