تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 364 |
تعداد مقالات | 3,224 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,744,153 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,240,004 |
مقایسه و تحلیل خطا های نوشتاری در دانش آموزان پسر عادی و نارسا نویس دوره ی ابتدایی | ||
ناتوانی های یادگیری | ||
مقاله 1، دوره 1، شماره 3، تیر 1391، صفحه 6-28 اصل مقاله (289.64 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): jld-1-3-91-4-1 | ||
نویسندگان | ||
مهناز اخوان تفتی* 1؛ سارا اسدی بیدشکی2 | ||
1دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه الزهرا(س) | ||
2کارشناس ارشد روان شناسی، دانشگاه الزهرا(س) | ||
چکیده | ||
هدف این پژوهش مقایسه و تحلیل خطاهای نوشتاری در دانش آموزان پسر عادی و نارسانویس دوره ی ابتدایی بود. به منظور انجام این پژوهش ابتدا دو منطقه از بین مناطق آموزش و پرورش شهر تهران ، وسپس 6 مدرسه ی ابتدایی پسرانه به شیوه ی نمونه گیری تصادفی از این مناطق برگزیده شد . 75 دانش آموز عادی به صورت تصادفی و 75 دانش آموز نارسا نویس به صورت نمون ه گیری در دسترس انتخاب شدند مجموعاً تعداد 150 دانش آموز پسر پایه 5،3،4 دبستان انتخاب شدند . ابزار پژوهش، آزمون محق ق ساخته سنجش خطاهای نوشتاری، نمون هی دست خط و دیکته ی دانش آموزان نارسانویس و گفتگو با والدین و معل مان این دانش آموزان بود . داده های به دست آمده با استفاده از آمار توصیفی و است نباطی مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت . یافته های پژوهش نشان داد که بین خطاهای نوشتاری دانش آموزان پسر عادی و نارسا نویس از نظر نوع و فراوانی خطاها تفاوت معنادار وجود دارد. مقایسه ی خطاهای نوشتاری بین پای ه ها نشان داد با افزایش پایه ی تحصیلی ، میزان خطاهادر دانش آموزان عادی به طور چشم گیری کاهش می یابد ؛ اما در دانش آموزان نارسا نویس با افزایش پایه ی تحصیلی و با ادام ه ی روش های مرسوم آموزشی (تکرار وتمرین )، و به دلیل مشکلات ادراکی شناختی، مشکلات نوشتاری این دانش آموزان همچنان پایدار است. | ||
کلیدواژهها | ||
دانش آموزان نارسانویس؛ دانش آموزان عادی؛ خطاهای نوشتاری | ||
مراجع | ||
احدی، حسن؛ کاکاوند، علیرضا( 1382 ). اختلال های یادگیری از نظریه تا عمل. تهران: نشر ارسباران. اسلاوین، رابرت( 2000 ). روانشناسی تربیتی( نظریه و کاربست). ترجمه یحیی سیدمحمدی( 1385 ). تهران : نشرروان. اله یار ترکمن ، علی ( 1379 ). بررسی ویژگ یهای روان شناختی کودکان مبتلا به ناتوان یهای یادگیری در مقایسه با کودکان عاد . ی پایان نامه ی کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رودهن، تهران. مقایسه و تحلیل خطاهای نوشتاری در دانش آموزان پسر عادی و نارسانویس دوره ی ابتدایی 26 بابا پور خیرالدین، جلیل؛ صبحی قرا ملکی، ناصر( 1380 ). اختلالات یادگیری رویکرد تشخیصی و درما ن . ی تهران: نشر سروش. تبریزی، مصطفی( 1389 ). درمان اختلالات دیکته نویسی. تهران: نشر فرا روان. جعفر پور، عبدالجواد( 1375 ). مقدمه ای بر آزمون شناسی زبان. شیراز: دانشگاه شیراز. دادستان، پریرخ( 1379 ). اختلال های زبان در روش های تشخیص و باز پروری. تهران: نشر سمت. داکرل، جولی؛ مک شین، جان( 2004 ). رویکرد شناختی به مشکلات یادگیری کودکا . ن ترجمه عبدالجواد احمدی و محمودرضا اسدی ( 1386 ). تهران: انتشارات رشد. دیویس رونالد دی، الدون، ام. براون( 1987 ). موهبت نارساخوانی، ترجمه ی مهناز اخوان تفتی و فیضی( 1384 )، تهران. دانشگاه الزهرا. زندی، بهمن( 1373 ). بررسی مشکلات املائی از دیدگاه یافته های علم نوین زبانشناسی گزارش تحقیقات ی. تهران: دفتر برنامه ریزی آموزشی. سلیکوویتز، امیل. ( 2002 ). اختلال در خواندن وسا یر مشکلات ی ادگیری.ترجمه عل ی اضعر احمد ی و مسعود براتیان ( 1384 ). تهران: انجمن اولیاء و مربیان. سیاح، نیمتاج( 1386 ). ناتوانی های یادگیری، تهران: نشر مدبر. سیف، سوسن( 1386 ). ناتوانی های یادگیری، تهران: نشر نور فاطمه(ع). سیف نراقی، مریم و نادری عز ت الله( 1389 ). نارسایی های ویژه ی یادگیری. تهران: نشر ارسباران. شکیبا، ابوالقاسم( 1381 ). بررسی می زان تأثیر روش دو جانبه بر درک مطلب خواندن و رشد اجتماع ی دانش آموزان نارساخوان پایه پنجم ابتدایی منطقه جوین سبزوار. پای ان نامه کارشناس ی ارشد داشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی، تهران. صفار پور، عبدالرحمن( 1379 ). الگوهای یاد دهی یادگیری گام به گام انشاء فارسی. تهران: نشر مدرسه. فلاد، ج یمز؛ سالوس، پیتر( 1985 ). زبان و مهار تهای زبا ن . ی ترجمه عل ی آخش ینی ( 1369 ). مشهد : نشر آستان قدس رضوی. کریمی، یوسف( 1389 ). اختلالات یادگیری. تهران: نشر ساوالان. Journal of Learning Disabilities, Summer 2012 مجله ی ناتوانی های یادگیری، تابستان 1391 Vol.1, No.3/6-28 6-28/ دوره ی 1، شماره ی 3 27 ، 5) کیانی، غلامرضا( 1371 ). نقش خطاهای زبان آموزان در فرآیند یادگیری زبان دوم. فصلنامه مدرس ، 1 .29-26 ،( 6 و 7 گورمن، جین چنگ( 2000 ). اختلالات عاطفی و ناتوا نیه ای یادگی ری در کلا سه ای ابتدا ی . ی ترجمه حجت الله راغب ( 1384 ). تهران: پژوهشکده کودکان استثنایی. لرنر، ژ انت( 2000 ). ناتوان یهای یادگیری: نظری هها، تشخیص و راهبردهای تدری . س ترجمه ع صمت دان ش 1384 ). تهران: نشر دانشگاه شهید بهشتی. ) ، میر حسنی، اکبر؛ طوسی، آ توسا( 1375 ). پردازش زبان در کودکان. مجله علمی -پژوهشی علوم انسا نی، 6 .18-17 میر عمادی، علی( 1373 ). نقش تشدید در زبا ن فارس . ی مجموعه ی مقالات دوم ین سم ینار زبان شناس ی نظری، تهران: دانشگاه علامه طباطبایی. والاس، جرالد و مکلافلین، جیمز( 1995 ). ناتوانیهای یادگیری: مفاهیم و ویژگ یه .ا ترجمه محمدتق ی منشیطوسی ( 1379 ). مشهد: انتشارات آستان قدس رضوی. Cataldo, S.& Ellis, N.(2005). Interactions in the development of spelling, reading and phonological skills,11(2), 86-109. Goulandris,n.(1990) . English spelling: children and learning. In :R.E,Asher.Encyclopedia of language and linguistics , 3, oxford university press. Kushki, Ilyas, F. &Chau ,T.(2009).Changes in Kinesthetics and Kind Matic oF Hand writing during a prolonged writing task in childern with and without dysgraphia ."Research in Developmental Disabilities. Lerner, w. (2008). Learning Disabilities, Theories, Diagnosis and Teaching Strategies. Boston,Houghton Mifflin . Lyon, G.,Fletcher,J., Shaywitz,S., Shaywitz, B.,Wood, B.,& Schulte, A. (2001). Rethinking learning disabilities.IN" Rethinking special education for a new century",Thomas B Fordham Foundation & Progressive policy Institute. Washington DC. Mercer,C D., Pullen, PC. (2009). Students with learning disabilies. 7th edn,Upper Saddle River, New Jersy. Montgomery , D. (1997). Spelling . London T cassell. Petra.G., Reinhard.R., Christian,G.,Uwe-Jens,G., Daniela,F., Hans-Joachim., Werner, A., & Bernard, B. (2002). Phonological processing in dyslexic children; A study combining functional imaging and event related potentials. Neuroscience Letters. Rapp,B , Mcclosky, M, Baum,S. (2010). Represntation of letter position in spelling : Evidence from acquired dysqraphia. Journal of cognition, 3(1), 115-120. Rosenblum ,s, Aloni ,T., & Josman, M. (2010). Relatioships between hand writing performance and organizational abilities among children with and without dysgraphia: Apreliminarystudy. Journal Research in developmental disabilities, 11(3), 31-35. Rubba, J.(2003). Phonological awareness skills and spelling skills in English. Department of linguistics. California poly state University. San Luis Shapiro, J., Rich, R., (1999). Facing Learning Disabilities in the Adult Years, New York : Oxford University Press. Waters. G., M. Bruck: Malus–Abramwitz (1998).The role of linguistic and visual information in spelling: A developmental study. Journal of experimental child psychology, 45, 112-136. Wray, D. & Medwell, J .(1995). Teaching primary English. Routledge. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4,548 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 4,576 |