
تعداد نشریات | 26 |
تعداد شمارهها | 395 |
تعداد مقالات | 3,459 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,355,494 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,664,673 |
اثربخشی آموزش ذهن آگاهی مبتنی بر کاهش استرس بر خودکارآمدی تحصیلی و اضطراب امتحان دانش آموزان دختر | ||
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 06 خرداد 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jsp.2025.14898.5831 | ||
نویسندگان | ||
مالک میرهاشمی* 1؛ مهرداد ثابت2؛ سمن مومن بیت الهی3 | ||
1گروه روانشناسی، واحد رودهن | ||
2دانشگاه آزاد رودهن | ||
3واحد رودهن | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش ذهن آگاهی مبتنی بر کاهش استرس بر خودکارآمدی تحصیلی و اضطراب امتحان دانش آموزان مقطع متوسطه منطقه3 شهر تهران انجام گرفت. روش پژوهش حاضر به صورت نیمه آزمایشی و طرح تحقیق از نوع پیش آزمون –پس آزمون با گروه کنترل بود. نمونه پژوهش 44 نفر از دانش آموزان مقطع متوسطه منطقه 3 شهر تهران بودند که به عنوان گروه نمونه به شیوه در دسترس انتخاب شدند . تمام دانش آموزان پرسشنامه اضطراب امتحان ساراسون و خودکارآمدی تحصیلی مورگان و همکاران را تکمیل کردند. با توجه به نمرات به دست آمده افراد واجد شرایط به صورت تصادفی در 2 گروه 22 نفری آزمایش و کنترل جایگزین شدند. اعضای گروه آزمایش در 8 جلسه 90 دقیقهای تحت مداخله آموزش ذهن آگاهی مبتنی بر کاهش استرس قرار گرفتند. سپس، از هر دو گروه پس آزمون گرفته شد. نتایج نشان داد که میانگین های نمره های 2 گروه در دو متغیر اضطراب امتحان و خودکارآمدی تحصیلی متفاوت است. علاوه براین، مقدار مجذور ایتا نشان دهنده اندازه ارتباط بین آموزش کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی و متغیر اضطراب امتحان ( 285/0 )و خودکارآمدی تحصیلی (102/0)است. مقایسه میانگین ها نشان می دهد که میانگین متغیر اضطراب امتحان در پس آزمون در گروه آزمایش پایینتر از گروه کنترل بوده، ولی، میانگین نمره های گروه آزمایش در متغیر خودکارآمدی تحصیلی از گروه کنترل بالاتر بود. شواهد حاکی از این است که آموزش ذهن آگاهی مبتنی بر کاهش استرس باعث افزایش خودکارآمدی تحصیلی و کاهش اضطراب امتحان دانش آموزان می شود. | ||
کلیدواژهها | ||
ذهن آگاهی؛ استرس؛ خودکارآمدی تحصیلی؛ اضطراب امتحان | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 8 |