
تعداد نشریات | 26 |
تعداد شمارهها | 406 |
تعداد مقالات | 3,559 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,525,757 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,777,780 |
شناسایی راهکارهای یادگیرندهسازی فضای کالبدی مدارس از دیدگاه مدیران (مدارس ابتدایی دخترانه ناحیه دو شهر اهواز) | ||
رهبری آموزشی کاربردی | ||
مقاله 3، دوره 6، شماره 2، تیر 1404، صفحه 45-66 اصل مقاله (1.92 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/ael.2025.16766.1544 | ||
نویسندگان | ||
هدیه کردستانی1؛ سکینه شاهی* 2؛ علی بیرمی پور2 | ||
1کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران. | ||
2دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران. | ||
چکیده | ||
مقدمه و هدف: فضای کالبدی مدارس، نقشی اساسی در فرآیند یادگیری و رشد همهجانبه دانشآموزان ایفا میکند و توجه به طراحی یادگیرندهمحور این فضاها بهویژه در مدارس ابتدایی اهمیت فزایندهای یافته است. هدف این پژوهش کیفی، شناسایی راهکارهای یادگیرندهسازی فضای کالبدی مدارس ابتدایی دخترانه در ناحیه دو شهر اهواز از دیدگاه مدیران مدارس است. روششناسی پژوهش: این پژوهش با رویکرد کیفی و به روش تحلیل مضمون براساس مدل ششمرحلهای براون و کلارک انجام شده است. از نظر هدف، پژوهش کاربردی است؛ از نظر ماهیت، کیفی؛ و از نظر شیوه اجرا، میدانی است. جامعه آماری شامل کلیه مدیران مدارس ابتدایی دخترانه ناحیه دو اهواز در سال تحصیلی ۱۴۰۲–۱۴۰۳ بود. نمونهگیری بهصورت هدفمند و به روش زنجیرهای تا رسیدن به اشباع نظری انجام شد و با ۲۱ نفر از مدیران مصاحبه نیمهساختاریافته صورت گرفت. سؤالات مصاحبه از لحاظ روایی صوری و محتوایی توسط متخصصان بررسی و اصلاح شد. برای سنجش پایایی تحلیل دادهها، از روش توافق بین کدگذاران استفاده شد که با مقایسه ۳۰ درصد از دادهها توسط پژوهشگر دوم، میزان توافق ۸۵٪ بهدست آمد. دادهها پس از کدگذاری و تحلیل، در قالب شش دسته راهکار شامل رشد جسمانی، رشد اجتماعی، رشد ذهنی، رشد عاطفی، ایجاد شرایط محیطی مطلوب و ارتقای آموزش و یادگیری سازماندهی شد. یافتهها: بر اساس یافتهها، مهمترین مبنای راهکارهای ارائه شده از جانب مدیران مدارس توجه به کلیه عوامل اثرگذار بر رشد جسمانی، اجتماعی، ذهنی و عاطفی و آموزش و یادگیری دانشآموزان است و این راهکارها عبارتاند از توجه به نقش فعال یادگیرنده، تسهیل یادگیری باتوجه به تنوع مواد و منابع یادگیری، استفاده از رنگهای شاد، توجه به محوطهسازی و انعطافپذیری فضا، ایجاد محیطهای اجتماعی غیررسمی، توجه به دما، تهویه، نور و سروصدا، معماری داخلی و چیدمان کلاس، فضاهای بازی، فضاهای شــخصی، فضای عمومی یادگیری. بحث و نتیجهگیری: فضای کالبدی محیطهای آموزشی تأثیر مستقیمی بر چگونگی یادگیری و کاهش مشکلات یادگیری دانشآموزان بر جای میگذارد. یک محیط آموزشی و بهویژه یک مدرسه ابتدایی با داشتن فضای کافی و مناسب که همسو با نیازهای دانشآموزانی است که در آن محیط مشغول به تحصیل و یادگیری هستند میتواند بر چگونگی یادگیری و شکوفایی و پرورش استعداد آنان تأثیرگذار باشد که درنهایت منجر به ارتقای یادگیری در دانشآموزان گردد. | ||
کلیدواژهها | ||
انگیزه؛ یادگیرنده سازی؛ فضای کالبدی | ||
مراجع | ||
Abbaszadeh Diz, F., Rashid Kalvir, H. A., & Rezaei Sharif, A. (2019). An analysis of students' satisfaction with the physical components of the school with an emphasis on cooperative learning. Academic Quarterly Journal of Architecture and Urbanism, 23, 51–70. (In Persian) https://sid.ir/paper/375820/fa Alborzi, M., Khoshbakht, F., & Gholami, S. (2021). The views of elementary school teachers and students about physical educational spaces affecting students' academic vitality. Research Quarterly in Teacher Education, 4(1), 93–108. (In Persian) https://dor.isc.ac/dor/20.1001.1.26457725.1400.4.1.5.7 Azar Kasb, S. H., Naderi, E., & Seif Naraghi, M. (2016). Studying the status of science and technology education spaces in the management of providing space and educational equipment for schools in fundamental urban evolution. Urban Management, 44, 81–90. (In Persian) http://ijurm.imo.org.ir/files/site1/user_files_968869/khosroabadi-A-10-918-59-d3e4d36.pdf Bahamin, R. (2014). Educational spaces from the perspective of environmental psychology. In International Conference on Civil Engineering and Architecture and Urban Infrastructures, Tabriz, Iran. (In Persian). https://civilica.com/doc/447717 Bakhtiar Nasrabadi, A., Bakhtiari Nasrabadi, H., & Ansari, M. (2014). An analysis of aesthetic parameters in architecture of educational spaces: An Islamic perspective. Journal of Islamic Education, 8(17), 29–49. https://islamicedu.rihu.ac.ir/article_10.html?lang=en Braun, V., & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3(2), 77–101. https://doi.org/10.1191/1478088706qp063oa Burt, K., Koch, G. P., & Contento, I. (2017). Development of the GREEN (Garden Resources, Education, and Environment Nexus) tool: An evidence-based model for school garden integration. Journal of the Academy of Nutrition and Dietetics, 117(10), 1517–1527. https://doi.org/10.1016/j.jand.2017.02.008 Calp, S. (2020). Peaceful and happy schools: How to build positive learning environments. International Electronic Journal of Elementary Education, 12(4), 311–320. https://doi.org/10.26822/iejee.2020459460 Care, E., Talreja, V., Ravindranath, S., & Sahin, A. G. (2020). Dream a dream broking: Development of students and teachers measure of happiness curriculum factors. The Center for Universal Education, 1–5. https://www.brookings.edu/wp-content/uploads/2020/08/Development-of-student-and-teacher-measures-of-HC-factors-FINAL.pdf De Gregori, A. (2007). Learning environments: Redefining the discourse on school architecture (Master’s thesis, New Jersey School of Architecture). https://digitalcommons.njit.edu/theses/389/ Duyan, F., & Rengin, Ü. (2016). A research on the effect of classroom wall colors on students' attention. ITU Journal of the Faculty of Architecture, 13(2), 73–78. https://doi.org/10.5505/itujfa.2016.57441 Fiharsono, A., Carey, M., Hyde, M., Beazley, H., & Yektiningtyas-Modouw, W. (2024). Culturally based learning needs of Korowai students in a lowland-remote area of Indonesian Papua: School physical environment and building design. The Australian Educational Researcher, 51(2), 611–629. https://link.springer.com/article/10.1007/s13384-023-00615-x Froud, H., Rahbarimanesh, K., Khansari, S., & Sultanzadeh, H. (2021). Explaining the principles of environmental designing effectively on student learning in elementary schools (Case study: Rasht elementary schools). Environmental Science and Technology, 23(4), 21–35. https://doi.org/10.30495/jest.2021.47042.4821 Ghodrati, Z. S., Darvish, B., & Balanian, N. (2023). Investigation of indicators affecting the design of elementary schools and children's creativity centers with emphasis on promoting environmental quality and increasing the social skills of children. Armanshahr Architecture & Urban Development, 16(43), 177–194. (In Persian) h https://doi.org/10.22034/aaud.2023.347798.2681 Godsden, V. L., & Dixon-Roman, E. J. (2017). "Urban" schooling and "urban" families: The role of context and place. Urban Education, 52(4), 431–459. https://doi.org/10.1177/0042085916652189 Heidari, S., Moztarzadeh, H., Azemati, H., & Taghipour, M. (2021). The investigation of effect of physical variables of the class window on students’ mental focus reconstruction. Technology of Education Journal, 15(3), 545–554. (In Persian) https://doi.org/10.22061/tej.2020.6716.2439 Hossein Pourian, S. (2011). The role of the child in the formation of environmental spaces. Journal of Architecture and Culture, 46, 44–46. (In Persian) Izadpanah, S., Pejohan Far, M., & Qalich Khani, B. (2016). Analytical achievements of the impact of the physical learning environment on improving the psychological atmosphere of schools from the perspective of high school students. Scientific-Research Journal of the Scientific Association of Architecture and Urban Planning of Iran, 13, 109–121. https://doi.org/10.30475/isau.2018.62051 Lee, Y., Kim, Y. M., Lee, J. H., & Yun, M. H. (2018). Anthropometric mismatch between furniture height and anthropometric measurement: A case study of Korean primary school. International Journal of Industrial Ergonomics, 68, 260–269. https://doi.org/10.1016/j.ergon.2018.08.010 Lotf Atta, A. (2008). The effect of environmental factors on learning and behavior in educational (primary) environments in the city. Urban Management Quarterly, 21, 73–90. (In Persian) https://www.sid.ir/paper/91958/en Malek, N., & Mahboubi Nia, A. (2015). An effective design model in educational environments to increase children's learning. In The 6th International Conference on Sustainable Development and Urban Development of Iran, Tehran. (In Persian) https://www.sid.ir/paper/832289/fa Masoudi, F., Sadeghi, H., & Rostami, R. (2017). The impact of school landscaping and green spaces on the quality of learning and academic motivation of students from the perspective of environmental psychology. In The Fifth National Conference of Recent Achievements in Civil Engineering, Architecture and Urban Planning, Tehran. . (In Persian) https://civilica.com/doc/912634 McNeil, J., & Borg, M. (2018). Learning spaces and pedagogy: Towards the development of a shared understanding. Innovation in Education and Teaching International, 55(2), 228–238. https://doi.org/10.1080/14703297.2017.1333917 Mertoglu, M. (2020). Factors affecting happiness of school children. Journal of Education and Training Studies, 8(3), 10–20. https://doi.org/10.11114/jets.v8i3.4674 Mirmoradi, S. (2017). Nature-based design solutions for primary school educational spaces to achieve the goals of the national curriculum. Journal of Research in Curriculum Planning, 51(2), 93–105. https://doi.org/10.30486/jsre.2018.539728 Mohammadi, S. (2021). The effect of educational environment on students' learning. In The First Conference of Educational Sciences, Psychology and Humanities, Brussels, Belgium. (In Persian) Navid Adham, M. (2003). Payame madrese. Tehran: Entesharate Madrese. https://www.lib.ir/book/53736610/%D9%BE%DB%8C%D8%A7%D9%85%D9%85%D8%AF%D8%B1%D8%B3%D9%87/ Nazarpour, M. T. (2017). The architecture of learning environments based on the document of the fundamental transformation of education. Quarterly Journal of Management and Planning in Educational Systems, 11(2), 209–229. (In Persian) https://www.sid.ir/paper/217953/fa Saif, A. A. (2022). Modern educational psychology (7th ed.). Tehran: Doran Publishing House. (In Persian) https://www.scirp.org/reference/referencespapers?referenceid=1287400 Sami, K., & Paivi, J. (2015). A framework for measuring student and staff satisfaction with university campus facilities. Quality Assurance in Education, 23(1), 47–66. (In Persian) https://doi.org/10.1108/QAE-10-2013-0041 Sargazi, A., Ghoroneh, D., & HosseinQolizadeh, R. (2024). Identifying the dimensions and components of the professional learning community of school principals: A systematic review. Journal of Applied Educational Leadership, 5(3), 163–187. https://doi.org/10.22098/AEL.2024.15543.1458 Shahwarpur Najafabadi, D. (2022). A reflection on the place of the physical space of education on increasing students' learning. In The Fourth National Conference of Interdisciplinary Research in Engineering and Management Sciences,Tehran. (In Persian) https://civilica.com/doc/2132637 Tabaian, S. M. (2021). A research on the necessity of optimal design of open spaces and green environment of the educational body in order to improve students' perception and improve the quality of the educational environment (Case study: Girls' high schools in Isfahan city). Scientific Journal of Architecture and Urban Planning of Iran, 12(1), 127–129. https://doi.org/10.30475/isau.2020.214757.1339 Tabatabai Yeganeh, R. S., Shafaei, M., Mozaffar, F., & Saleh Sadeghpour, B. (2024). Effective factors in promoting creativity among 3–6 years old children in educational open spaces of Tehran based on the prismatic creativity model. Armanshahr Architecture & Urban Development, 16(45), 123–136. https://doi.org/10.22034/aaud.2023.370496.2734 Thapa, A., Cohen, J., Guffey, S., & Higgins-D'Alessandro, A. (2013). A review of school climate research. Review of Educational Research, 83(3), 357–358. https://doi.org/10.3102/0034654313483907 Turkman, M., Jalalian, S., & Dezhdar, A. (2018). Explaining the role of environmental factors of educational spaces in facilitating the learning of elementary school students. Utopia Architecture and Urbanism, 53, 27–43. https://doi.org/10.22034/aaud.2019.92446 Williams, K. J., Lee, K. E., Hartig, T., Sargent, L. D., Williams, N. S., & Johnson, K. A. (2018). Conceptualizing creativity benefits of nature experience: Attention restoration and mind wandering as complementary processes. Journal of Environmental Psychology, 59, 36–45. https://doi.org/10.1016/j.jenvp.2018.08.005 Zandi, K., & Sadeghi, S. (2024). The model of learning-centered leadership in Iran's elementary schools. Journal of Applied Educational Leadership, 5(2), 1–16. (In Persian) https://doi.org/10.22098/AEL.2023.13073.1291 Zari, N. (2019). The impact of the environment on teaching and learning. In The First National Conference on the School of Tomorrow. (In Persian) Zhang, A. (2018). Clustering of Dutch school children based on their preferences and needs of the IEQ in classrooms. Building and Environment, 147, 258–266. https://doi.org/10.1016/j.buildenv.2018.10.014 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 47 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2 |