
تعداد نشریات | 26 |
تعداد شمارهها | 395 |
تعداد مقالات | 3,459 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,355,415 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,664,654 |
طراحی مدل ناتوانی یادگیری زبانآموزان در زبان دوم بر اساس فراخنای ادراکی، توجه مکانی و چرخش ذهنی | ||
ناتوانی های یادگیری | ||
مقاله 3، دوره 14، شماره 2، اسفند 1403، صفحه 25-36 اصل مقاله (1.12 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jld.2025.16577.2227 | ||
نویسندگان | ||
مظفر غفاری* 1؛ رحمت اله الهیاری2؛ یوسف حضرتی3؛ اصغر فولادی1 | ||
1گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | ||
2استادیار، گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
3گروه زبانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
روشها: این پژوهش از نوع همبستگی و با استفاده از روش مدلسازی معادلات ساختاری انجام گرفت. دانشآموزان مقطع متوسطه اول (پایههای هفتم، هشتم و نهم) شهر تبریز در سال 1403، جامعه آماری مطالعه را تشکیل داده بودند. برای انجام مطالعه، با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند، تعداد 200 نفر انتخاب شدند. در جمعآوری دادهها، از پرسشنامه ناتوانی یادگیری کلرادو (Colorado) و برنامه کاکلب (CogLab) استفاده شد. برای تحلیل دادهها، از آزمونهای Bootstrap و Sobel در بستر نرمافزارهای AMOS و SPSS نسخه 26 بهره گرفته شد. یافتهها: متغیرهای چرخش ذهنی، توجه مکانی و فراخنای ادراکی در تبیین مدل ناتوانی یادگیری زبان آموزان نقش دارند که در مجموع 38 درصد از واریانس ناتوانی یادگیری از طریق متغیرهای مدل تبیین شدند. اثر مستقیم چرخش ذهنی(24/0-)، توجه مکانی (39/0-) و فراخنای ادراکی (35/0-) در برآورد ناتوانی یادگیری معنیدار بود. اثر غیر مستقیم چرخش ذهنی (25/2=t-value ) و فراخنای ادراکی (31/2=t-value) با میانجیگری نقش واسطهای توجه مکانی معنیدار بهدست آمد (05/0>P ). با توجه به نقش معنیدار توجه مکانی، چرخش ذهنی و فراخنای ادراکی در تبیین مدل ناتوانی یادگیری زبانآموزان، به نظر میرسد با تقویت چرخش ذهنی، توجه مکانی و فراخنای ادراکی میتوان به اصلاح و کاهش مشکلات یادگیری زبانآموزان اقدام کرد. | ||
کلیدواژهها | ||
ناتوانی یادگیری؛ زبان دوم؛ فراخنای ادراکی؛ توجه مکانی؛ چرخش ذهنی | ||
مراجع | ||
حاجلو، ن و رضایی شریف، ع. (1390). بررسی ویژگی های روان سنجی پرسشنامه مشکلات یادگیری کلورادو. فصلنامه علمی ناتوانی یادگیری، 1(1)، 43-24. [DOI: jld-1-1-90-7-2]:
حبیبی، ر.، فرید، ا و شبان، ف (1396). اثربخشی آموزش چرخش ذهنی بر عملکرد خواندن (دقت، سرعت و درک مطلب) دانشآموزان نارساخوان، ناتوانی های یادگیری، 7(2)، 27-39. [DOI. 10.22098/jld.2018.613].
دهقانیزاده، ج.، محمدزاده، ح و حسینی، ف.(1392). تأثیر برنامه ی آموزش ژیمناستیک بر چرخش ذهنی. فصلنامه روانشناسی شناختی، 1(1)، 24-16. http://jcp.khu.ac.ir/article-۱-۱۷۰۳-fa.html
رضایی، س. (1399). طراحی مدل عملکرد تحصیلی دانشآموزان با مشکل ویژه یادگیری بر اساس نشانهدهی فضایی، یادگیری ضمنی و جستجوی بصری. پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور.
نعمتی، ر (1403). تاثیر تمرینات حرکتی و بدنی بر تقویت چرخش ذهنی و بهبود مهارتهای ریاضی در کودکان با اختلالات یادگیری. بیست و یکمین کنفرانس بین المللی پژوهش در روانشناسی، مشاوره و علوم تربیتی، 68-74. https://civilica.com/doc/2136276
Reference Bahri, M., & Bahri, M. (2018). Comparison of episodic future thinking and working memory in adolescents with internalizing problems and non-clinical adolescents. Practice in Clinical Psychology, 6(3), 183-190. http://jpcp.uswr.ac.ir/article-1-527-fa.html Benson, N. F., Maki, K. E., Floyd, R. G., Eckert, T. L., Kranzler, J. H., & Fefer, S. A. (2020). A national survey of school psychologists’ practices in identifying specific learning disabilities. School psychology, 35(2), 146-157. [DOI.10.1037/spq0000344] Dehghanizadeh, J., Mohammadzadeh, H., & Hosseini, F. S. (2013). Effects of Gymnastics Training on Mental Rotation. Journal of Cognitive psychology, 1(1), 16-24. http://jcp.khu.ac.ir/article-1-1703-fa.html Duan, B., Tang, X., Wang, D., Zhang, Y., An, G., Wang, H., & Zhou, A. (2024). Impaired processing of spatiotemporal visual attention engagement deficits in Chinese children with developmental dyslexia. Journal of Vision, 24(13), 2-2. [ DOI.org/10.1167/jov.24.13.2] Ebert, W. M., Jost, L., Jansen, P., Stevanovski, B., & Voyer, D. (2024). Visual working memory as the substrate for mental rotation: A replication. Psychonomic Bulletin & Review, 1-13.[DOI:org/10.3758/s13423-024-02602-4] Franceschini, S., Bertoni, S., Puccio, G., Gori, S., Termine, C., & Facoetti, A. (2022). Hidden in the labyrinth: Visuo-spatial attention deficit in children with developmental dyslexia. Scentific reprt, 12(1), 13930. [DOI.10.1038/s41598-022-16646-w] Francis, G., Neath, I., & Surprenant, A. (2000). The cognitive psychology online laboratory. In M. H. Birnbaum (Ed.), Psychological experiments on the Internet (pp. 267-83). Cambridge: Academic Press. [DOI.10.1016/B978-012099980-4/50012-5] Golan, A., Ramgir, A., & Lamy, D. (2024). What is the Role of Spatial Attention in Statistical Learning During Visual Search? Journal of Cognition, 7(1), 52-63. [DOI. 10.5334/joc.382] Goldstein-Marcusohn, Y., Goldfarb, L., & Shany, M. (2020). Global and local visual processing in rate/accuracy subtypes of dyslexia. Frontiers in Psychology, 11, 828. [DOI:org/10.3389/fpsyg.2020.00828] Gosiewska-Turek, B. (2022). Dyslexia, Self-efficacy, and Language Instruction in Foreign Language Learning—A Mixed Quantitative-qualitative Study. Theory and Practice of Second Language Acquisition, 1(8), 71-84. [DOI. 10.31261/TAPSLA.9501] Habibi-Kaleybar, R., Farid, A., & Shaban, F. (2018). The effectiveness of mental rotation training on reading performance (accuracy, speed & comprehension) in dyslexic students. Journal of Learning Disabilities, 7(2), 27-39. [DOI:org/10.22098/jld.2018.613] Hajloo, N., & Rezaie Sharif, A. (2011). Psychometric properties of colorado learning difficulties questionnaire (CLDQ). Journal of Learning Disabilities, 1(1), 24-43. [DOI. jld-1-1-90-7-2]. (Persian) Johnson, S. P., & Moore, D. S. (2020). Spatial thinking in infancy: Origins and development of mental rotation between 3 and 10 months of age. Cognitive Research: Principles and Implications, 5(2), 1-14. [DOI.org/10.1186/s41235-020-00212-] Kaltner, S., & Jansen, P. (2014). Mental rotation and motor performance in children with developmental dyslexia. Research in developmental disabilities, 35(3), 741-754. [ DOI.org/10.1016/j.ridd.2013.10.003] Kormos, J. (2020). Specific learning difficulties in second language learning and teaching. Language Teaching, 53(2), 129-143. [DOI.org/10.1017/S0261444819000442] Lister, K., Pearson, V. K., Collins, T. D., & Davies, G. J. (2021). Evaluating inclusion in distance learning: a survey of university staff attitudes, practices and training needs. Innovation: The European Journal of Social Science Research, 34(3), 321-339. [DOI.10.1080/13511610.2020.1828048] Liu, J., Ren, X., Wang, Y., & Zhao, J. (2023). Visual attention span capacity in developmental dyslexia: A meta-analysis. Research in Developmental Disabilities, 135, 104465. [DOI.org/10.1016/j.ridd.2023.104465] Luke, S. G., Tolley, C., Gutierrez, A., Smith, C., Brown, T., Woodruff, K., & Ford, O. (2024). The perceptual span in dyslexic reading and visual search. Dyslexia, 30(4), e1783. [DOI.org/10.1002/dys.1783] Meixner, J. M., Nixon, J. S., & Laubrock, J. (2022). The perceptual span is dynamically adjusted in response to foveal load by beginning readers. Journal of Experimental Psychology: General, 151(6), 1219-1232. [DOI.10.1037/xge0001140] Namati, R. (2024). The impact of physical and motor exercises on enhancing mental rotation and improving mathematical skills in children with learning disabilities. Proceedings of the 21st International Conference on Research in Psychology, Counseling, and Educational Sciences, 68–74. https://civilica.com/doc/2136276 Ochsner, K., & Kosslyn, S. M. (Eds.). (2014). The Oxford handbook of cognitive neuroscience, volume 2: the cutting edges (Vol. 2). Oxford University Press, USA. [DOI. org/10.1093/oxfordhb/9780199988693.013.0012] Pan, J., & Yan, M. (2024). The perceptual span in traditional Chinese. Language and Cognition, 16(1), 134-147. [DOI.org/10.1017/langcog.2023.24 ] Pižorn, K., & Babuder, M. K. (2022). Teaching English as a foreign/second language student with specific learning difficulties. Center for Educational Policy Studies Journal, 12(4), 7-11. [DOI:10.26529/cepsj.1575] Rayner, K., Slattery, T., & Bélanger, N. N. (2010). Eye movements, the perceptual span, and reading speed. Psychonomic Bulletin & Review, 17, 834–839. [DOI.org/10.3758/PBR.17.6.834] Rezaei, S. (2020). Designing a model of academic performance for students with specific learning difficulties based on spatial cueing, implicit learning, and visual search. Master’s thesis, Payame Noor University. Sharp, P., Melcher, D. & Hickey, C. (2019). Different effects of spatial and temporal attention on the integration and segregation of stimuli in time. Attention, Perception, & Psychophysics, 81, 433–44. [DOI:org/10.3758/s13414-018-1623-7] Shawky, A., Elbiblawy, E., & Maresch, G. (2021). Spatial ability differences between students with a math learning disability and their other normal colleagues. Journal of Humanities and Applied Social Sciences, 3(3), 182-198. [DOI. org/10.1108/JHASS-01-2020-0016] Shepard, R. N., & Metzler, J. (1971). Mental rotation of three-dimensional objects. Science, 171(3972), 701-703. [DOI. 10.1126/science.171.3972.701] Smith, J. D., & Jones, A. B. (2023). The Role of Spatial Attention in Working Memory Enhancement. _Journal of Cognitive Neuroscience_, 35(4), 567-580. [DOI:org/10.1146/annurev-psych-010814-015031] Sparks, R. L. (2024). Foreign Language Learning and Learning Disabilities: An Historical, Empirical, and Cultural Perspective for Policies and Procedures. Journal of Disability Policy Studies, 35(3), 154-165. [DOI.org/10.1177/10442073231177384] Sperlich, A., Meixner, J., & Laubrock, J. (2016). Development of the perceptual span in reading: A longitudinal study. Journal of experimental child psychology, 146, 181-201. [DOI.org/10.1016/j.jecp.2016.02.007] Tiawati, R. L., Kurnia, M. D., Nazriani, N., Annisa, W., & Harahap, S. H. (2024). Cultural literacy in indonesian language learning for foreign speakers (BIPA): Overcoming barriers and fostering language proficiency with cross-cultural understanding issues. Journal of Pragmatics and Discourse Research, 4(1), 22-31. [DOI.org/10.51817/jpdr.v4i1.739] Vecera, S. P., & Rizzo, M. (2003). Spatial attention: normal processes and their breakdown. Neurologic clinics, 21(3), 575-607. [DOI.10.1016/S0733-8619(02)00103-2] Whitford, V., Byers, N., O'Driscoll, G. A., & Titone, D. (2023). Eye movements and the perceptual span in disordered reading: A comparison of schizophrenia and dyslexia. Schizophrenia Research: Cognition, 34, 100289.[DOI.org/10.1016/j.scog.2023.100289] Zoubrinetzky, R., Collet, G., Nguyen-Morel, M. A., Valdois, S., & Serniclaes, W. (2019). Remediation of allophonic perception and visual attention span in developmental dyslexia: A joint assay. Frontiers in Psychology, 10, 1502. [DOI.org/10.3389/fpsyg.2019.01502] Zuanazzi, A., & Noppeney, U. (2019). Distinct neural mechanisms of spatial attention and expectation guide perceptual inference in a multisensory world. Journal of Neuroscience, 39(12), 2301-2312. [DOI.10.1523/JNEUROSCI.2873-18.2019] | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 140 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 81 |