
تعداد نشریات | 26 |
تعداد شمارهها | 399 |
تعداد مقالات | 3,523 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,417,428 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,703,107 |
اثربخشی ذهنآگاهی کودک محور بر کارکرد اجرایی، خودپنداره و خودنظمدهی دانشآموزان با اختلال یادگیری | ||
ناتوانی های یادگیری | ||
مقاله 1، دوره 14، شماره 3، خرداد 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jld.2025.15831.2197 | ||
نویسندگان | ||
جاسم احمدی1؛ همایون هارون رشیدی* 2؛ کبری کاظمیان مقدم2 | ||
1کارشناس ارشد گروه روانشناسی، واحد دزفول، دانشگاه آزاد اسلامی، دزفول، ایران | ||
2استادیار گروه روانشناسی، واحد دزفول، دانشگاه آزاد اسلامی، دزفول، ایران | ||
چکیده | ||
اهداف: این مطالعه با هدف تعیین اثربخشی ذهنآگاهی کودکمحور بر کارکرد اجرایی، خودپنداره و خودنظمدهی دانشآموزان با اختلال یادگیری خاص انجام شد. مواد و روشها: روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش کلیه دانشآموزان با اختلال یادگیری خاص شهر دزفول در سال 1403 بودند. حجم نمونه پژوهش شامل 30 دانشآموز بود که با روش نمونهگیری هدفمند و با توجه به ملاکهای ورود به مطالعه انتخاب شدند. گروه آزمایش مداخله آموزشی را طی 10 هفته و 10 جلسه 60 دقیقهای دریافت نمودند. پرسشنامههای مورد استفاده در این پژوهش شامل پرسشنامههای کارکرد اجرایی، خودپنداره و خودنظمدهی بود. دادهها با تحلیل کوواریانس چندمتغیره، با استفاده از نرمافزار SPSS نسخه 22 و سطح معناداری 05/0 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: یافتهها نشان داد بین گروههای آزمایش و گواه از نظر کارکرد اجرایی، خودپنداره و خودنظمدهی تفاوت معنیداری وجود داشت (001/0>p). بهعبارت دیگر ذهنآگاهی کودک محور باعث افزایش کارکرد اجرایی، خودپنداره و خودنظمدهی شد. نتیجهگیری: منطبق با یافتههای پژوهش حاضر میتوان ذهنآگاهی کودکمحور را به عنوان یک روش کارا جهت بهبود کارکرد اجرایی، خودپنداره و خودنظمدهی پیشنهاد داد. | ||
کلیدواژهها | ||
خودپنداره؛ خودنظمدهی؛ کارکرد اجرایی؛ ذهنآگاهی کودکمحور | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2 |