
تعداد نشریات | 26 |
تعداد شمارهها | 399 |
تعداد مقالات | 3,523 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,417,427 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,703,107 |
مداخله شناختی- هیجانی- اجتماعی، حافظه فعال، خلاقیت کلامی، خودکارآمدی تحصیلی، خودآگاهی شناختی، ناتوانیهای یادگیری | ||
ناتوانی های یادگیری | ||
مقاله 2، دوره 14، شماره 3، خرداد 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jld.2025.16664.2232 | ||
نویسندگان | ||
محمد علی چاری1؛ سمانه سلیمی* 2؛ اله نظر علی صوفی3 | ||
1دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، واحد زاهدان، دانشگاه آزاد اسلامی، زاهدان، ایران. | ||
2استادیار گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665 تهران، ایران. s.salimi@cfu.ac.ir | ||
3استادیار گروه آموزش روانشناسی و مشاوره، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665 تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش مداخله شناختی- هیجانی- اجتماعی حافظه فعال بر بهبود خلاقیت کلامی، خودکارآمدی تحصیلی و خودآگاهی شناختی دانشآموزان دارای اختلال یادگیری بود. روش پژوهش شبه آزمایشی و از نوع طرحهای پیش آزمون- پسآزمون و به روش چهارگروهی سولومون بود. جامعه آماری، شامل تمامی دانشآموزان ابتدایی دارای اختلال یادگیری در سال تحصیلی 1401-1402 بود. برای جمعآوری دادهها در این مطالعه از آزمون خلاقیت کلامی تورنس (1979)، خودکارآمدی تحصیلی جینگ و مورگان (1999) و خودآگاهی شناختی ولز (2004) استفاده شد. دادههای جمعآوری شده با تحلیل کواریانس و آزمون تعقیبی شفه تجزیه و تحلیل شدند. نتایج تحلیل دادهها نشان داد که آموزش مداخله شناختی- هیجانی- اجتماعی حافظه فعال به طور معناداری باعث بهبود خلاقیت کلامی، خودکارآمدی تحصیلی و خودآگاهی شناختی دانش آموزان شد. از طرفی نتایج آزمون تعقیبی شفه نشان داد که اجرا یا عدم اجرای پیش آزمون بر نتایج پژوهش تأثیر معنادار نداشت. و میانگین نمرات تمامی متغیرهای پژوهش (خلاقیت کلامی، خودکارآمدی تحصیلی و خودآگاهی شناختی) در هر دو گروه آزمایش به طور معناداری افزایش یافت، اما در گروه کنترل تغییری نداشت. بنابراین براساس نتایج این مطالعه به نظر میرسد آموزش مداخله شناختی- هیجانی- اجتماعی حافظه فعال به دلیل برخورداری از تکالیف چند- جانبه، متنوع، متعدد، و متناسب با تواناییهای دانشآموزان بر بهبود خلاقیت کلامی، خودکارآمدی تحصیلی و خودآگاهی شناختی دانشآموزان دارای اختلال یادگیری، مؤثر است. | ||
کلیدواژهها | ||
مداخله شناختی- هیجانی- اجتماعی؛ حافظه فعال؛ خلاقیت کلامی؛ خودکارآمدی تحصیلی و خودآگاهی شناختی؛ ناتوانی یادگیری | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2 |