
تعداد نشریات | 26 |
تعداد شمارهها | 399 |
تعداد مقالات | 3,523 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,417,166 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,702,981 |
اثربخشی آموزش برنامه والدگری مثبت بر رفتار ضد اجتماعی و پرخاشگری کودکان دارای اختلال نامنظم خلقی اخلالگرانه | ||
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه | ||
مقاله 3، دوره 14، شماره 1، فروردین 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jsp.2025.16239.5998 | ||
نویسندگان | ||
زهره رمضانی* 1؛ نظام الدین قاسمی2 | ||
1کارشناس ارشد، روانشناسی بالینی، گروه روانشناسی، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، فارس، ایران. | ||
2استادیار ، گروه روانشناسی، دانشگاه سلمان فارسی کازرون، فارس، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: این پژوهش با هدف بررسی اثر بخشی آموزش برنامه والدگری مثبت بر رفتار ضد اجتماعی و پرخاشگری کودکان دارای اختلال نامنظم خلقی اخلال گرانه انجام شد. روشها: روش پژوهش از نوع روش نیمه آزمایشی و طرح پیش آزمون - پس آزمون با گروه کنترل بود. نمونهی پژوهش 30 نفر از دانش آموزان دختر 7 تا 12 ساله دارای اختلال نامنظم خلقی اخلالگرانه به همراه والدینشان بودند که از میان دانش آموزان دختری که نمرهی بالا در پرسشنامه اختلال نامنظم خلقی اخلالگرانه برتون و همکاران بدست آوردند به روش نمونهگیری هدفمند از نواحی آموزش و پرورش شهر شیراز انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل به طور تصادفی گمارده شدند. ابزارهای پژوهش، مصاحبه بالینی ساختاریافته، پرسشنامه اختلال نامنظم خلقی اخلالگرانه برتون و همکاران، رفتارهای ضد اجتماعی راتر و همکاران و پرسشنامه پرخاشگری باس و پری بود. دادههای جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار spss نسخه ۲۳ و آزمون تحلیل کواریانس چند متغیری مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفتند. یافتهها: نتایج نشان داد که آموزش برنامه والدگری مثبت به والدین منجر به کاهش رفتارهای ضد اجتماعی و پرخاشگری دانش آموزان دارای اختلال نامنظم خلقی اخلال گرانه میشود (۰/۰۰۱>p). نتیجهگیری: بنابراین میتوان با آموزش والدین کودکان دارای اختلال نامنظم خلقی اخلال گرانه علائم این اختلال به ویژه رفتارهای ضد اجتماعی و پرخاشگری کودکان را کاهش داد. | ||
کلیدواژهها | ||
اختلال نامنظم خلقی اخلال گرانه؛ برنامه والدگری مثبت؛ رفتارهای ضد اجتماعی؛ پرخاشگری | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 128 |