
تعداد نشریات | 26 |
تعداد شمارهها | 407 |
تعداد مقالات | 3,564 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,544,374 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,789,963 |
شناسایی مولفههای فرهنگ یادگیری در مدارس با رویکرد کیفی | ||
رهبری آموزشی کاربردی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 06 مرداد 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/ael.2025.17515.1581 | ||
نویسندگان | ||
اسماعیل صدری دمیرچی* 1؛ علی شیخ الاسلامی1؛ علی رضایی شریف1؛ محمدرضا نصیری گرمه چشمه2 | ||
1استاد گروه مشاوره، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران | ||
2کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران | ||
چکیده | ||
فرهنگ یادگیری در قرن بیست یکم به عنوان یک حلقه گمشده در سازمانهای آموزشی میباشد که توجه چندانی به این متغیر مهم سازمانی در بعد آموزشی نشده است؛ لذا هدف این پژوهش شناسایی مولفههای فرهنگ یادگیری در مدارس از دیدگاه صاحبنظران بود. پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و با رویکرد کیفی انجام شده است. گروه هدف پژوهش حاضر نیز صاحبنظران و متخصّصان حوزه فرهنگ یادگیری بود، که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند 17 نفر از از معلمان نمونه، مدیران نمونه، سرگروههای آموزشی و اساتید دانشگاه به عنوان نمونه پژوهش انتخاب و با استفاده از مصاحبه نیمه-ساختاریافته به مدت یک الی یک و نیم ساعت دادههای پژوهش از آنها جمعآوری گردید و جهت تحلیل دادهها از روش کدگذاری باز، محوری و انتخابی استفاده شد. مجموع کدهای آزاد استخراج شده از محتوای مصاحبهها 136کد بود که در 22 کد محوری طبقهبندی و در نهایت مولفههای فرهنگ یادگیری در مدارس در7 کد گزینشی شامل: رفتار آموزشی دانش آموز، معلم، محیط یادگیری، تعاملات و ارتباطات موثر، محیط یادگیری، محتوا، نظام ارزشیابی و سیستم انگیزشی دستهبندی شدند. نتایج بیانگر آن است که استقرار فرهنگ یادگیری در مدارس منوط به تحقق عوامل و مولفههای مورد مطالعه میباشد. و مسئولان آموزش و پرورش با نهادینه کردن فرهنگ یادگیری در مدارس گامی در جهت توسعه فرهنگ یادگیری در مدارس بردارند. | ||
کلیدواژهها | ||
یادگیری؛ فرهنگ؛ مدرسه؛ دانشآموزان؛ سازمان آموزشی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 7 |