تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 364 |
تعداد مقالات | 3,226 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,744,301 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,240,077 |
نقش عز ت نفس و اضطراب امتحان در پیش بینی رضایت از زندگی دانش آموزان پسر دارای اختلال ریاضی | ||
ناتوانی های یادگیری | ||
مقاله 3، دوره 1، شماره 3، تیر 1391، صفحه 46-62 اصل مقاله (216.84 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): jld-1-3-91-4-3 | ||
نویسندگان | ||
سعید رجبی* 1؛ عباس ابوالقاسمی2؛ مسلم عباسی3 | ||
1کارشناس ارشد روان شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی | ||
2دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی | ||
3دانشجوی دکتری روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی | ||
چکیده | ||
هدف این مطالعه ، بررسی نقش عز ت نفس و اضطراب امتحان در پیش بینی رضایت از زندگی دانش آموزان پسر دارای اختلال ریاضی بود. روش این پژوهش از نوع همبستگی است . نمونه ی این پژوهش 60 نفر از دانش آموزان پسر دارای اختلال ریاضی دوره ی راهنمایی شهرستان د لیجان بودند که از میان دانش آموز ان شهرستان دلیجان به صورت نمونه گیری تصادفی مرحله ای انتخاب گردیدند . برای جمع آوری داده ها از آزمون ریاضی کی مت، مقیاس رضایت زندگی، مقیاس عز ت نفس روزنبرگ و مقیاس اضطراب امتحان استفاده شد . نتایج و اضطراب (r=0/ ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که عز ت نفس ( 43 با رضایت از زندگی دانش آموزان دارای اختلال ( r=0/ امتحان( 37 نتایج تحلیل رگرسیون چند .(P<0/ ریاضی رابط ه ی معناداری دارند ( 001 متغیری نشان داد که اضطراب امتحان و عز ت نفس برای پیش بینی رضایت از زندگی دانش آموزان دارای اختلال ریاضی معنادار این نتایج بیان می کند که با افزایش سطوح عز ت .(p<0/ هستند( 01 نفس و کاهش سطوح اضطراب امتحان، رضایت از زندگی این دانش آموزان افزایش می یابد. | ||
کلیدواژهها | ||
اختلال ریاضی؛ رضایت از زندگی؛ عز ت نفس؛ اضطراب امتحان | ||
مراجع | ||
ابوالقاسمی، عباس؛ مهرابی زاد، مهناز؛ کیامرثی، آذر؛ درتاج ، فریبرز ( 1385 ). بررس ی کارآمد ی دو روش شناختی و منطقی هیجانی در کاهش اضطراب امتحان و بهبود عملکرد تحصیلی. مجل هی اندی ش هه ای .123-135 ،( 1و 2 ) نوین تربیتی، 2 ابوالقاسمی، عباس ( 1390 ). ارتباط تاب آوری، استرس و خودکارآمدی با رضایت از زندگی در دانش آموزان دارای پیشرفت تحصیلی با لا و پایین . مجل هی مطالعات روا نشناخت ی، دانشکد هی علوم .15-22 ،(3) تربیتی و روا نشناسی دانشگاه الزهراء، 7 ابوالقاسمی، عباس، رضایی جمالویی، حسن؛ نریمانی، محمد؛ زاهد، عادل( 1390 ). مقایسه ی شایستگی اجتماعی و مؤ لّفههای آن در دانشآموزان دارای ناتوانی یادگیری و دانشآموزان دارای پیشرفت .6-23 ،(1) تحصیلی پایین، متوسط و بالا. مجل هی ناتوان یهای یادگیری، 1 اسماعیلی، محمد؛ هومن، حیدرعلی ( 1381 ). انطباق و هنجاریابی آزمون ریاضیات ایرانی کی مت . مجل هی .332-323 ،(6) پژوهش در حیط هی کودکان استثنایی، 4 باعز ت، فرشته؛ صالح صدق پور، بهرام ( 1387 ). مقایسه ی ابعاد حرمت خود در دان ش آموز ان نارساخوان و .65-80 ،(4) عادی پایه های سوم تا پنجم ابتدایی شهر تهران. مطالعات روا نشناختی، 4 بیانی، محمد؛ کوچکی و گودرزی، حمید ( 1386 ). پایایی و اعتبار مقیاس رضایت از زندگی . مجل هی .168-259 (3) روا نشناسان ایرانی، 11 تبریزی، مصطفی( 1384 ). درمان اختلالات ریاض . ی تهران: انتشارات فراوان. خسروی، علی اکبر ( 1390 ). آموزش مؤث ر ریاضی به کودکان دارای ناتوانی های یادگیری . تعلیم و تربیت .15-22 ، استثنایی، 107 خسروی، معصومه؛ بیگدلی، ایمانالله( 1387 ). رابطه ی ویژگیهای شخصیتی با اضطراب امتحان در .13-24،(1) دانشجویان. مجل هی علوم رفتاری، 2 نقش عز ت نفس و اضطراب امتحان در پیش بینی رضایت از زندکی دانش آموزان پسر دارای اختلال ریاضی 60 دلاور، علی( 1380 ). روش تحقیق در روان شناسی و علوم تربیتی، تهران: نشر ویرایش. سرمد، زهره؛ بازرگان، عباس؛ حجازی، الهه ( 1376 ). روش های تحقیق در علوم رفتاری . تهرات، ا نت شارات آگاه. خوی نژاد غلامرضا( 1380 ). رو شهای پژوهش در علوم تربیت . ی تهران: انتشارات سمت. سدریوشان، نجمه ( 1384 ). تأثیر شیوه ی واقعیت درمانی گروهی بر کاهش اضطراب دانش آموزان نوجوان دختر. فصلنام هی علمی پژوهشی دانش و پژوهش در روا نشناس ی، دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان، .34-40 ، (25)7 فراهانی، حسین ( 1386 ). ساخت و رواسازی آزمون تشخیص حساب نارسایی دان شآموزان پای هه ای اول تا پنجم شهر اصفها . ن رساله ی دکتری روان شناسی، دانشکده ی روان شناسی و علوم تربیتی، اصفهان. محمدی، نادر( 1384 ). بررسی مقدماتی اعتبار و قابلیت اعتماد مقیاس حرمت خود روزنبرگ . مجل هی .313-320 ،(2) رو ا نشناسان ایرانی، 3 Al-Yagon, M.(2007). Socioemotional and Behavioral Adjustment Among School-Age Children With Learning Disabilities. The Journal of Special Education, 4, 4, 205-217. Arthur, A.R.(2003).The emotional lives of people with learning disabilities. British Journal of Learning Disabilities, 31(1), 25–31. Baptist, J., Minnie, L., Buksner, S., Kaye, R., Morgan, J.(2007). Screening in the early years of mathematics: Identifying red flag to support early learners at risk. Orbit, 37(1), 14-19. Broath, L.(2008). Learning disabilitres and psychological problems in children: An Overview. http:/www.Schwablearning. Org/Articles.Aspx?r=746. Buysse, V., Goldman, B. D., & Skinner, M. L.(2003). Seeing effects on friendship formation among young children with and without disabilities. Exceptional Children, 68(4), 503-517. Connolly, A.J.(1988). Keymath; A Diagnostic of Inventory of Essential Mathematics . U. S. A: Guidance Service. Inc. Coopersmith, S.(1967). The antecedents of self-esteem. San Francisco: W. H. Freeman and company. Diener, E., Emmons, R., Larsen, R., & Griffin, S.(1985). The satisfaction with life scale. Journal of Personality Assessment, 49(1), 71-75. Fordyce, M.W.(1977). The happiness measures: A sixty second index of emotional wellbeing and mental health. Edison Community press: U.S.A Freilich, R., Shechtman, Z.(2010). The contribution of art therapy to the social, emotional, and academic Adjustment of children with learning disabilities. The Arts in Psychotherapy, 37(1), 97–105. Gartland, D., & Strosnider. R.(2007). Learning disabilities and young children Identification and intervention. Learning Disability Quarterly, 30(1), 63-72. Geary, D.C.(2004). Mathematics and learning disabilities. Journal of Learning disabilities. 37(1), 4-15. Geary, D.C.(2010). Mathematical disabilities: Reflections on cognitive, neuropsychological, and genetic components. Learning and Individual Differences, 20(2), 130-133. Gillis, A.L.J., Connell, J.P.(2003). Gender and sex-role influences on children’s selfesteem. Environ Sci, 16(4), 392-397. Huntington, D.D., & Bender, W.N.(1993). Adolescents with learning disabilities at risk? Emotional well-being, depression, suicide. Journal of Learning Disabilities, 28(1), 159– 166. Lancaster, S., Mellard, D., & Hoffman, L.(2001). Experiences of students with disabilities in selected community and technical colleges. The individual accommodation model: Accommodating students with disabilities inpost-secondary setting. Available from the Center for Research on Learning, Kansas University, Lawrence Kansas. Lufi, D., Darliuk, L.(2005). The interactive effect of test anxiety and learning Disabilities among adolescents. International Journal of Educational Research, 43(2), 236–249. Lufi, D., Elner, E., & Levi, N.(2004). Assessment of ability, cognitive skills and personality characteristics of Adolescents with learning isabilities. Issues in Special Education and Rehabilitation, 19(1), 69–82. Lyon, R.(2000). Developing reading skills in young children. Lecture summary PDF document. Learning Disabilities Association of America(LDA). Maltaby, J., Day, L., Mccutcheon, L.E., Gillett, R., Houran, J., Ashe, D.D.(2004). Personality and coping: A context for examining celebrity worship and mental health. British Journal of Psychology, 95(3) , 411-428. Mazz Cco, m.m.m., Thompson, R.E.(2005). Kindergarten predictors ot math learning disability. Learning didabilities research & practice, 20(3), 172-145. McNulty, M.(2003). Dyslexia and the life course. Journal of Learning Disabilities, 36(4), 363-381. Patil, M., Saraswathi, G., & Padakannaya, P.(2009). Self-esteem and Adjustment among Children with Reading and Writing Difficulties. Stud Home Comm Sci, 3(2) 91-95. Pavot, W., Dienner, E.(1993). The affective and congnitive context of self-reported measure of subjective well-being. Social Indicators Research, 28(1), 1-20 . Pomerantz, P.M., Saxon, J.L.(2001). Conceptions of ability as stable and self- evaluative processes A longitudinal examination. Child Development, 72(1), 152-173. Raj, P., Agarwal, S.(2005). Behavioural Intervention in School Setting. Enhancing Self Esteem and Controlling Behavioural Problems. National Academy of Psychology, 50(4), 348-351. Redden, S.A.(2000). Self esteem and intrinsic motivational effects of using a constructivist and behaviourist approach to a computer usage in 5 grade Hispani classrooms. Dissertation Abstracts International, 62, 464A. Rosenberg, M.(1979). Conceiving the self. New York: basic Books. Saracoglu, B., Minden, H., Wilchesky, M.(2002). The adjustment of students with learning disabilities to university and its relationship to self-esteem and self-efficacy. Journal of Learning Disability, 35(1), 87-96. Sideridis, G.D.(2006). Understanding low achievement and depression in the LD: Agoal orientation approach. International Review of Research in Mental Retardation, 31(2), 215–229. Sideridis, G.D.(2007). International approaches to learning disabilities: More Alike or more different? Learning Disabilities Research & Practice, 22(2), 210–215. Smith, E.E., Nolen-Hoeksema, S., Fredrickson, B., Loftus, G.(2002). Atkinson and Hilgard's introduction to psychology. (14th ed). New York: Wadsworth Publ. Speilberger, C.D.(1980). Preliminary Professional Manual for the Test Anxiety Inventory. Palo Alto, CA: Consulting Psychologist Press. Stevens, S.A.(2001). Test anxiety and beliefs about testing in college students with and without learning disabilities. Dissertation Abstracts International, 61, 7–11. Wells, D.(2007). Anxiety, in sight and appreciation. Mathematics teaching, 147(1), 8-11. Wiener, J.(2004). Do peer relationships foster behavioral adjustment in children With learning disabilities? Learning Disability Quarterly, 27(1), 21–30. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,736 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3,592 |