تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 364 |
تعداد مقالات | 3,223 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,742,707 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,239,052 |
تأثیر ارائه آموزشهای تخصصی اختلالات یادگیری به معلمان بر پیشرفت تحصیلی دیکته در میان دانشآموزان پایه سوم ابتدایی مبتلا به اختلالات یادگیری | ||
ناتوانی های یادگیری | ||
مقاله 7، دوره 8، شماره 2، اسفند 1397، صفحه 125-139 اصل مقاله (180.54 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jld.2019.760 | ||
نویسندگان | ||
سعید مظلومیان1؛ احمد رستگار2؛ محمدحسن صیف* 3 | ||
1دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور | ||
2استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور | ||
3دانشیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان تأثیر ارائه آموزشهای تخصصی در زمینه اختلالات یادگیری به معلمان بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان پایه سوم ابتدایی مبتلا به اختلالات یادگیری دیکته در این درس انجام شد. برای این منظور با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند شانزده نفر از معلمان پایه سوم ابتدایی که سی و یک نفر از دانشآموزان مبتلا به اختلال یادگیری(قبلا شناسایی شده) مربوط به کلاس آنها بودند انتخاب و در دو گروه آزمایش و گواه(8 نفر آزمایش، 8 نفر گواه) گمارده شدند. سپس افراد گروه آزمایش طی نه جلسه در دوره آموزشی اختلالات یادگیری شرکت کردند. لازم به ذکر است که پیشرفت تحصیلی دانشآموزان مبتلا به اختلالات یادگیری نیز قبل و بعد از دوره آموزش معلمان اندازه گیری شد. نتایج آزمون تحلیل کوواریانس نشان داد که پیشرفت تحصیلی دیکته دانشآموزان مبتلا به اختلالات یادگیری در درس دیکته که معلمان آنها عضو گروه آزمایش بودند نسبت به سایر دانشآموزان به صورت معناداری افزایش یافت. | ||
کلیدواژهها | ||
اختلالات یادگیری؛ پیشرفت تحصیلی دیکته؛ اختلال یادگیری دیکته | ||
مراجع | ||
بهراد، بهنام. (1384). فراتحلیل شیوع ناتوانیهای یادگیری در دانشآموزان ابتدایی ایران.پژوهش در حیطه کودکان استثنایی، 4، 436-417. داوودی، محمد ( 1388) . نقش معلم در تربیت دینی. انتشارات پژوهشکده حوزه و دانشگاه، چاپ سوم. دلاور، علی (1384). مبانی نظری و عملی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی. تهران: رشد. رحیمیان بوگر، اسحاق، و صادقی، احمد. (1385). شیوع اختلال خواندن در دانشآموزان دبستانی. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران. 12 (4)، 54-66. رحیمیان بوگر، اسحق(1391). پیش بینی کننده های جمعیت شناختی اختلالات یادگیری در دانش آموزان مقطع ابتدایی استان گلستان. مجله ناتوانیهای یادگیری، 1(2)، 35-48. شهیم، سیما(1382). مقایسه مهارتهای اجتماعی و مشکلات رفتاری در دو گروه از کودکان عادی و مبتلا به اختلالات یادگیری در خانه و مدرسه. مجله روان شناسی و علوم تربیتی، 33(1)، 138-121. نریمانی، محمد و رجبی، سوران(1384). بررسی شیوع و علل اختلالات یادگیری در دانش آموزان دوره ابتدایی استان اردبیل. پژوهش در حیطه کودکان استثنایی، 5(3)، 252-231. نریمانی، محمد؛ رجبی، سوزان؛ افروز، غلامعلی و صمدی خوشخو، حسن(1390). بررسی کارآمدی مراکز ناتوانیهای یادگیری استان اردبیل در بهبود علایم اختلال یادگیری دانشآموزان. فصلنامه ناتوانیهای یادگیری، 1 (1)، 128-109. Behrad, B. (2008). Meta-analysis of the prevalence of learning disabilities in elementary school students in Iran. Study on Exceptional Children, 4, 436-417.
Davis, j. M. & Broitman, J. (2011). A brief overview of nonverbal learning disorders. The Educational Therapist, 27(3), 5–10.
Geary, D. C. (2004). Mathematics and learning disabilities. Journal of Learning Disabilities, 37, 4–15.
Karande, S. (2005). Specific Learning Disability: The invisible handicap. Indian Pediatrics, 42, 315-319.
Kronbichler, M., Wimmer, H., Staffen, W., Hutzler, F., Mair, A., & Ladurner, G. (2008). Developmental dyslexia: Gray matter abnormalities in the occipitotemporal cortex. Human Brain Mapping, 29, 613–625.
Mabbott, D. J. & Bisanz, J. (2008). Computational skills, working memory, and conceptual Knowledge in older children with mathematics learning disabilities. Journal of Learning Disabilities, 41(1), 15-28.
Moats, L. (2007). Whole-Language High Jinks: How to Tell When“Scientifically-Based Reading Instruction” Isn. Thomas B. Fordham Institute, 33, 66-83.
Narimani, M. & Rajabi, S (2005). Prevalence and causes of learning disabilities in elementary school students in Ardebil province. Research in the field of exceptional children, 5 (3), 252-231.(Persian).
Narimani, M., Rajabi, S., Afrouz, Gh., Samadi Khoshkhoo, H. (2011). The Effectiveness of Learning Disabilities Centers on Improving Learning Disabilities in Students. Journal of Learning Disabilities, 1 (1), 109-128. (Persian).
Rahimian Booger, I. & Sadeghi, A. (2009). The prevalence of reading disorder in schoolchildren. Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology. 12 (4), 54-66. (Persian).
Reid, D. K., & Valle, J.W. (2004). The discursive practice of LD: Implications for instruction and parent-school relations. Journal of Learning Disabilities, 37, 466–481.
Roth, F. P., Speece, D. L., & Cooper, D. H. (2002). A longitudinal analysis of the connection between oral language and early reading.The Journal of Educational Research, 95(5), 259–272.
Ruth, S., Shalev, R.S., & Gross – Tsur, V. (2001). Developmental dyscalculia. Pediatric Neology, 24(5), 337-342.
Schiff, R., Bauminger, N., & Toledo, I. (2009). Analogical problem solving in children with verbal and nonverbal learning disabilities. Journal of Learning Disabilities, 42, 3–13.
Seidman, L.J., Biederman, J., & Stephan, A. (2006). Neuropsychological functioning in girls with Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder with and without learning disabilities. Cognition, 102 (3), 361-395.
Shalev, R.S., Aurbach, J., Manor, O. & Gross- tsur, V. (2000). Developmental dyscalculia: Prevalence and prognosis. European child and Adolecent Psychiatry, 9(1,2), 58-64.
Sharma, M. (2003).Dyscalculia Mathematics institute, Cambridge College.
Roberts, C., & Zubrick, S. (1992). "Factors influencing the social status of children with mild academic disabilities in regular classroom". Exceptional Children, 59, 192-202
Pennington, B. (2009). Diagnosing learning disorders (2nd ed.). New York, Guilford Press. Reid, D. K., & Valle, J.W. (2004). The discursive practice of LD: Implications for instruction and parent-school relations. Journal of Learning Disabilities, 37, 466–481.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,725 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,227 |