
تعداد نشریات | 26 |
تعداد شمارهها | 399 |
تعداد مقالات | 3,497 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,387,233 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,682,417 |
بررسی ارتباط رهبری تحول آفرین و رهبری حکیمانه با رفتار شهروندی سازمانی در محیطهای آموزشی | ||
مدیریت دولتی تطبیقی | ||
دوره 3، شماره 1، خرداد 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/cpa.2025.17243.1067 | ||
نویسنده | ||
حسین صمدی میارکلائی* | ||
دانشجوی دکتری سیاستگذاری علم و فناوری، گروه مدیریت تکنولوژی و نوآوری، دانشکده مدیریت صنعتی، دانشکدگان مدیریت، دانشگاه تهران، | ||
چکیده | ||
زمینه و هدف: امروزه سبکهای رهبری تأثیر زیادی بر رفتار و عملکرد کارکنان دارند. رهبری تحولآفرین و رهبری حکیمانه به عنوان دو سبک برتر، میتوانند رفتارهای سازمانی مثبت را پیشبینی کنند. رفتار شهروندی سازمانی بهعنوان اقدامات داوطلبانه فراتر از وظایف رسمی، بهرهوری را بهبود میبخشد و متأثر از سبکهای رهبری است. این پژوهش تأثیر رهبری تحولآفرین و حکیمانه را بر رفتار شهروندی در کارکنان آموزش و پرورش مازندران بررسی میکند. روششناسی: این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش گردآوری دادهها، توصیفی-پیمایشی است که با رویکرد کمّی و به روش مدلسازی معادلات ساختاری انجام گردید. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان اداره آموزش و پرورش استان مازندران بود که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده، نمونهای به حجم ۱۶۹ نفر انتخاب شد. دادهها از طریق پرسشنامه جمعآوری و با نرمافزارهای SPSS و LISREL تحلیل شد. یافتهها: یافتهها نشان دادند که شاخصهای برازش بیانگر برازش مناسب مدل با دادههای پژوهش بودند. همچنین نتایج نشان داد که رهبری تحولآفرین تأثیر مثبت و معنیداری بر رفتار شهروندی سازمانی دارد، به این معنی که افزایش در سبک رهبری تحولآفرین به ارتقای رفتارهای شهروندی در سازمان منجر میشود. ازطرفی نیز، رهبری حکیمانه با مقادیر ضریب تأثیر بالاتر، نشان داد که اثرگذاری بیشتری نسبت به رهبری تحولآفرین بر رفتار شهروندی سازمانی کارکنان دارد. نتیجهگیری: براساس نتایج میتوان دریافت که سبک رهبری حکیمانه و تحولآفرین، دو عامل کلیدی در تقویت رفتارهای شهروندیسازمانی هستند، که سازمانها با تکیه بر این دو سبک رهبری میتوانند به بهبود بهرهوری دست یابند. | ||
کلیدواژهها | ||
رفتار شهروندی سازمانی؛ رهبری تحولآفرین؛ رهبری حکیمانه؛ اداره آموزش و پرورش | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2 |