
تعداد نشریات | 26 |
تعداد شمارهها | 404 |
تعداد مقالات | 3,544 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,496,620 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,760,340 |
بررسی اثربخشی آموزش موسیقی بر توانایی زبان نوشتاری، توجه پایدار و بازداری پاسخ دانشآموزان دارای نارسانویسی | ||
ناتوانی های یادگیری | ||
دوره 14، شماره 3، خرداد 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jld.2025.16666.2233 | ||
نویسندگان | ||
مرجان واعظی1؛ شهاب مرادی* 2؛ آمنه معاضدیان2 | ||
1دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، واحد سمنان، دانشگاه آزاد اسلامی، سمنان، ایران | ||
2استادیار گروه روانشناسی، واحد سمنان، دانشگاه آزاد اسلامی، سمنان، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: نارسانویسی از مهمترین مشکلات دانش آموزان است. جستجوی راه های بهینه، جذب کننده و متفاوت برای برطرف کردن مشکلات یادگیری آنها دارای اهمیت است. در این پژوهش به بررسی اثربخشی آموزش موسیقی بر توانایی زبان نوشتاری، توجه پایدار و بازداری پاسخ دانش آموزان دارای نارسا نویسی پرداخته شد. روش ها: طرح پژوهش آزمایشی، با اجرای پیش و پس آزمون به همراه گروه کنترل بود. جامعه آماری تمامی دانش آموزان پایه سوم ابتدایی دارای ناتوانی یادگیری شهر تهران در نیم سال اول تحصیلی 1404-1403 بود. نمونه شامل تعداد 30 دانش آموز دارای ناتوانی یادگیری در دو گروه 15 نفری آزمایش و کنترل بود که به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. جهت جمع آوری داده ها از ابزار آزمون سنجش زبان نوشتاری پایه سوم ابتدایی مرادی و همکاران (1396) و آزمون عملکرد مداوم دیداری شنیداری استفاده شد. داده ها با نرم افزار spss23 و به روش تحلیل کوواریانس چند متغیری تحلیل شد. یافته ها: یافته ها نشان داد آموزش موسیقی به طور معناداری موجب افزایش توانایی زبان نوشتاری و کارکرد اجرایی توجه پایدار و بازداری پاسخ گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل شده است (01/0P<). نتیجه گیری: با توجه به نتایج به دست آمده می توان از آموزش موسیقی به عنوان روشی اثربخش برای بهبود ناتوانی یادگیری و کارکرد های اجرایی توجه پایدار و بازداری پاسخ دانش آموزان دارای ناتوانی یادگیری و استفاده کرد. واژگان کلیدی: آموزش موسیقی، نارسانویسی، اختلال یادگیری، توجه پایدار، بازداری پاسخ. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش موسیقی؛ نارسانویسی؛ زبان نوشتاری؛ توجه پایدار؛ بازداری پاسخ | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1 |