
تعداد نشریات | 26 |
تعداد شمارهها | 398 |
تعداد مقالات | 3,488 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,384,310 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,680,541 |
الگوی روابط ساختاری اشتیاق تحصیلی بر اساس بیاشتیاقی اخلاقی با میانجیگری خودکارآمدی تحصیلی در دانشآموزان | ||
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 18 خرداد 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jsp.2025.16904.6087 | ||
نویسندگان | ||
زهرا ثمرین اخوی* 1؛ شهرام طهماسبی2 | ||
1دانشیار گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران | ||
2رئیس اداره آموزش های مجازی دانشگاه خوارزمی | ||
چکیده | ||
هدف: پژوهش حاضر با هدف الگوی روابط ساختاری اشتیاق تحصیلی بر اساس بیاشتیاقی اخلاقی با میانجیگری خودکارآمدی تحصیلی در دانشآموزان انجام گرفت. مواد و روشها: روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع معادلات ساختاری انجام شد. جامعه آماری شامل دانشآموزان پسر دوره دوم متوسطه شهر اردبیل در نیمسال اول تحصیلی-1404-1403 بود. تعداد 185 نفر از این افراد با استفاده از نمونهگیری در دسترس از بین جامعه آماری فوق انتخاب و به مقیاسهای اشتیاق تحصیلی، بیاشتیاقی اخلاقی و خودکارآمدی تحصیلی پاسخ دادند. به منظور تجزیهوتحلیل دادههای گردآوری شده از نرمافزارهای SPSS.25 و smartPLS.3 استفاده شد. یافتهها: نتایج الگوی روابط ساختاری نشان داد که بیاشتیاقی اخلاقی به صورت مستقیم و غیرمستقیم و با میانجیگری خودکارآمدی تحصیلی با اشتیاق تحصیلی ارتباط دارند (05/0=P). شاخصهای برازش مدل نیز بیانگر مطلوب بودن مدل است. نتیجهگیری: در نهایت، پیامدهای عملی یافتههای این تحقیق میتواند به بررسی عوامل زیربنایی اشتیاق تحصیلی از منظرهای روانشناسی اخلاقی، اجتماعی و بالینی کمک کند و دیدگاه جامعتری در این زمینه ارائه دهد. | ||
کلیدواژهها | ||
اشتیاق تحصیلی؛ بیاشتیاقی اخلاقی؛ خودکارآمدی تحصیلی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1 |