
تعداد نشریات | 26 |
تعداد شمارهها | 406 |
تعداد مقالات | 3,559 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,522,407 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,776,309 |
ارتباطیابی نقش رهبری تحول آفرین در سازمان یادگیرندهی کارکنان آموزش و پرورش استان البرز با رویکرد شبکه عصبی مصنوعی (ANN) | ||
رهبری آموزشی کاربردی | ||
دوره 6، شماره 2، تیر 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/ael.2024.15624.1461 | ||
نویسندگان | ||
کیوان آسا1؛ سودابه ابراهیمی ناصری* 2؛ عادل زاهدبابلان3؛ مهدی معینی کیا4؛ حمید احمدی هدایت5 | ||
1دانش آموخته دکتری برنامهریزی درسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات، تهران، ایران. فرهنگی | ||
2دانش آموخته دکتری مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران | ||
3استاد مدیریت آموزشی دانشگاه محقق اردبیلی | ||
4دانشیار گروه علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران | ||
5استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
مقدمه و هدف: سازمانها برای بهبود یادگیری بیشتر خود در محیطهای پیوسته در حال تغییر به رهبری تحول آفرین نیاز دارند. پژوهش حاضر با هدف ارتباطیابی نقش رهبری تحول آفرین در سازمان یادگیرندهی کارکنان آموزش و پرورش استان البرز با رویکرد شبکه عصبی مصنوعی (ANN) انجام گرفت. روششناسی پژوهش: جامعه آماری این مطالعه شامل کارکنان آموزش و پرورش استان البرز با جمعیت 460 نفر در سال 1403 بود. روش نمونهگیری از نوع تصادفی ساده بود. حجم نمونه با توجه به مدل کرجسی- مورگان 132 نفر در نظر گرفته شد. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه رهبری تحول آفرین باس و آوولیو (2000) و پرسشنامه محقق ساخته سازمان یادگیرنده میر آقاپور اقدم (1388) و استفاده شد. روایی ابزارها با نظر استادان علوم تربیتی و روانشناسی تأیید شد. دادهها با شبکه عصبی مصنوعی پرسپترون چند لایه (MLP) در نرم افزار Spss.25 تحلیل شد. نتایج نشان داد ارتباطیابی رهبری تحول آفرین بر سازمان یادگیرنده دارای یک لایه ورودی با 6 گره و یک لایه پنهان با 6 گره است و شبکه عصبی مصنوعی به خوبی قادر است پرشها و روند سازمان یادگیرنده را از روی رهبری تحول آفرین پیشبینی کند. یافتهها: یافتهها نشان میدهد که ویژگیهای آرمانی (100/0) بیشترین تأثیر و حمایت توسعهگرا (ملاحظات فردی) (2/17) کمترین تأثیر ضریب اهمیت را در بر آورد سازمان یادگیرنده در بر میگیرد. بحث و نتیجه گیری: آموزش و مربیگری بر رهبران در سازمان آموزش و پرورش میتواند باعث تقویت کیفیت رهبری تحول آفرین و همچنین بهبود آن گردد. بدین ترتیب امید است بتوان سطح یادگیری سازمان را نسبت به چشمانداز و مأموریت سازمان افزایش داد و نیروی کار منسجم و با انگیزهتر را پرورش داد. | ||
کلیدواژهها | ||
رهبری تحول آفرین؛ سازمان یادگیرنده؛ شبکه عصبی مصنوعی | ||
اصل مقاله | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 6 |