
تعداد نشریات | 26 |
تعداد شمارهها | 395 |
تعداد مقالات | 3,459 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,355,396 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,664,652 |
اثربخشی داستانهای مثنوی معنوی مولوی بر عزت نفس و بهزیستی روانشناختی دانش-آموزان | ||
رهبری آموزشی کاربردی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 14 اردیبهشت 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/ael.2025.11117.1118 | ||
نویسندگان | ||
قاسم مهرآور گیگلو* ؛ خدابخش اسداللهی | ||
زبان و ادبیات فارسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، محقق اردبیلی، ایران | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی داستانهای مثنوی معنوی مولوی بر عزت نفس و بهزیستی روانشناختی دانشآموزان بود. روش پژوهش حاضر آزمایشی با طرح پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دوره متوسطه اول شهر اردبیل که در سال تحصیلی 14001-1400 مشغول به تحصیل بودند، است. 40 دانش آموز به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. ابزارهای پژوهش شامل، پرسش نامه عزت نفس (RSES) و بهزیستی روانشناختی(PWB) بود. دادهها با استفاده از آزمون تحلیل کواریانس تحلیل شد. یافتههای پژوهش نشان داد که داستانهای مثنوی معنوی بر عزت نفس و بهزیستی روان-شناختی دانشآموزان موثر بوده است. لذا میتوان از داستانهای مثنوی معنوی در راستای افزایش عزت نفس، بهزیستی روانشناختی و بهبود عملکرد دانشآموزان استفاده کرد.دادهها با استفاده از آزمون تحلیل کواریانس تحلیل شد. یافتههای پژوهش نشان داد که داستانهای مثنوی معنوی بر عزت نفس و بهزیستی روان-شناختی دانشآموزان موثر بوده است. لذا میتوان از داستانهای مثنوی معنوی در راستای افزایش عزت نفس، بهزیستی روانشناختی و بهبود عملکرد دانشآموزان استفاده کرد. | ||
کلیدواژهها | ||
مثنوی معنوی؛ عزت نفس؛ بهزیستی روانشناختی؛ دانش آموز | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 40 |