
تعداد نشریات | 26 |
تعداد شمارهها | 399 |
تعداد مقالات | 3,523 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,417,428 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,703,107 |
بررسی اثربخشی غنیسازی ادراکی بر کارکردهای اجرایی دانشآموزان با ناتوانی یادگیری خاص در ریاضی | ||
ناتوانی های یادگیری | ||
مقاله 3، دوره 14، شماره 3، خرداد 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jld.2025.16771.2236 | ||
نویسندگان | ||
نسرین زارع شریف1؛ سالار فرامرزی* 2؛ علی شریفی3 | ||
1کارشناس ارشد گروه روانشناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران. | ||
2استاد گروه روانشناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی. دانشگاه اصفهان. ایران | ||
3استادیار گروه روانشناسی و آموزش افراد با نیازهای خاص، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان | ||
چکیده | ||
هدف: هدف از پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی غنیسازی ادراکی بر کارکردهای اجرایی دانشآموزان با ناتوانی یادگیری خاص در ریاضی بود. مواد و روشها: روش این پژوهش شبه آزمایشی پیش آزمون ـ پس آزمون با گروه کنترل و آزمایش بود. جامعه آماری کلیه دانشآموزان با ناتوانی یادگیری خاص در ریاضی پایههای چهارم تا ششم ابتدایی شهر اصفهان بودند که از بین آنها 28 نفر از طریق نمونهگیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (14 نفر) و کنترل (14 نفر) جایگماری شدند. به منظور ارزیابی دانشآموزان از مقیاس هوش وکسلر کودکان ویرایش چهارم (WISC-IV) و آزمون ریاضی کیمت و برای سنجش کارکردهای اجرایی از پرسشنامه بریف (BRIEF) استفاده شد. گروه آزمایش طی 10 جلسه 45-60 دقیقهای (2 بار در هفته) تحت مداخله غنیسازی ادراکی قرار گرفتند. دادههای حاصل از پژوهش با استفاده از آزمون تحلیل کواریانس تک متغیری و چند متغیری تجزیه و تحلیل شد. یافتهها: یافتهها حاکی از اثربخشی غنیسازی ادراکی بر بهبود خرده مقیاسهای کارکردهای اجرایی (بازداری، انتقال توجه، کنترل هیجانی، آغازگری، حافظه فعال، برنامهریزی، سازماندهی، کنترل و نظارت) (05/0>p) آزمودنیهای گروه آزمایش بود. نتیجه گیری: نتایج پژوهش نشان داد که این مداخله میتواند بر بهبود و ارتقاء کارکردهای اجرایی دانشآموزان با ناتوانی یادگیری خاص در ریاضی تاثیر مثبت بگذارد؛ بنابراین میتوان نتیجه گرفت غنیسازی ادراکی که مبتنی بر تقویت مهارتهای ادراک دیداری است، میتواند رویکردی موثر در بهبود ناتوانی یادگیری خاص در ریاضی باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
غنیسازی ادراکی؛ کارکردهای اجرایی؛ ناتوانی یادگیری خاص در ریاضی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 7 |