
تعداد نشریات | 26 |
تعداد شمارهها | 399 |
تعداد مقالات | 3,523 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,417,097 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,702,951 |
شناسایی عوامل موثر بر کاهش خشونت فیزیکی و کلامی دانشآموزان در ساعات تربیتبدنی مدارس | ||
رهبری آموزشی کاربردی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 14 اردیبهشت 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/ael.2025.16322.1508 | ||
نویسندگان | ||
نسرین عزیزیان کهن* 1؛ طیبه یانپی2؛ محمد زارع آبندانسری3؛ آیدا زمانی4 | ||
1گروه مدیریت ورزشی دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران | ||
2دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران | ||
3گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران | ||
4استادیار گروه مدیریت، دانشگاه آزاد آستارا | ||
چکیده | ||
مقدمه و هدف: خشونت فیزیکی و کلامی در میان دانشآموزان یکی از مسائل پیچیده و چندوجهی نظامهای آموزشی محسوب میشود که میتواند تأثیرات مخربی بر فرایند یادگیری، سلامت روانی و جسمی دانشآموزان و همچنین تعاملات اجتماعی آنها برجای بگذارد. هدف از پژوهش حاضر شناسایی عوامل موثر بر کاهش خشونت فیزیکی و کلامی دانش آموزان در ساعات تربیتبدنی مدارس بود. روششناسی پژوهش: این پژوهش در سال 1403 اجرا شد و از رویکرد گلیزر استفاده کرد تا به ترکیب دادههای متنوع برسد. جامعه پژوهش شامل مدیران مدارس، معلمان تربیتبدنی، اعضای هیئت-علمی گروه روانشناسی ورزشی، اعضای هیئتعلمی در گروه مدیریتورزشی، دانشآموزان و والدین بودند که بهطور هدفمند انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها، 19 مصاحبه نیمهساختاریافته انجام گرفت. بهمنظور اعتبارسنجی نتایج، قابلیت اعتماد از طریق کدنویسی با همکاری متخصصان بررسی شد و درصد توافق بین کدگذاران 75% به دست آمد. مراحل کدگذاری در نرم افزار مکسکیودیای نسخه 2020انجام شد. در نهایت، مدل مفهومی از تحلیلهای کیفی استخراج شد. یافتهها: یافتهها نشان میدهد که بعد از کدگذاری مرحله به مرحله با توجه به روش گلیزر، تعداد 77 کد اولیه به دست آمد؛ که در سه مقوله کلی؛ ابعاد درونی، ابعاد محیطی و آموزش و فرهنگسازی و در 7 مفهوم عوامل فردی، عوامل خانوادگی، نقش مدارس، نقش معلمان تربیتبدنی، نقش گروه همسالان، ابعاد آموزشی و ابعاد تربیتی قرار گرفتند. بحث و نتیجهگیری: فرهنگسازی در زمینه احترام به قوانین، آموزش مهارتهای ارتباطی و مدیریت خشم از طریق برنامههای آموزشی، اثرات قابلتوجهی در کاهش خشونت دانش آموزان در ساعات تربیت بدنی مدارس دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
خشونت فیزیکی؛ مدارس؛ تربیتبدنی؛ خشونت کلامی؛ دانشآموزان | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 116 |