
تعداد نشریات | 26 |
تعداد شمارهها | 395 |
تعداد مقالات | 3,459 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,355,408 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,664,654 |
فرا تحلیل اثربخشی آموزش راهبردهای تنظیم هیجان بر اختلالات یادگیری خاص | ||
ناتوانی های یادگیری | ||
مقاله 5، دوره 14، شماره 2، اسفند 1403، صفحه 49-64 اصل مقاله (1.42 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jld.2025.15066.2168 | ||
نویسندگان | ||
شهروز نعمتی* 1؛ رقیه جامعی2؛ محمد جعفری3 | ||
1دانشگاه تبریز | ||
2کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران. | ||
3روانشناسی بالینی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف: هدف از پژوهش حاضر انجام فرا تحلیل بر روی پژوهشهایی بود که به بررسی اثربخشی آموزش راهبردهای تنظیم هیجانی بر اختلالات یادگیری پرداخته بودند. روشها: تکنیک فرا تحلیل بر روی 20 پژوهش انجام شد که از بین آنها 47 اندازه اثر به دست آمد. جامعه آماری شامل همهی پژوهشهای صورت گرفته از سال 1385 تا 1402 بود که تأثیر آموزش راهبردهای تنظیم هیجان را بر اختلالات یادگیری را سنجیده و در پایگاههای اطلاعاتی شامل پایگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی، پایگاه تخصصی مجلات نور، کتابخانه ملی ایران، بانک نشریات علمی ایران، springer، science direct، pub med و Google scholar منتشر شدهاند. در این مطالعه از شاخص اندازه اثر g هگز بهعنوان یک مقیاس مشترک استفاده گردید. یافتهها: پس از ارزیابی ملاکهای ورود و خروج، یافتههای پژوهشهای انتخابشده با استفاده از نرمافزارهای CMA و SPSS تجزیهوتحلیل شدند. نتایج نشان داد اندازه اثر ترکیبی اثربخشی آموزش راهبردهای تنظیم هیجانی بر اختلالات یادگیری 45/1 و پس از تفکیک به متغیرهای پیامد چندگانه، میزان این اندازه اثر ترکیبی بر اختلال یادگیری خواندن، نوشتن و ریاضی به ترتیب 29/1، 12/1 و 03/1 بود که به لحاظ آماری همگی معنادار بودند (001/0p<). نتیجهگیری: با توجه به اثربخشی آموزش راهبردهای تنظیم هیجانی بر اختلالات یادگیری پیشنهاد میشود روانشناسان و مشاورانی که در مراکز اختلالات یادگیری فعالیت میکنند، از راهبردهای تنظیم هیجانی برای بهبود اختلالات یادگیری در دانشآموزان استفاده کنند. | ||
کلیدواژهها | ||
اختلالات یادگیری؛ راهبردهای تنظیم هیجان؛ فرا تحلیل | ||
مراجع | ||
اشکانی، ف.، و حیدری، ح. (1393). تأثیر آموزش تنظیم هیجانی بر بهزیستی روانشناختی و سبکهای اسنادی دانشآموزان مبتلا به ناتوانی یادگیری مقطع دبستان. ناتوانیهای یادگیری، 4(1)، 6-22. https://jld.uma.ac.ir/article_214.html?lang=fa
پورعبدل، س.، صبحی قراملکی، ن.، قائدی، غ.، و نبی دوست، ع. (1398). اثربخشی آموزش تنظیم هیجان بر کاهش فرسودگی و تعلل ورزی تحصیلی دانشآموزان دارای اختلال یادگیری خاص. راهبردهای شناختی در یادگیری، 7(13)، 49-68. [DOI:org/10.22084/j.psychogy.2019.15486.1709]
ترازی، ز.، خادمی اشکذری، م.، و اخوان تفتی، م. (1397). اثربخشی بازآموزی اسنادی و تنظیم هیجانی بر کاهش فرسودگی تحصیلی و بهبود سازگاری اجتماعی دانشآموزان با ناتوانیهای یادگیری. تحقیقات علوم رفتاری، ۱۶(۲)، ۱۵۱-۱۶۱. [http://dorl.net/dor/20.1001.1.17352029.1397.16.2.5.3]
ترازی، ز.، خادمی اشکذری، م.، و اخوان تفتی، م. (1397). اثربخشی بستههای آموزشی بازآموزی اسنادی، تنظیم هیجانی و حلمسئله شناختی- اجتماعی بر افزایش سازگاری اجتماعی دانشآموزان با ناتوانیهای یادگیری. روانشناسی افراد استثنایی، 8(30)، 73-111. [DOI:org/10.22054/jpe.2018.9274]
تقدیری، ع.، نریمانی، م.، و موسی زاده، ت. (1400). مقایسه اثربخشی مدل مبتنی بر انگیزه پیشرفت و تکنیکهای تنظیم هیجان بر خودتنظیمی یادگیری در دانشآموزان مبتلا به ناتوانیهای یادگیری. ناتوانیهای یادگیری، 11(1)، 20-32. [DOI:org/10.22098/jld.2021.9344.1935]
تقدیری، ع.، نریمانی، م.، و موسی زاده، ت. (1400). مقایسه اثربخشی مدل مبتنی بر انگیزه پیشرفت و تکنیکهای تنظیم هیجان بر احساس تعلق به مدرسه در دانشآموزان مبتلا به ناتوانیهای یادگیری. مجله مطالعات روانشناسی تربیتی، 18(43)، 100-85. [DOI:org/10.22111/jeps.2021.6492]
خوش روش، س.، خسروجاوید، م.، و حسین خانزاده، ع. (1394). اثربخشی آموزش تنظیم هیجانی بر پذیرش اجتماعی و همدلی دانشآموزان مبتلا به نارساخوانی. ناتوانیهای یادگیری، 5(1)، 32-46. https://jld.uma.ac.ir/article_362.html
دهقانی، ی.، حکمتیان فرد، ص.، وکامران، لیلا. (1398). اثربخشی آموزش تنظیم هیجان بر بهبود سازگاری و کفایت اجتماعی دانشآموزان دچار ناتوانی یادگیری. فصلنامه روانشناسی کاربردی، 13(2)، 229-250. [DOI:org/10.29252/apsy.13.2.229]
دهقانی، ی.، گلستانه، س. م.، و زنگویی، س. (1397). اثربخشی آموزش تنظیم هیجان بر فرسودگی تحصیلی، پذیرش اجتماعی و عواطف دانشآموزان دچار ناتوانی یادگیری. فصلنامه روانشناسی کاربردی، 12(2، 163-182. [https://dorl.net/dor/20.1001.1.20084331.1397.12.2.1.7]
رضائی، س.، و شریفی، ساجده. (1399). مقایسه اثربخشی دو روش آموزش مهارتهای تنظیم هیجانی و تمرینات حافظه کاری بر عملکرد خواندن دانشآموزان با اختلال خواندن. رویش روان شناسی، ۹(۳)، ۳۳-۴۰. [http://dorl.net/dor/20.1001.1.2383353.1399.9.3.4.1]
سرگلزایی، م.، جناآبادی، ح، و عرب، ع. (1397). اثربخشی شیوههای آموزش فراشناختی حل مسئله و تنظیم هیجان بر پردازش هیجانی، تکانشوری و حواسپرتی دانشآموزان مبتلا به اختلال یادگیری خاص (نارسایی در ریاضی). ناتوانیهای یادگیری، 7(4)، 42-67. https://jld.uma.ac.ir/article_681.html
سیفی، م.، و معنوی پور، د. (1400). مقایسه اثربخشی مداخلات رواندرمانی پویشی کوتاهمدت فشرده وتنظیم هیجانی شناختی بر هیجانهای تحصیلی دانشآموزان سال چهارم و پنجم ابتدایی با اختلال یادگیری ریاضی. خانواده و بهداشت، 11(2)، 142-163. [https://dorl.net/dor/20.1001.1.23223065.1400.11.2.10.5]
شریفی، ع.، و داوری، ر. (1391). شیوع ناتوانیهای یادگیری در دانشآموزان پایه اول و دوم ابتدایی استان چهارمحال و بختیاری. ناتوانیهای یادگیری، 1(2)، 63-76. https://jld.uma.ac.ir/article_97.html?lang=fa
شکری، ا.، کاظمی، ر.، نریمانی، م.، و تکلوی، س. (1402). مقایسه اثربخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهنآگاهی و آموزش تنظیم شناختی هیجان بر بهزیستی روانشناختی مادران دانشآموزان پرخاشگر. مجله روانشناسی مدرسه و آموزشگاه، 12(1)، 70-83. [DOI.org/10.22098/jsp.2023.2232]
شمسی، ع.، عابدی، ا.، صمدی، مریم.، و احمدزاده، مریم. (1392). فرا تحلیل اثربخشی مداخلات روانشناختی و آموزشی بر بهبود عملکرد تحصیلی دانشآموزان با ناتوانیهای یادگیری ریاضی. ناتوانیهای یادگیری، 2(4)، 61-81. https://jld.uma.ac.ir/article_134.html
شیدایی فیروزآبادی، ط.، تجربه کار، م.، و توحیدی، ا. (1397). تأثیر روش آموزش دیویس بر مهارتهای خواندن و خلاقیت دانشآموزان نارساخوان. سلامت روان کودک، 5(3)، 180-170. http://childmentalhealth.ir/article-1-329-fa.html
صدری دمیرچی، ا.، محمدی، ن.، و بشیرگنبدی، س. (1400). اثربخشی آموزش تنظیم هیجان بر عملکرد توجه مداوم، برنامهریزی-سازماندهی و عملکرد پیوسته در دانشآموزان دارای اختلالات یادگیری. ناتوانیهای یادگیری، 11(1)، 48-63. [DOI:org/10.22098/jld.2021.7541.1807]
صدری دمیرچی، ا.، و اسماعیلی قاضیولوئی، ف. (1395). اثربخشی آموزش مهارتهای اجتماعی- هیجانی بر تنظیم شناختی هیجان و مهارتهای اجتماعی کودکان دارای اختلال یادگیری خاص. ناتوانیهای یادگیری، 5(4)، 59-86. https://jld.uma.ac.ir/article_433.html
علی پور، ف.، نجاتی، و.، دهرویه، ش.، مرادعلیان، ف.، و بداقی، ا. (1399). تنظیم شناختی هیجان و مشکلات رفتاری در کودکان ۷ تا ۱۲ سال با نارسایی ویژه در یادگیری ریاضی، خواندن و نوشتن. فصلنامه کودکان استثنایی. 2۰(۱)، ۸۷-۹۸. [http://dorl.net/dor/20.1001.1.16826612.1399.20.1.5.6]
مسلمان، م.، و نریمانی، م. (1402). پیشبینی میزان اضطراب کودکان پیش دبستانی براساس ابعاد نابهنجار شخصیت و راهبردهای انطباقی تنظیم شناختی هیجان والدین. مجله روانشناسی مدرسه و آموزشگاه، 12(1)، 124-109. [DOI.org/10.22098/jsp.2023.7725.4410]
محمدی، ر.، تقیپور، ب.، برزگران، ر.، صلحجو، ه.، رحیمی، س.، جوکار، س. (1401). اثر بخشی آموزش تنظیم هیجان بر نشخوارفکری و ادراک کنترل اضطراب دانشآموزان مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی، فصلنامه روانشناسی مدرسه و آموزشگاه، 11(4)، 130-141. https://jsp.uma.ac.ir/article_2044.html?lang=en
محمدی مولود، س.، مصرآبادی، ج.، و حبیبی کلیبر، ر. (1397). فرا تحلیل نقش جنسیت و سن آزمودنیها بر اثربخشی مداخلات آموزشی و درمانی اختلالهای یادگیری. روانشناسی افراد استثنایی، 8(31)، 101-194. [DOI:org/10.22054/jpe.2019.33512.1808]
مصرآبادی، ج. (1396). فراتحلیل: مفاهیم، نرمافزار و گزارشنویسی. اردبیل: انتشارات دانشگاه شهید مدنی آذربایجان.
مصرآبادی، ج.، و محمدی مولود، س. (1397). فرا تحلیل اثربخشی مداخلات آموزشی و درمانی بر طبقات چهارگانه اختلالات یادگیری. مجله دانشگاه علوم پزشکی اراک. 21(۱)، ۹۱-۱۰۴. http://jams.arakmu.ac.ir/article-1-5474-fa.html
معنوی شاد، م.، مصرآبادی، ج.، حبیبی کلیبر، ر.، و فرید، ا. (1399). فرا تحلیل اثربخشی مداخلات درمانی – آموزشی بر بهبود اختلال یادگیری خاص. فصلنامه سلامت روان کودک، 7(۳)، ۲۶۴-۲۷۷. [http://dx.doi.org/10.52547/jcmh.7.3.21]
نریمانی، م.، عباسی، م.، ابوالقاسمی، ع.، و احدی، بتول. (1392). مقایسهی اثربخشی آموزش پذیرش/ تعهد با آموزش تنظیم هیجان بر سازگاری دانشآموزان دارای اختلال ریاضی. ناتوانیهای یادگیری، 2(4)، 154-176. https://jld.uma.ac.ir/article_139.html?lang=fa
هارون رشیدی، ه.، کاشی زاده، پ.، وکاظمیان مقدم، ک. (1399). اثربخشی آموزش تنظیم هیجانی بر ادراک خود و ابراز وجود دانشآموزان با نارسایی یادگیری. فصلنامه کودکان استثنایی، ۲۰(۳)، ۴۸-۳۷. http://joec.ir/article-1-1253-fa.html
یوسفی، س.، شریفی درآمدی، پ.، و دستجردی کاظمی، مهدی. (1402). اثربخشی آموزش راهبردهای خود نظم دهی بر روانخوانی دانشآموزان دارای اختلال خواندن. ناتوانیهای یادگیری، 12(3)، 106-92. [DOI:org/10.22098/jld.2023.12287.2069]
References Alipour, F., Nejati, V., Dehrouye, S., Mardad Aliyan, F., & Badaghi, E. (2019). Cognitive emotion regulation and behavioral problems in 7-12 years old children with specific learning (disorders reading, writing and mathematics deficits). (persian). Journal of Exceptional Children, 20(1), 87-98. [http://dorl.net/dor/20.1001.1.16826612.1399.20.1.5.6] American Psychiatric Association, D. S. M. T. F., & American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders: DSM-5 (Vol. 5, No. 5). Washington, DC: American psychiatric association. Ashkani, F., & Heydari, H. (2014). Effects of emotional adjustment on psychological welfare and attributional styles of students with learning disabilities in primary school. Journal of Learning Disabilities, 4(1), 6-22. (persian). https://jld.uma.ac.ir/article_214.html?lang=en Changizi, T., Naderi, F., Homaei, R., & Bavi, S. (2022). Effectiveness of Balance Enhancement Exercises in Improving Dyscalculia and Dysgraphia among Students with Specific Learning Disorder. International Journal of School Health, 9(4), 257-263. [DOI:org/10.30476/intjsh.2022.97016.1264] Chung, P., Tang, A., & Patel, D. R. (2022). Dysgraphia. International Journal of Child Health & Human Development, 15(3). Cohen, J. (2013). Statistical power analysis for the behavioral sciences. Routledge. [DOI:org/10.4324/9780203771587] Daniel, J. (2024). Effective reading instruction for students with specific learning difficulties. https://durham-repository.worktribe.com/output/2347400 Deda, Y. N., Disnawati, H., Ekawati, R., & Suprapto, N. (2024). Research trend on dyscalculia by bibliometric analysis during. Int J Eval & Res Educ, 13(1), 69-79. https://sid.ir/paper/210213/fa Dehghani, Y., Golestaneh, S. M., & Zangouei, S. (2018). The effectiveness of Emotion Regulation Training on Academic Burnout, Social Acceptance and Affective Control of Students with Learning Disabilities. Applied Psychology, 12(2), 163-182. (persian). [https://dorl.net/dor/20.1001.1.20084331.1397.12.2.1.7] Dehghani, Y., Hekmatian, S., & Kamran, L. (2019). Effectiveness of Emotional Regulation Training in improving adaptability and social adequacy of students with learning disabilities. Applied Psychology, 13(2), 229-250. (persian). [DOI:org/10.29252/apsy.13.2.229] Devi, A., & Kavya, G. (2023). Dysgraphia disorder forecasting and classification technique using intelligent deep learning approaches. Progress in Neuro-Psychopharmacology and Biological Psychiatry, 120, 110647. ]DOI:org/10.1016/j.pnpbp.2022.110647[ Eisma, M. C., & Stroebe, M. S. (2021). Emotion regulatory strategies in complicated grief: A systematic review. Behavior Therapy, 52(1), 234-249. [DOI:.org/10.1016/j.beth.2020.04.004] Gholamzade Nikjoo, H., Alivandi Vafa, M., Tabatabaei, S. M., & Dehrouyeh, S. (2022). Comparison of the Effectiveness of Emotion Regulation-based Cognitive Therapy and Transcranial Direct Current Stimulation on Impulsivity of Students with Special Learning Disorders. International Journal of School Health, 9(3), 168-177 [DOI:org/10.30476/intjsh.2022.91524.1152] Gillespie, S. M., & Beech, A. R. (2016). Theories of emotion regulation. The Wiley handbook on the theories, assessment and treatment of sexual offending, 245-263. [DOI:org/10.1002/9781118574003.wattso012] Girme, Y. U., Jones, R. E., Fleck, C., Simpson, J. A., & Overall, N. C. (2021). Infants’ attachment insecurity predicts attachment-relevant emotion regulation strategies in adulthood. Emotion, 21(2), 260. ]DOI:org/10.1037/emo0000721[ Gross, J. J. (1998). The emerging field of emotion regulation: An integrative review. Review of General Psychology, 2(3), 271–299. [DOI:org/10 .1037/1089-2680.2.3.271] Gross, J. J. (2015). Emotion regulation: Current status and future prospects. Psychological Inquiry, 26(1), 1–26. [DOI:org/10.1080/1047840X .2014.940781]. Habibzadeh, A., Pourabdol, S., & Saravani, S. (2015). The effect of emotion regulation training in decreasing emotion failures and self-injurious behaviors among students suffering from specific learning disorder (SLD). Medical journal of the Islamic Republic of Iran, 29, 279 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4715406/pdf/MJIRI-29-279.pdf Karimi Thani, P., Koohzad, N., & Ahmadi, Farideh. (2022). Comparison of the Effectiveness of Fernald’s Sensory Method and Educational Games on Writing Disorder in Elementary School Students. Advances in Bioscience and Clinical Medicine, 10(1), 1-6. (persian). https://journals.aiac.org.au/index.php/ABCMED/articl e/view/7205 Kashizade, H., Haroon Rshidi, H., & Kazemiyan Moghadam, K. (2020). Effectiveness of Emotion Regulation Training in Improving Self-Perception and Assertiveness of Students with Learning Disabilities. Journal of exceptional children, 20(3), 48-37. (persian). [http://dorl.net/dor/20.1001.1.16826612.1399.20.3.10.5] Kavé, G., & Sapir-Yogev, S. (2023). Differences between semantic and phonemic verbal fluency in adolescents with reading disorders. Archives of Clinical Neuropsychology, 38(1), 126-130. [DOI:org/10.1093/arclin/acac062] Khoshravesh, S., Khosrojavid, M., & Hoseyn khanzade, A. (2015). Efficacy of emotion regulation training on social acceptance and empathy of students with dyslexia. Journal of Learning Disabilities, 5(1), 32-46. (persian). https://jld.uma.ac.ir/article_362.html?lang=en Kocsis, Á., & Molnár, G. (2024). Factors influencing academic performance and dropout rates in higher education. Oxford Review of Education, 1-19. [https://doi.org/10.1080/03054985.2024.2316616] Liberati, A., Altman, D. G., Tetzlaff, J., Mulrow, C., Gøtzsche, P. C., Ioannidis, J. P., ... & Moher, D. (2009). The PRISMA statement for reporting systematic reviews and meta-analyses of studies that evaluate health care interventions: explanation and elaboration. Annals of internal medicine, 151(4), W-65. [https://doi.org/10.7326/0003-4819-151-4-200908180-00136] Manavi Shad, M., Mesrabadi, J., Habibi Kelibar, R., & Farid, A. (2020). Meta-analysis of the Effectiveness of Therapeutic-Educational Interventions on the Improvement of Specific Learning Disorder. Quarterly Journal of Child Mental Health, 7(3), 264-277. (persian). [DOI:org/10.52547/jcmh.7.3.21] Marshall, E. J, & Brockman, R. N. (2016). The relationships between psychological flexibility, self-compassion, and emotional well-being. Journal of Cognitive Psychotherapy, 30(1), 60-72. [DOI:org/10.1891/0889-8391.30.1.60] Mesrabadi, J., & MohammadiMoulod, S. (2018). Meta-analysis of the Effectiveness of Educational and Therapeutic Interventions on the Four Classes of Learning Disorders. Journal of Arak University of Medical Sciences, 21(1), 91-104. (persian). http://jams.arakmu.ac.ir/article-1-5474-fa.html. Mohammadi, R., Taghipuor, B., Barzegaran, R., Solhjou, S., Rahimi, S. & Jokar, S. (2023). The effectiveness of emotion regulation training on rumination and perception of anxiety control in students with social anxiety disorder. Journal of School Psychology and Institutions, 11(4), 130-141. https://jsp.uma.ac.ir/article_2044.html?lang=en Mohammadi Molod, S., Mesrabadi, J., & Habibi-Kaleybar, R. (2018). Meta-analysis of the role of gender and age of the subjects on the effectiveness of educational and therapeutic interventions in learning disorders. Psychology of Exceptional Individuals, 8(31), 101-194. (persian). [DOI:org/10.22054/jpe.2019.33512.1808] Moll, K., Kunze, S., Neuhoff, N., Bruder, J., & Schulte-Körne, G. (2014). Specific learning disorder: Prevalence and gender differences. PLoS one, 9(7), e103537. [DOI:org/10.1371/journal.pone.0103537] Mosalman, M. & Narimani, M. (2023). Predicting the anxiety of preschool children based on parents abnormal dimensions of personality and adaptive strategies of cognitive emotion regulation. Journal of School Psychology and Institutions, 12 (1), 109-124. [DOI.org/10.22098/jsp.2023.7725.4410] Narimani, M., Abbasi, M., Abolghasemi, A., & Ahadi, B. (2013). A study comparing the effectiveness of acceptance/ commitment by emotional regulation training on adjustment in students with dyscalculia. Journal of Learning Disabilities, 2(4), 154-176. (persian). https://jld.uma.ac.ir/article_139.html Narimani, M., Abbasi, M., Abolghasemi, A., & Ahadi, B. (2013). The effectiveness of training acceptance/commitment and training emotion regulation on high-risk behaviors of students with dyscalculia. International journal of high risk behaviors & addiction, 2(2), 51. [DOI:org/10.5812/ijhrba.10791] Peterson, R. L., & Anderson, N. J. (2023). Neurodevelopmental Disorders: Learning Disorders. In Tasman’s Psychiatry (pp. 1-30). Cham: Springer International Publishing. [DOI:org/10.1007/978-3-030-42825-9_53-1] Pourabdol, S., Sobhi gharamaleki, N., ghaedi, G., & Nabidoost, A. (2020). Effectiveness of Emotion Regulation Training in decreasing educational burnout and academic procrastination among students with Specific Learning Disorder(SLD). Biquarterly Journal of Cognitive Strategies in Learning, 7(13), 49-68. (persian). [DOI:org/10.22084/j.psychogy.2019.15486.1709] Rezaei S, Sharifi S. (2020). A Comparison of the Effectiveness of Two Training Methods of emotional regulation skills and working memory exercises on reading performance of students with reading disabilities. Rooyesh 9(3) :33-40. (persian). http://frooyesh.ir/article-1-1319-fa.html Sadri Damirchi, A., & Esmaili Ghazivaloii, F. (2016). Effectiveness of social- emotional skills training on cognitive emotion regulation and social skills in children with learning disabilities. Journal of Learning Disabilities, 5(4), 59-86 (persian). https://jld.uma.ac.ir/article_433.html?lang=en Sadri Damirchi, E., Mohammadi, N., & Bashirgonbadi, S. (2021). The Effectiveness of Emotion Regulation Training on Continuous Attention, Planning-Organizing and Continuous Performance in Students with Learning Disabilities. Journal of Learning Disabilities, 11(1), 48-63. (persian). [DOI:org/10.22098/jld.2021.7541.1807] Sargolzae, M., Jenaabadi, H., & Arab, A. (2018). Effectiveness of problem-solving metacognitive training and excitement regulation on emotional processing, impulsivity and sensuality of students with specific learning disorder (malfunctioning in mathematics). Journal of Learning Disabilities, 7(4), 42-67. (persian). https://jld.uma.ac.ir/article_681.html Seyfi, M., & Manavipoor, D. (2021). A Comparative Study of the Effectiveness of Intensive Short-Term Dynamic Psychotherapy and Cognitive Emotional Regulation on the Academic Emotions and math learning ability of Fourth and Fifth-Grade Students' Mathematical Learning Disabilities. Family and Health, 11(2), 142-163. (persian). [https://dorl.net/dor/20.1001.1.23223065.1400.11.2.10.5] Shamsi, A. H., Abedi, A., Samadi, M., & Ahmadzadeh, M. (2013). A meta-Analysis of the efficacy of psychological and educational interventions to improve academic performance of students with mathematics learning disabilities. Journal of Learning Disabilities, 2(4), 61-81. (persian). https://jld.uma.ac.ir/article_134.html?lang=en Shokri, A., Kazemi, R., Narimani, M. & Taklavi, S. (2023). Compare the effectiveness of mindfulness-based cognitive therapy and cognitive emotion regulation training on psychological well-being of mothers with aggressive students. Journal of School Psychology and Institutions, 12 (1), 70-83. https://jsp.uma.ac.ir/article_2232.html?lang=en SheydaeiFirouzabadi, T., Tajrobehkar, M., & Towhidi, A. (2018). The Effect of Davis Training Method on the Reading Skills and Creativity of Students with Dyslexia. Quarterly Journal of Child Mental Health, 5(3), 170-180. (persian). http://childmentalhealth.ir/article-1-329-fa.html Soleymani, E., Habibi, M., & Monajemi, M. B. (2015). Assessing Efficacy of Emotional Regulation Techniques on Alexithymia among Students Who Suffer From Dyscalculia. International Journal Indian Psychology, 3(1), 21-35. [DOI:org/10.25215/0301.022]. Taghdiri, E., Narimani, M., & Moosazadeh, T. (2021). Comparison of the effectiveness of the motivational model based on progress and emotion regulation techniques on the sense of belonging to school in students with learning disabilities. Journal of Educational Psychology Studies, 18(43), 100-85. (persian). [DOI:org/10.22111/jeps.2021.6492] Taghdiri, E., Narimani, M., & Mousazadeh, T. (2021). Comparison of the effectiveness of motivational model based on progress and emotion regulation techniques on learning self-regulation in students with learning disabilities. Journal of Learning Disabilities, 11(1), 20-32. (persian). [DOI:org/10.22111/jeps.2021.6492] Tarazi, Z., Khademi Ashkezari, M., & Akhavan Tafti, M. (2018). effectiveness of attributional retraining program, emotion regulation and social-cognitive problem solving on Improvement of social adjustment in Students with Learning Disabilities. Psychology of Exceptional Individuals, 8(30), 73-111. (persian). [DOI:org/10.22054/jpe.2018.9274] Tarazi, Z., Khademi Ashkezari, M., & Akhavan Tafti, M. (2018). Effectiveness of Attributional Retraining and Emotion Regulation on Reduction of Academic Burnout and Improvement of Social Adjustment in Students with Learning Disabilities. Journal of Research in Behavioural Sciences. 16 (2) :151-161. (persian). http://rbs.mui.ac.ir/article-1-594-fa.html Yousefi, S., Sharifi Daramdi, P., & Dastjerdi Kazemi, M. (2023). The effectiveness of teaching self-regulation strategies on reading fluency of students with reading disorders. Journal of Learning Disabilities, 12(3), 106-92. (persian). ]DOI:org/10.22098/jld.2023.12287.2069[ | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 173 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 71 |