
تعداد نشریات | 26 |
تعداد شمارهها | 403 |
تعداد مقالات | 3,535 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,432,320 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,711,135 |
شناسایی راهکارهای یادگیرندهسازی فضای کالبدی مدارس از دیدگاه مدیران (مدارس ابتدایی دخترانه ناحیه دو شهر اهواز) | ||
رهبری آموزشی کاربردی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 07 تیر 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/ael.2025.16766.1544 | ||
نویسندگان | ||
هدیه کردستانی1؛ سکینه شاهی* 2؛ علی بیرمی پور2 | ||
1کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران. | ||
2دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران. | ||
چکیده | ||
مقدمه و هدف: هدف پژوهش حاضر شناسایی راهکارهای مدیران مدارس ابتدایی دخترانه در جهت یادگیرنده سازی فضای کالبدی مدارس میباشد. روششناسی پژوهش: جامعه آماری پژوهش، مدیران مدارس ابتدایی دخترانه ناحیه دو اهواز بودند که با روش نمونهگیری هدفمند به شیوه زنجیرهای و با اشباع نظری با ۲۱ نفر از مدیران مصاحبه نیمهساختاریافته، گردآوری دادهها انجام گرفت. سؤالات مصاحبه نیمهساختاریافته از لحاظ روایی صوری و محتوایی، نگارشی، جملهبندی و مرتبط با هدف بودن مورد بررسی و با روش تحلیل محتوای کیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. درنهایت نتایج استخراج و دستهبندی شدهاند. یافتهها: بر اساس یافتهها، مهمترین مبنای راهکارهای ارائه شده از جانب مدیران مدارس توجه به کلیه عوامل اثرگذار بر رشد جسمانی، اجتماعی، ذهنی و عاطفی و آموزش و یادگیری دانشآموزان است و این راهکارها عبارتاند از توجه به نقش فعال یادگیرنده، تسهیل یادگیری باتوجه به تنوع مواد و منابع یادگیری، استفاده از رنگهای شاد، توجه به محوطهسازی و انعطافپذیری فضا، ایجاد محیطهای اجتماعی غیررسمی، توجه به دما، تهویه، نور و سروصدا، معماری داخلی و چیدمان کلاس، فضاهای بازی، فضاهای شــخصی، فضای عمومی یادگیری. بحث و نتیجهگیری: فضای کالبدی محیطهای آموزشی تأثیر مستقیمی بر چگونگی یادگیری و کاهش مشکلات یادگیری دانشآموزان بر جای میگذارد. یک محیط آموزشی و بهویژه یک مدرسه ابتدایی با داشتن فضای کافی و مناسب که همسو با نیازهای دانشآموزانی است که در آن محیط مشغول به تحصیل و یادگیری هستند میتواند بر چگونگی یادگیری و شکوفایی و پرورش استعداد آنان تأثیرگذار باشد که درنهایت منجر به ارتقای یادگیری در دانشآموزان گردد. | ||
کلیدواژهها | ||
انگیزه؛ یادگیرنده سازی؛ فضای کالبدی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1 |