تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 364 |
تعداد مقالات | 3,223 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,742,728 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,239,067 |
اثر بخشی آموزش توانبخشی شناختی بر حافظه کاری و توجه انتخابی دانشآموزان نارساخوان مقطع ابتدایی | ||
ناتوانی های یادگیری | ||
مقاله 1، دوره 8، شماره 2، اسفند 1397، صفحه 7-25 اصل مقاله (252.07 K) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jld.2019.754 | ||
نویسندگان | ||
علی رحمانی1؛ ذبیح پیرانی* 2؛ حسن حیدری3؛ حسین داوودی4 | ||
1دانشجوی دکتری، واحد خمین، دانشگاه آزاد اسلامی، خمین، ایران | ||
2استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران | ||
3دانشیار گروه روانشناسی، واحد خمین، دانشگاه آزاد اسلامی، خمین، ایران | ||
4استادیار گروه روانشناسی، واحد خمین، دانشگاه آزاد اسلامی، خمین، ایران | ||
چکیده | ||
هدف از پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی توانبخشی شناختی بر حافظه کاری و توجه انتخابی دانشآموزان نارساخوان بود. روش پژوهش حاضرآزمایشی با طرح پیشآزمون - پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش شامل تمام دانشآموزان نارساخوان مراجعهکننده به مرکز آموزش و توانبخشی مشکلات ویژه یادگیری امید شهر اراک در سال 1396 بود (124=n). 30 دانش آموز به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند. ابزارهای پژوهش شامل آزمون اثر استروپ و پاسات بودند. گروه آزمایش در 12 جلسه تحت آموزش توانبخشی شناختی قرار گرفتند. نتایج با استفاده ازآزمون کوواریانس چندمتغیری تحلیل شدند. نتایج مانکوا نشان داد که توانبخشی شناختی بر حافظهیکاری و توجه انتخابی دانشآموزان نارساخوان مؤثر بود(05/0>p).لذاتوجه به مسائل توانبخشی شناختی کودکان مذکور میتواند در تسریع یادگیری آنها اثرگذار باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
توانبخشی شناختی؛ حافظهیکاری؛ توجه انتخابی؛ دانشآموزان؛ نارساخوانی | ||
مراجع | ||
امیدوار، عظیم؛ دانا، امیر؛ حمزه سبزی، امیر و پورپناهی کل تپه، محمد. (1397). تأثیرآموزش براساس تربیت بدنی رشدی بر حافظه کاری دانش آموزان مقطع ابتدایی. مجلهی روان شناسی مدرسه، 7(1)، 83-101. بنی سی، پریناز؛ وطن خواه، حمیدرضا؛ ملاصالحی، مریم.( 1395) . بررسی اثربخشی توانبخشی شناختی بر حافظهیکاری و توجه پایدار کودکان با اختلال ریاضی. کنفرانس ملی فقه، حقوق و روانشناسی. رادفر، فرهاد؛ نجاتی، وحید؛ فتح آبادی، جلیل. (1395). تاثیر توانبخشی شناختی بر حافظهیکاری و روانی کلامی دانشآموزان نارساخوان یک مطالعه تک موردی. اندیشه و رفتار در روانشناسی بالینی، 10(40), 17-26. سیف نراقی، مریم و نادری، عزت االله. (1395 ). نارساییهای ویژه در یادگیری و چگونگی تشخیص و روشهای بازپروری. تهران: انتشارات ارسباران. نریمانی، محمد؛ سلیمانی، اسماعیل و تبریزچی، نرگس. (1394). بررسی تأثیر توانبخشی شناختی بر بهبود نگهداری توجه و پیشرفت تحصیلی ریاضی دانش آموزان دارای اختلالADHD. مجلهی روانشناسی مدرسه، 4(2)، 118-134 نظری، محمدعلی؛ واحدی، شهرام؛ روشندل راد، محبوبه و کافی، موسی. (1395). نقش حافظه ی کاری بر روند تحولی ادراک زمان در کودکان دبستانی. مجلهی روان شناسی مدرسه، 5(1)، 101-117. نظربلند، ندا؛ آزاد فلاح، پرویز؛ فتحی آشتیانی، علی؛ عشایری، حسن و خدادادی، مجتبی (1390) . بررسی عملکرد حافظه کاری و برانگیختگی قشری پیشانی با توجه به رگه شخصیتی زود انگیختگی. مجله علوم رفتاری، 5 (4)، 287-296. یزدانبخش، کامران؛ عیوضی، سیما؛ مرادی، آسیه. (1397). اثربخشی توانبخشی شناختی حافظهیکاری بر بهبود مشکلات خواب و نشانگان رفتاری در کودکان دارای نارسایی توجه/بیش فعالی. روانشناسی افراد استثنایی، 8(29), 213-234. Alloway, T. P., & Alloway, R. G. (2010). Investigating the predictive roles of working memory and IQ in academic attainment. Journal of experimental child psychology, 106(1), 20-29.
Alloway, T.P., Wootan, S. & Deane, P., 2014. Investigating working memory and sustained attention in dyslexic adults. International Journal of Educational Research, 67, 11-17.
Avila R, & Miotto E.(2002). Rehabilitation neuropsicologica de deficits de memory em patientes com dementia de Alzheimer. Reviwe Psychology clinical;29:190-196.
Bacon, A. M., Parmentier, F. B., & Barr, P. (2013). Visuospatial memory in dyslexia: Evidence for strategic deficits. Memory, 21(2), 189-209.
Ciaramelli, E., Ner,، F., Marin,، L. & Braghittoni، D. (2015). Improving memory following prefrontal cortex damage with the PQRST method. Frontiers in behavioral neuroscience، 9, 25-43.
de Aguiar, V., Bastiaanse, R., Capasso, R., Gandolfi, M., Smania, N., Rossi, G. & Miceli, G. (2015). Can tDCS enhance item-specific effects and generalization after linguistically motivated aphasia therapy for verbs? Frontiers in behavioral neuroscience، 9, 56-75.
Fostick, L., & Revah, H. (2018). Dyslexia as a multi-deficit disorder: Working memory and auditory temporal processing. Acta psychologica, 183, 19-28.
Foy, J. G., & Mann, V. A. (2014). Adaptive cognitive training enhances executive control and visuospatial and verbal working memory in beginning readers. International Education Research, 2(2), 19-43.
Franceschini, S., Trevisan, P., Ronconi, L., Bertoni, S., Colmar, S., Double, K., ... & Gori, S. (2017). Action video games improve reading abilities and visual-to-auditory attentional shifting in English-speaking children with dyslexia. Scientific reports, 7(1), 5863.
Gooch, D., Snowling, M., & Hulme, C. (2011). Time perception, phonological skills and executive function in children with dyslexia and/or ADHD symptoms. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 52(2), 195-203.
Handler, S. M., & Fierson, W. M. (2011). Section on Ophthalmology; Council on Children with Disabilities; American Academy of Ophthalmology; American Association for Pediatric Ophthalmology and Strabismus; American Association of Certified Orthoptists. Learning disabilities, dyslexia, and vision. Pediatrics, 127(3), e818-e856.
Hokkanen, l. (2008). Executive Dysfunction in Adults with ADHD or Dyslexia. 36th Annual INS Meeting, Hawaii.
Kane, M. J., & Engle, R. W. (2000). Working memory capacity, proactive interference, and divided attention: Limits on long-term memory retrieval. Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory and Cognition, 26, 333-358 Lyon G. R., Shaywitz S. E., Shaywitz B. A. (2003). A definition of dyslexia. Ann. Dyslexia 53, 1–14 10.1007/s11881-003-0001-9
Magimairaj, B. M. (2010). Attentional mechanisms in children's complex memory span performance. Ohio University.
Manzine PR, Pavarini SC. Cognitive Rehabiliation literature review based on levels of ovidenc. (2009). Dementia, Neuropsychologia; 3(3): 48-255.
Menghini, D., Finzi, A., Benassi, M., Bolzani, R., Facoetti, A., Giovagnoli, S., ... & Vicari, S. (2010). Different underlying neurocognitive deficits in developmental dyslexia: a comparative study. Neuropsychologia, 48(4), 863-872.
Narimani, M., Soleymani, E., Tabrizchi, N. (2015). The effect of cognitive rehabilitation on attention maintenance and math achievement in ADHD students. Journal of School Psychology, 4(2), 118-134. (Persian).
National Institutes of Health. Archived from the original on 2 April 2015. Retrieved 15 March 2015.
Nazari, M., Vahedi, S., Roshandel Rad, M., Kafi, M. (2016). The role of working memory in the process of transformation time perception in school-age children. Journal of School Psychology, 5(1), 101-117.(Persian).
Omidvar, A., Dana, A., Hamzeh Sabzi, A.& Pourpanahi Koltapeh, M. (2018). The effect of education based on developmental physical education on working memory of elementary school students. Journal of School Psychology, 7(1), 83-101. (Persian).
Panerai, S., Tasca, D., Musso, S., Catania, V., Ruggeri, F., Raggi, A., ... & Ferri, R. (2016). Group intensive cognitive activation in patients with major or mild neurocognitive disorder. Frontiers in behavioral neuroscience, 10, 34.
Peterson, RL; Pennington, BF (26 May 2012). "Developmental dyslexia" (PDF). Lancet. 379 (9830): 1997–2007.
Radfar, F., Nejaty, V., Fath Abadi, J. (2015). The Effect of Cognitive Rehabilitation on Memory and Verbal Psychology of Dyslexic Students in a One-Case Study. Thought and Behavior in Clinical Psychology, 10 (40), 17-26. (Persian).
Reiter, A., Tucha, O., & Lange, K. W. (2005). Executive functions in children with dyslexia. Dyslexia, 11(2), 116-131.
Richlan, F., Kronbichler, M., & Wimmer, H. (2013). Structural abnormalities in the dyslexic brain: a meta‐analysis of voxel‐based morphometry studies. Human Brain Mapping, 34(11), 3055-3065.
Schwarb, H., Nail, J., & Schumacher, E. H. (2016). Working memory training improves visual short-term memory capacity. Psychological research, 80(1), 128-148.
Sharma, P., Sagar, R., Pattanayak, R. D., & Mehta, M. (2018). Familial study of attentional and behavioural problems in children with Dyslexia and their first-degree relatives in Indian setting. Asian journal of psychiatry, 33, 7-10.
Smith-Spark, J. H., & Fisk, J. E. (2007). Working memory functioning in developmental dyslexia. Memory, 15(1), 34-56.
Sohlberg, M. M., & Mateer, C. A. (2017). Cognitive rehabilitation: An integrative neuropsychological approach. Guilford Publications.
Verhagen, J., & Leseman, P. (2016). How do verbal short-term memory and working memory relate to the acquisition of vocabulary and grammar? A comparison between first and second language learners. Journal of experimental child psychology, 141, 65-82.
Wiseheart, R., & Altmann, L. J. (2018). Spoken sentence production in college students with dyslexia: Working memory and vocabulary effects. International journal of language & communication disorders, 53(2), 355-369.
Yazdanbakhsh, K., Eyvazi, S. & Moradi, A. (2017). The Effect of Cognitive Memory Recovery on Improvement of Sleep Problems and Behavioral Syndrome in Attention Deficit / Hyperactivity Disorder Children. Psychology of Exceptional Persons, 8 (29), 213-234. (Persian).
Zhao, J., Yang, Y., Song, Y. W., & Bi, H. Y. (2015). Verbal Short‐Term Memory Deficits in Chinese Children with Dyslexia may not be a Problem with the Activation of Phonological Representations. Dyslexia, 21(4), 304-322. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,290 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,504 |