تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 364 |
تعداد مقالات | 3,223 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,740,957 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,238,385 |
اثربخشی خودآموزی کلامی بر بهبود سازگاری اجتماعی دانش آموزان با ناتوانی های یادگیری | ||
ناتوانی های یادگیری | ||
مقاله 3، دوره 2، شماره 1، مهر 1391، صفحه 43-52 اصل مقاله (112.99 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): jld-2-1-91-7-3 | ||
نویسندگان | ||
هنگامه خانخانیزاده* 1؛ سحر باقری2 | ||
1دانشجوی روانشناسی بالینی دانشگاه آزاد اسلامی رودهن | ||
2کارشناس مرکز مشاوره، دانشگاه پیامنور استان مرکزی | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر مطالعه ی اثربخشی خودآموزی کلامی بر بهبود سازگاری اجتماعی بود. روش پژوهش حاضر آزمایشی با طرح پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل می باشد. جامعه ی پژوهش شامل کلیه ی دانش آموزان دختر با ناتوانی یادگیری پایه ی چهارم و پنجم ابتدایی در مرکز ویژه 90- ناتوانی های یادگیری شهر قزوین در سال تحصیلی 91 می باشد. 20 دانش آموز به صورت در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در گروه های آزمایش و کنترل جایگزین شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه ی سازگاری اجتماعی بود. نتایج آزمون تحلیل کوواریانس پس از تعدیل اثر پیش آزمون نشان داد که خودآموزی کلامی بر سازگاری اجتماعی دانش آموزان با ناتوانی های یادگیری تأثیر مثبت دارد. یافته های این پژوهش را می توان در کارهای آموزشی و مشاوره به کار برد. | ||
کلیدواژهها | ||
خودآموزی کلامی؛ سازگاری اجتماعی؛ ناتوانی های یادگیری | ||
مراجع | ||
لطیفی، زهره؛ امیری، شعله؛ ملک پور، مختار و مولوی، حسین ( 1388 ). اثربخشی آموزش حل مسئله ی شناختی- اجتماعی بر بهبود روابط بین فردی، تغییر رفتارهای اجتماعی و ادراک خودکارآمدی .70-84 ،(3) دانش آموزان مبتلا به ناتوانی یادگیری. تاز ههای علوم شناختی، 11 هاشمی، تورج؛ اقبالی، علی و محمود علیلو، مجید ( 1388 ). تأثیر خودآموزی کلامی بر بهبود سازگاری .29 -36 ،(2) اجتماعی کودکان مبتلا به اختلال سلوک. مجل هی روا نشناسی بالینی، 1 هالاهان، دانیل؛ پی، لوید، جان؛کافمن، جیمز؛ ویس، مارگارت و مارتینز، الیزابت ( 2005 ). اختلال های یادگیری: مبانی، ویژگی ها و تدریس مؤثر، ترجمه ی حمید علیزاده( 1391 ). تهران: انتشارات ارسباران. Auerbach, J. G., Gross-Tsur, V., Manor, O., & Shalev, R. S. (2008). Emotional and behavioral characteristics over a six year period in youths with persistent and nonpersistent dyscalculia. Journal of Learning Disabilities, 41, 263–273. Bauminger, N. & Kimhi-Kind, I. (2008). Social information processing, security of attachment, and emotion regulation in children with learning disabilities. Journal of Learning Disabilities, 41, 315–332. Estell, D. B., Jones, M. H., Pearl, R. A., Van Acker, R., Farmer, T. W., & Rodkin, P. R. (2008). Peer groups, popularity, and social preference: Trajectories of social functioning among students with and without learning disabilities. Journal of Learning Disabilities, 41, 5–14. Fessler, M. A., Rosenberg, M. S., & Rosenberg, L. A. (1991). Concomitant learning disabilities and learning problems among students with behavioral-emotional disorders: A conceptual model. Behavioral Disorders, 16, 97–106. Fristad, M. A., Topolosky, S., Weller, E. B., & Weller, R. A. (1992). Depression and learning disabilities in children. Journal of Affective Disorders, 26, 53–58. Gartland, D., & Strosnider, R. (2007). Learning disabilities and young children: Identification and intervention. Learning Disability Quarterly, 30(1) 63-72. Klassen, R. M., & Lynch, S. L. (2007). Self-efficacy from the perspective of adolescents with learning disabilities and their specialist teachers. Journal of Learning Disabilities, 40, 494–507. Laba M, Dudu E. (2005). The evaluation of a multi-modelcognitive-behavioural approach to treating an adolescent with conduct disorder. Rhodes university. Lavoie, R. D. (2005). It's so much work to be your friend: Helping the child with learning disabilities find social success. New York: Simon & Schuster. Lerner, J. (1997). Learning disabilities: Theories, diagnosis and teaching strategies. Boston: Houghtom Mifflin. Ronen, T. (2004). Imparting self-control skills to Decrease Aggressive behavior in a 12- year old boy. Journal of social work, (4), 269-288. Sideridis, G. D., Morgan, P., Botsas, G., Padeliadu, S., & Fuchs, D. (2006). Prediction of students with LD based on metacognition, motivation, emotions and psychopathology: A ROC analysis. Journal of Learning Disabilities, 39, 215–229. Sideridis, Georgios. D. (2006). Classroom goal structures and hopelessness as predictors of day-to-day experience at school: Differences between students with and without learning disabilities. Department of psychology. University of Crete. Sideridis. D, (2007). Why are student with LD depressed? Journal of learning disabilities, 40, 26-31. Wiener, J. (2004). Do peer relationships foster behavioral adjustment in children with learning disabilities? Learning Disability Quarterly, 27, 21–30. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,778 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 4,022 |