تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 364 |
تعداد مقالات | 3,222 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,739,892 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,237,730 |
در دانش آموزان (SBQ) ساخت و آماده سازی پرسش نامه ی پیوند با مدرسه | ||
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه | ||
مقاله 4، دوره 3، شماره 1، خرداد 1393، صفحه 55-67 اصل مقاله (223.91 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): jsp-3-1-93-3-4 | ||
نویسندگان | ||
علی رضایی شریف* 1؛ الهه حجازی2؛ محمود قاضی طباطبایی3؛ جواد اژه ای2 | ||
1هیات علمی دانشگاه محقق اردبیلی | ||
2دانشیار گروه روانشناسی تربیتی و مشاوره، دانشگاه تهران | ||
3دانشیار گروه جمعیت شناسی، دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
ساخت و آماده سازی پرسش نامه ای برای سنجش پیوند دان شآموزان با مدرسه هدف پژوهش حاضر بود. روش تحقیق مورد استفاده در این مطالعه روش تحقیق آمیخته و جامعه ی آماری نیز، دان شآموزان 1389 بودند. در بخش مصاحبه ی کانونی نمون های به حجم - کلیه ی مقاطع شهر اردبیل در سال تحصیل 90 12 گروه با حضور 84 نفر ( 42 پسر و 42 دختر) از دانش آموزان به شیوه ی هدفمند از مدارس مناطق مختلف شهر انتخاب شد و در گروه های 7 نفری مورد مصاحبه قرار گرفتند. در ادامه و در بخش کمی این مطالعه 1071 نفر به صورت نمونه گیری خوشه ای طبقه ای متناسب انتخاب شدند. نتایج حاصل از 0 به دست آمد. بررسی های مربوط به / اعتبارسنجی به شیوه همسانی درونی بر اساس آلفای کرونباخ 93 روایی محتوا، پیش بین و سازه پرسش نامه ی پیوند با مدرسه مؤید روایی پرسش نامه ی مذکور بود. یافته های حاصل از تحلیل عاملی اکتشافی و تائیدی نشان داد که پیوند با مدرسه از شش عامل: دلبستگی به معلمان، دلبستگی به مدرسه از بعد سازمانی، دلبستگی به کارکنان مدرسه، مشارکت در مدرسه، باور و تعهد به مدرسه تشکیل شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
ساخت و اعتباریابی؛ پرسش نامه پیوند با مدرسه؛ دانش آموزان | ||
مراجع | ||
پناغی، لیلی؛ احمد آبادی، زهره؛ زاده محمدی، علی و پشت مشهدی، مرجان ( 1389 ). ساخت و اعتباریابی .46-55 ،(1) پرسش نامه ارتباط با مدرسه. مجل هی روانپزشکی و روا نشنای بالینی ایران، 16 حاجلو، نادر و رضایی شریف، علی ( 1390 ). بررسی ویژگی های روا نسنجی پرسش نامه ی مشکلات یادگیری .24-43 ،(1) کلورادو. ناتوان یهای یادگیری، 1 قاضی طباطبائی، محمود؛ حجازی، الهه و رضائی شریف، علی ( 1389 ). آزمون تئوری های مسأله اجتماعی پیوند .113-138 ،(2) با مدرسه در بین دانش آموزان مقطع ابتدائی. فص لنام هی بررسی مسائل اجتماعی ایران، 1 هومن، حیدر علی ( 1381 ). اندازه گیری های روانی و تربیتی: فن تهیه تست و پرسش نامه. تهران: نشر پارسا. Anderman, L. H. & Anderman, E. M. (1999). Social predictors of changes in students' achievement goal orientations. Contemporary Educational Psychology, 24( 1), 21-37. Bandura, A. (1977). Self-efficacy: Toward a unifying theory of behavior change. Psychological Review, 84, 191-215. Battistich, V., Schaps, E. & Wilson, N. (2004). Effects of an elementary school intervention on students’ “connectedness” to school and social adjustment during middle school. Journal of Primary Prevention, 24, 243-262. Brown, R. & Evans, W. P. (2002). Extracurricular activity and ethnicity: Creating greater school connection among diverse student populations. Urban Education, 37(1), 41-58. Catalano, R. & Hawkins, D. (1996). The social development model: A theory of antisocial behavior. In D. Hawkins (Ed.), Delinquency and crime: Current theories (pp. 149-197). Cambridge, UK: Cambridge University Press. Cernkovich, S. A. & Giordano, P. C. (1992). School bonding, race, and delinquency. Criminology, 30, 261–291. Fredericks, J. A., Blumenfeld, P. C. & Paris, A. H. (2004). School engagement: Potential of the concept, state of the evidence.Review of Educational Research, 74, 59 – 109. Gottfredson, M. & Hirschi, T. (1990). A general theory of crime. Stanford, CA: Stanford University Press. Hirschi, T. (1969). Causes of delinquency. Berkeley, CA: University of California Press. Jenkins, P. (1997). School delinquency and the school social bond. Journal of Research in Crime and Delinquency, 34, 337-67. Ma, X. (2003). Sense of belonging to school: Can schools make a difference? Journal of Educational Research, 96 (6), 340-349. Journal of school psychology, Spring 2014 مجله ی روان شناسی مدرسه، بهار 1393 Vol.3, No.1/55-67 55-67/ دوره ی 3، شماره ی 1 67 Maddox, s. J. & Prinz, R. J. (2003). School bonding in children and adolescents: Conceptualization, Assessment, and Associated Variables. Clinical Child and Family Psychology Review, 6 (1), 31-49. McNeely, C. A., Nonnemaker, J. M. & Blum, R. W. (2002). Promoting school connectedness: Evidence from the National Longitudinal Study of Adolescent Health. Journal of School Health, 72(4), 136–146. Oelsner, J, Lippold, Melissa A. & Greenberg, Mark, T. (2010). Factors influencing the development of school bonding among middle school students. The Journal of Early Adolescence. XX(X) 1–25. Accsess from http://jea.sagepub.com/content/early/2010/04/12/0272431610716244 Osterman, K. (2000). Students’ need for belonging in the school community. Review of Education Research, 70, 323-367. Waters, S. & Cross, D. (2010). Measuring students’ connectedness to school, teachers, and family: validation of three scales. School Psychology Quarterly, 25, 164- 177. Williams, J. H. (1994). Understanding substance use, delinquency involvement, and juvenile justice system involvement among African American and European American adolescents. Unpublished doctoral dissertation, University of Washington. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,758 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3,808 |