
تعداد نشریات | 26 |
تعداد شمارهها | 395 |
تعداد مقالات | 3,459 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,355,387 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,664,647 |
شناسایی و مقایسه عملکرد حرفه ای دانش آموختگان دوره کارشناسی دانشگاه فرهنگیان با مهارت آموزان ذیل ماده 28 اساسنامه دانشگاه بر اساس ارزشیابی مبتنی بر شواهد در رشته تربیت بدنی | ||
رهبری آموزشی کاربردی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 02 اردیبهشت 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/ael.2025.16271.1506 | ||
نویسندگان | ||
شیرین عالی* 1؛ فرهاد رضازاده2؛ مهتا غفاری3 | ||
1استادیار گروه آموزش تربیت بدنی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 14665-889، تهران، ایران ایمیل sh.aali@cfu.ac.ir | ||
2گروه بیومکانیک ورزشی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران | ||
3گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، اردبیل، ایران | ||
چکیده | ||
زمینه و هدف: تفاوت در عملکرد حرفهای دانشآموختگان تربیت معلم و مهارتآموزان دیگر مسیرهای تربیتی یکی از چالشهای نظام آموزشی است. این پژوهش با هدف شناسایی و مقایسه عملکرد حرفهای دانشآموختگان دوره کارشناسی دانشگاه فرهنگیان و مهارتآموزان ماده 28 در رشته تربیت بدنی، بر اساس ارزیابی مبتنی بر شواهد انجام شد. روش پژوهش: پژوهش با رویکرد آمیخته (کیفی و کمی) انجام شد. در بخش کیفی، با استفاده از نظریه داده بنیاد، دادهها از مصاحبههای نیمهساختاریافته با مدیران، اساتید و معلمان تربیت بدنی جمعآوری و تحلیل شدند. در بخش کمی، جامعه آماری شامل 284 نفر از مدیران، معلمان و دانشآموزان بود. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامهای مبتنی بر نتایج بخش کیفی بود. تحلیل دادهها با نرمافزارهای SPSS و LISREL و آزمونهای تحلیل عاملی تأییدی و تی مستقل انجام شد. یافتهها: تحلیل دادهها منجر به استخراج 105 کد منحصر به فرد در زمینه توانمندسازی دبیران تربیت بدنی شد. نتایج تحلیل عاملی نشان داد که 91 گویه در 9 عامل اصلی گروهبندی شدند: شاخصهای رفتاری-شناختی، آموزشی، توسعه حرفهای، اخلاق حرفهای، مدیریتی، فناوری، تدریس، شخصیتی و پژوهشی. آزمونهای آماری (KMO=0.902، χ²=12801.55، p<0.01) روایی و همبستگی بالای گویهها را تأیید کردند و آزمون تی مستقل تفاوتهای معناداری بین گروهها نشان داد (p<0.01). نتیجهگیری: توانمندسازی معلمان تربیت بدنی در ایران تحت تأثیر شاخصهای رفتاری-شناختی، آموزشی، توسعه حرفهای و اخلاقی است. این یافتهها میتواند بهعنوان مبنای طراحی برنامههای آموزشی و حرفهای برای ارتقاء توانمندسازی معلمان تربیت بدنی در ایران و بهبود عملکرد حرفهای آنها استفاده شود. | ||
کلیدواژهها | ||
عملکرد حرفهای معلمان؛ دانشگاه فرهنگیان؛ مهارتآموزان ماده 28؛ تربیت بدنی؛ تحلیل عاملی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 70 |