تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 364 |
تعداد مقالات | 3,223 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,743,839 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,239,897 |
اثربخشی شناخت درمانی مبتنی بر حضور ذهن بر اضطراب اجتماعی دانش آموزان | ||
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه | ||
مقاله 6، دوره 4، شماره 4، اسفند 1394، صفحه 94-110 اصل مقاله (272.81 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
علی شیخ الاسلامی* 1؛ فریبرز درتاج2؛ زهیر اسکندر3 | ||
1استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلی | ||
2استاد گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی | ||
3کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه علامه طباطبایی | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی شناختدرمانی مبتنی بر حضور ذهن در کاهش اضطراب اجتماعی دانشآموزان بود. روش پژوهش، نیمهآزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعهی آماری پژوهش را کلّیهی دانشآموزان پسر هنرستانی منطقه 4 شهر تهران در سال تحصیلی 93-1392 تشکیل میدادند، که ابتدا از بین مدارس این منطقه با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس، یک مدرسه انتخاب شده و سپس از میان دانشآموزان این مدرسه، 30 نفر از دانشآموزانی که نمرههای اضطراب اجتماعی بالایی داشتند، انتخاب گردیده و به صورت تصادفی در گروه آزمایش (15نفر) و گروه کنترل (15نفر) جایگزین گشتند. شرکتکنندگان گروه آزمایش، 8 جلسه تحت برنامهی شناختدرمانی مبتنی بر حضور ذهن قرار گرفتند. برای جمعآوری دادهها از مقیاس اضطراب اجتماعی استفاده شد. نتایج تجزیه و تحلیل کواریانس نشان داد که دانشآموزان گروه آزمایش نسبت به دانشآموزان گروه کنترل در پسآزمون بهطور معناداری، اضطراب اجتماعی کمتری داشتند. بنابراین، میتوان نتیجه گرفت که شناختدرمانی مبتنی بر حضور ذهن در کاهش اضطراب اجتماعی دانشآموزان تأثیر معناداری دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
شناخت درمانی؛ حضور ذهن؛ اضطراب اجتماعی | ||
مراجع | ||
بهادری، محمدحسین، جهانبخش، مرضیه، جمشیدی، آذر و عسکری، کریم (1390). اثربخشی درمان فراشناختی بر علائم اضطراب در بیماران مبتلا به اختلال هراس اجتماعی. دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی، (4)12، 19-12. تبریزچی، نرگس و وحیدی، زهره (1394). مقایسه ی تنظیم هیجان، ذهن آگاهی و بهزیستی روان شناختی در مادران دانشآموزان با و بدون ناتوانی یادگیری. مجله ی ناتوانی های یادگیری، 4(4)، 21-35. شیخ الاسلامی، علی و سیداسماعیلی قمی، نسترن (1393). مقایسهی تأثیر روشهای آموزشی کاهش استرس مبتنی بر ذهنآگاهی و مهارتهای مطالعه یر اضطراب امتحان دانشآموزان. فصلنامهی روانشناسی مدرسه، (2)3، 121-104. کرین، ربکا (1391). درمان شناختی مبتنی بر حضور ذهن با تاکید بر مشخصههای اختصاصی (ترجمه فیروزه جعفری، حمید خانیپور و پروانه محمدخانی). تهران: انتشارات دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی. گنجی، مهدی (1393). آسیبشناسی روانی DSM-5.. تهران: ساوالان. نریمانی، محمد، آریاپوران، سعید، ابوالقاسمی، عباس، و احدی، بتول (1391). اثربخشی روشهای آموزش ذهنآگاهی و تنظیم هیجان بر عاطفه و خلق جانبازان شیمیایی. مجلهی علمی-پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی اراک، (61)2، 118-107. هالجین، ریچارد پی. و ویتبورن، سوزان (1391). آسیبشناسی روانی: دیدگاههای بالینی درباره اختلالهای روانی (ترجمه یحیی سیدمحمدی). تهران: روان. Alfano, C. A. & Beidel, D. C. (2011). Social anxiety in adolescents and young adults. Washington DC: American Psychological Association Books.
Baer, R. A. (2003) Mindfulness Training as a Clinical Intervention: A Conceptual and Empirical Review. Journal of Clinical Psychology: Science and Practice, 10(2), 125 –143.
Bahadori, M. H., JahanBakhsh, M., Jamshidi, A. & Askari Mobarake, K. (2012). The effect of meta-cognitive therapy on anxiety symptoms of social phobia disorder patients. Knowledge and Research in Applied Psychology, 12(4), 19-12. (Persian)
Barnhofer, T., Crane, C., Hargus, E., Amarasinghe, M., Winder, R. & Williams, J. M. (2009). Mindfulness-based cognitive therapy as a treatment for chronic depression: A preliminary study. Behavior Research Therapy, 47(5), 366-673.
Borah, K., Sang, H. L., Yong, W. K., Tai, K. C, Keunyoung, Y., Shin, Y. S., Sung, j. C. & Ki-Hwan, Y. (2010). Effectiveness of a mindfulness-based cognitive therapy program as an adjunct to pharmacotherapy in patients with panic disorder. Journal of Anxiety Disorders, 24(6), 590-595.
Britton, W., B., Shahar, B., Szepsenwol, O. & Jacobs, J. W. (2012). Mindfulness-based cognitive therapy improves emotional reactivity to social stress: results from a randomized controlled trial. Original Research Article Behavior Therapy, 43(2), 365-380.
Chang, V. Y., Palesh, O., Caldwell, R., Glasgow, N., Abramson, M., Luskin, F., Gill, M., Burke, A. & Koopman, C. (2004). The effects of a mindfulness-based stress reduction program on stress, mindfulness self-efficacy, and positive states of mind. Stress and Health, 20(3), 141-147.
Crane, R. (2012). Mindfulness-based cognitive therapy: distinctive features. (Translated by Firoozeh Jafari, Hamid Khanipoor & Parvaneh Mohammadkhani). Tehran: University of Welfare and Rehabilitation Sciences. (Persian).
Dalrymple, K. L., Galione, J., Hrabosky, J., Chelminski,I., Young, D., O'brien, E. & Zimmerman, E,. (2011). Diagnosing Social Anxiety Disorder In The Presence Of Obesity: Implications For A Proposed Change In DSM-5. Depression and Anxiety, 28(5), 377-382.
Dane, e. (2010). Paying attention to mindfulness and its effects on task performance in the workplace. Journal of Management, 20(10), 1-22.
Davidson, R. J., Kabat-Zinn, J., Schumacher, J., Rosenkranz, M. Muller, D., Santorelli, S. F., et al. (2003). Alterations in brain and immune function produced by mindfulness meditation. Psychosomatic Medicine, 65(4), 564-570.
Epstein, B. J. (2009). Effects of a mindfulness based stress reduction program on fathers of children with developmental disability. Unpublished Doctoral Dissertation, Hofstra University.
Furmark, T. (2001). Social Phobia: From Epidemiology to Brain Function. Unpublished Doctoral Dissertation. Acta Universities Upsaliensis. Comprehensive summaries of upsala dissetations from the facully of social sciences.
Ganji, M. (2014). Psychopathology of DSM-5. Tehran: Savalan. (Persian)
Goldin, P. R. & Gross, J. J. (2010). Effects of mindfulness-based stress reduction (MBSR) on emotion regulation in social anxiety disorder. Emotion, 10(1), 83-91.
Grossman, P., Niemann, L., Schmidt, S. & Walach, H. (2004). Mindfulness-based stress reduction and health benefits: a meta-analysis. Journal of Psychosomatic Research, 57(1), 35-43.
Halgin, R. P. & Whitbourn, S. (2012). Psychopathology: clinical perspectives on psychological disorders. (Translated by Yahya Seyed Mohammadi). Tehran: Ravan. (Persian).
Ives-Deliperi, V. L., Howells, F., Stein, D. J., Meintjes, E. M. & Horn, N. (2013). The effects of mindfulness-based cognitive therapy in patients with bipolar disorder, A controlled functional MRI investigation. Journal of Affective Disorders, 150(3), 1152-1157.
Kabat-Zinn, J. (1990). Full Catastrophe Living: Using the Wisdom of Your Body and Mind to Face Stress, Pain and Illness. New York: Delacorte.
Kabat-Zinn, J. (2003). Mindfulness-based interventions in context: Past, present and future. Clinical psychological: Science & Practice, 10(2), 144-156
katzelnick, D. J., Kobak, K. A., Deleire, T., Henk, H. J., Greist, J. H., Davidson, J. R., Schneier, F. R., Stein, M. B. & Helstad, C. P. (2001). Impact of generalized social anxiety disorder in managed care. American journal of psychiatry, 158(12), 1999-2007.
Kessler, R. C., Berglund, P., Demler, O., Jin, R., Merikangas, K. R. & Walters, E. E. (2005). Lifetime prevalence and age of onset distributions of DSM_IV disorders in the national comorbidity survey replication. Archives of General Psychiatry, 62(6), 593-602.
Kindt, M. & Van Den Hout, M. (2001). Selective agent lion and anxiety: A perspective on developmental issues and casual status. Journal of Psychopathological and Behavioral Assessment, 23(3), 193-202.
Kocovski, N. L., Fleming, J. E. & Rector, N. A. (2009). Mindfulness and Acceptance-Based Group Therapy for Social Anxiety Disorder. Cognitive and Behavioral Practice, 16(3), 276-289.
Last, C. G. & Starauss, C. C. (1990). School refusal in anxiety-disordered children and adolescents. Journal of American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 29(1), 31-35.
Liebowitz, M. R., Stein, M. B., Tancer, M., Carpenter, D., Oakes, R. & Pitts, C. D. (2002). A randomized, double-blind, fixed-dose comparison of paroxetine and placebo in treatment of generalized social anxiety disorder. Journal of Clinical Psychiatry, 63(1), 66-74.
Michail, M. & Birchwood, M. (2014). Social anxiety in first-episode psychosis: The role of childhood trauma and adult attachment. Journal of Affective Disorders, 163, 102-109.
Narimani, M., Ariapooran, S., Abolghasemi, A. & Ahadi, B. (2013). Effectiveness of mindfulness-based stress reduction and emotion regulation training in the affect and mood of chemical weapons victims. Iranian Journal of Practice in Clinical Psychology, 2(61), 107-118. (Persian).
Randye, S., Miller, L. & Lisa, F. A. (2010). Randomized Trial of Mindfulness-Based Cognitive Therapy for Children: Promoting Mindful Attention to Enhance Social-Emotional Resiliency in Children. Journal of Child and Family Studies, 19(2), 218-229.
Rasmussena, R. & Pidgeona, A. (2011). The direct and indirect benefits of dispositional mindfulness on self-steem and social anxiety. Anxiety, Stress & Coping: An International Journal, 24(2), 227-233.
Segal, Z. V., Williams, J. M. G. & Teasdale, J. (2002). Mindfulness-based cognitive therapy for depression: A new approach to preventing relapse. New York, NY: Guilford Press.
Semple, R. J., Reid, E. F., & Miller, L. (2005). Treating anxiety with mindfulness: An open trial of mindfulness training for anxious children. Journal of Cognitive Psychotherapy: An International Quarterly, 19(4), 379-392.
Shapiro, S. L., Astin, J. A., Bishop, S. R. & Cordova, M. (2005). Mindfulness-based stress reduction for health care professionals: results from a randomized trial. International Journal of Stress Management, 12(2), 164-176.
Sheykholeslami, A. & Seyed Esmaili Ghomi, N. (2014). Comparing the effect of mindfulness-based stress reduction program and study skills training on the test anxiety in students. Journal of School Psychology, 3(2), 121-104. (Persian).
Starcevic, V. (2005). Social Anxiety Disorder (Social Piobia). In a Anxiety Disorders in Adults: A Clinical Guide. 1st Edition. Oxford University Press.
Tabrizchi, N. & Vahidi, Z. (2015). Comparing emotional regulation, mindfulness and psychological well- being in mothers of students with and without learning disabilities. Journal of Learning Disabilities, 4(4), 21-35. (Persian).
Van Ravesteijn, H. J., Suijkerbuijk, Y. B.,Langbroek, J. A.,Muskens, E., Lucassen, P. L. B. J., Van Weel, C., Wester, F. & Speckens, A., E. M. S., (2014). Mindfulness-based cognitive therapy (MBCT) for patients with medically unexplained symptoms: Process of change. Original Research Article. Journal of Psychosomatic Research, 77(1), 27-33.
Wild, J., Clark, D. M., Ehlers, A. & Mcmanus, F. (2008). Perception of arousal in social anxiety: effects of false feedback during a social interaction. Journal of Behavior Therapy And Experimental Psychiatry, 39(2), 102-116.
Wilson, J. K. & Rapee, R. M. (2006). Selfconcept certainty in social phobia. Journal of Behaviour Research and Therapy, 44(1), 113-136.
. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 8,724 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3,252 |