تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 354 |
تعداد مقالات | 3,087 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,562,158 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,115,978 |
طراحی و اعتبارسنجی مدل رهبری دانشی در شرکت های دانش بنیان ایران | ||
رهبری آموزشی کاربردی | ||
مقاله 4، دوره 3، شماره 2 - شماره پیاپی 10، شهریور 1401، صفحه 27-48 اصل مقاله (1.28 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/ael.2022.11094.1114 | ||
نویسندگان | ||
عمار جعفری1؛ نرگس سعیدیان* 2؛ بدری شاه طالبی حسین آبادی3 | ||
1دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران | ||
2استادیار، گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران | ||
3دانشیار گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان(خوراسگان)، اصفهان، ایران | ||
چکیده | ||
هدف از انجام این پژوهش طراحی و اعتبارسنجی مدل رهبری دانشی در شرکتهای دانشبنیان ایران بود. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر جمع آوری دادهها توصیفی-پیمایشی و از نظر نوع دادهها آمیخته (کمی و کیفی با رویکرد پدیدارشناسی) است. جامعه آماری در بخش کیفی (بخش مصاحبه) 12 نفر از مدیران شرکتهای دانشبنیان با روش نمونه گیری گلوله برفی و پس از اشباع نظری انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش 7 مرحلهای کلایزی استفاده گردید. نتایج این بخش حاکی از استخراج 209 کد در ابتدا بود که با توجه به تحلیلهای صورت گرفته تجارب زیسته مدیران شرکتهای دانش بنیان ایران در زمینه رهبری دانشی شامل: 4 بعد اصلی (شامل: هدفگذاری، سیاستگذاریهای آموزشی، سیاستگذاریهای حمایتی، سیاستگذاریهای عملکردی)، 8 مولفه ( تعالی فردی، فرابالندگی سازمانی، , ...) با توجه به مفاهیم صورت بندی شده استخراج گردید. در بخش کمی از روش توصیفی پیمایشی استفاده گردید.جامعه آماری شامل کلیه مدیران شرکتهای دانشبنیان بودند که با استفاده از جدول مورگان360 نفر حجم نمونه تعیین و با روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامه حاصل از بخش کیفی استفاده گردید که پایایی بر پایه ضریب آلفای کرونباخ 91/0 بدست آمد. همچنین به منظور بررسی مناسبت مدل از روش تحلیل عاملی تاییدی (CAF) با رویکرد کوواریانس محور از نرم افزار AMOS استفاده شد. نتایج نشان داد تمام مدل رهبری دانشی از برازش و اعتبار مناسبی برخوردار است و تمامیمتغیرهای بدست آمده میتوانند در طراحی مدل نهایی مورد توجه باشند. | ||
کلیدواژهها | ||
طراحی؛ اعتبارسنجی؛ رهبری دانشی؛ دانشبنیان | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,814 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,124 |