
تعداد نشریات | 26 |
تعداد شمارهها | 399 |
تعداد مقالات | 3,523 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,417,038 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,702,924 |
وضعیت جاری مدیریت دانش سازمانی مدیران مدارس(ارائه یک الگو با رویکرد نظریه داده بنیاد) | ||
رهبری آموزشی کاربردی | ||
مقاله 11، دوره 6، شماره 1، فروردین 1404، صفحه 192-211 اصل مقاله (1.33 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/ael.2024.14443.1403 | ||
نویسندگان | ||
محمد نقوی* 1؛ امید ونداد2؛ حسین مؤمنی مهموئی3؛ مهدی زیرک4 | ||
1دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تربت حیدریه، تربت حیدریه، ایران | ||
2استادیار مدیریت آموزشی، واحد دره شهر، دانشگاه آزاد اسلامی، دره شهر، ایران (نویسنده مسئول) | ||
3دانشیار مطالعات برنامه درسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تربت حیدریه، تربت حیدریه، ایران. | ||
4استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تربت حیدریه، تربت حیدریه، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی وضع موجود مدیریت دانش سازمانی مدیران مدارس متوسطه است. روش پژوهش: این پژوهش با رویکرد کیفی و با روش داده بنیاد انجام گرفت. حوزه پژوهش شامل کلیه کارگزاران دخیل در مدیریت مدارس هستند که از طریق نمونهگیری هدفمند از نوع ملاک محور انتخاب شدند. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از روش کدگذاری باز، محوری و گزینشی استفاده شد. برای تأمین روایی و پایایی از معیارهای لینکن و کوبا استفاده شد. یافتهها: یافتهها پژوهش نشاندهندهی نوزده مفهوم محوری و هشت مقوله منتخب است که در قالب مدل پارادیمی شامل عدم آگاهی نسبت به ضرورت و چارچوب های اجرایی مدیریت دانش در مدرسه به عنوان مقولهی محوری و شرایط علی (عدم توجه به شبکه سازی در راستای مدیریت دانش، ضعف رهبری در فعالیت های درون مدرسه ای، عدم تجهیز مدارس به ابزارهای مدیریت دانش)، عوامل زمینهای (عوامل محیطی، مدیریتی و منابع)، شرایط مداخلهای تسهیلگر(خصوصیات فردی، پشتیبانی و حمایت سازمانی و الزامات فرایندی مدیریت دانش)، شرایط مداخلهگر محدودکننده(موانع ساختاری، موانع آموزشی و مدیریتی، موانع فرهنگی)، راهبردها (بهبود فرهنگ سازمانی و جو مدرسه ای، تلفیق آموزش و پژوهش، توجه به توسعه فردی مدیران و معلمان) و پیامد (عدم توازن در چرخه مدیریت دانش مدارس و غفلت از ساخت و اشتراک دانش در مدارس) سازمان یافت. نتیجهگیری: با توجه به یافتهها میتوان نتیجه گرفت که برای اجرای مدیریت دانش در سازمان عوامل فردی، سازمانی و مدیریت مؤثر بوده و باید این عوامل در کنار هم مورد توجه قرار گیرد. واژههای کلیدی: مدیریت دانش، مدیران، مدارس متوسطه، داده بنیاد | ||
کلیدواژهها | ||
مدیریت دانش؛ مدیران؛ مدارس متوسطه؛ داده بنیاد | ||
مراجع | ||
Abbasi, M., Afshar Nia, M. Cheshganzadeh, S. (2018). Investigating the process and approaches of knowledge management and its impact on organizations and educational centers. Journal of Applied Studies in Management and Development Sciences, 3 (2), 25-47. [DOI.org/10.4135/978145223018595] (in persian) Aity, M., Qurani Sirjani, S. (2010). Improving the quality of curricula by using knowledge management in higher education. two quarterly journals of higher education curriculum studies, 2(1), 153-172. https://cv.birjand.ac.ir/ayati/fa/articlesInPublications/34306 (in persian) Arjoun, A., & Boudabbous, S. (2024). Knowledge Management: A Challenge for The Company. International Journal of Business and Management Revie, 12(1), 81-95. [DOI:10.37745/ijbmr.2013/vol12n18195] Budur, T., Abdullah, H., Abdullah Rashid, Ch., Demirer, H. (2024). The Connection Between Knowledge Management Processes and Sustainability at Higher Education Institutions. Journal of the Knowledge Economy, 29(7), 25-41. https://doi.org/10.1007/s13132-023-01664-4 Comensoli, J. (2014). Development of a prototype knowledge-management system for the purpose of improving teacher pedagogy. https://ro.uow.edu.au/articles/thesis/Development Corbin, J., & Strauss, A. (2008). Basics of qualitative research (3rd ed.): Techniques and procedures for developing grounded theory. SAGE Publications, Inc., [DOI.org/10.4135/9781452230153] Davenport, T. H. (2016). Personal knowledge management and knowledge worker capabilities. In Personal knowledge management (pp. 189-210). Routledge. [Doi:10.1108/jocm-10-2020-0316] Ebtekari, M. H. (2017). The application rate of knowledge management in government organizations. Journal of Applied Studies in Management and Development Sciences, 2(1), 64-45. (in persian) Farastkhah, M. (2019). Qualitative Research Method in Social Sciences (with Emphasis on Grounded Theory) Grand Theory (GTM). Tehran: Agah. https://agahbookshop.com/ (in persian) Ehsani, Z., Makund Hosseini, Sh., Amin Bidakhti, A A. (2011). Investigating the relationship between organizational culture and knowledge management in education organization of Semnan city. Strategic Scientific Quarterly, 20(2), 21-54. https://www.ensani.ir/fa/article/273001/ (in persian) Ghanbari, S., & Mohammadi, B. (2017). The model of professional development of secondary school principals: a qualitative research. Journal of School Management, 4(2), 123-154. [DOI: 20.1001.1.25384724.2016.4.2.8.1] (in persian) Ghasmininejad, M., & Azari, H. (2016). Investigating the relationship between knowledge management and job performance of girls' first secondary school teachers in Sirjan city. Educational and School Studies, 5(2), 41-75. [Doi: 20.1001.1.2423494.1395.5.2.2.4] (in persian) Hosseini, Z. (2016). Comparison of the effect of constructivism and directed instruction on student teachers' technology integration. Journal of New Educational Approaches, 10(2), 21-40. https://nea.ui.ac.ir/article_20903.html?lang=en (in persian) Islam, T., Zahra, I., Rehman, S., Knowledge, M. (2024). behavior through occupational self-efficacy? The moderating role of entrepreneurial leadership. Global Knowledge. Memory and Communication, 73(3), 32-67. https://doi.org/10.1108/GKMC-02-2022-0041 Ismail, A. A. M. (2017). The effects of enhancing prospective EFL teachers' knowledge management strategies in virtual learning environments on their ideational flexibility and engagement. International Journal of Applied Linguistics and English Literature, 6(2), 154-172. Kramer, F., Wirth, M., Jamous, N., Klingner, S., Becker, M., Friedrich, J., Schneider, M. (2017). Computer-supported knowledge management in SME. Proceedings of the 50th Hawaii International Conference on System Sciences; HTCSS; 2017,4567-4576. doi 10.24251/hicss.2017.551 Lezina, O. V., & Akhterov, A. V. (2013, September). Designing of the information component of pedagogical knowledge management system in a chair of technical university. In 2013 International Conference on Interactive Collaborative Learning (ICL) (pp. 544-546). IEEE. [DOI: 10.1109/ICL.2013.6644647] Lin, G. (2012). Research on the model of teachers knowledge sharing platform based on knowledge management. In 2012 2nd International Conference on Consumer Electronics, Communications and Networks (CECNet) (pp. 1269-1272). IEEE. [DOI: 10.1109/CECNet.2012.6201647] Lincoln, Y., Guba, E.G. (1980). The Distinction Between Merit and Worth in Evaluation. Educational Evaluation and policy Analysis, 2(4), 61-74. https://doi.org/10.3102/01623737002004061 Marín, V. I., Tur, G., & Challinor, J. (2018). An interdisciplinary approach to the development of professional identity through digital storytelling in health and social care and teacher education. Social Work Education, 37(3), 396-412. DOI:10.1080/02615479.2017.1408790 Mohadi, M., & Salehi, M. (2020). The role of educational stakeholders in establishing knowledge management in education. Educational Innovation Quarterly, 19(75), 122-93. [DOI: 10.22034/jei.2020.114616] (in persian) Nam, C. W. (2017). The effects of digital storytelling on student achievement, social presence, and attitude in online collaborative learning environments. Interactive Learning Environments, 25(3), 412-427. DOI:10.1080/10494820.2015.1135173 O’Leary, D. E. (2016). Knowledge management and enterprise social networking: Content versus collaboration. Innovations in Knowledge Management: The Impact of Social Media, Semantic Web and Cloud Computing, 45-74. [DOI:10.1007/978-3-662-47827-1_3] Orenga-Roglá, S., & Chalmeta, R. (2019). Methodology for the implementation of knowledge management systems 2.0: A case study in an oil and gas company. Business & Information Systems Engineering, 61, 195-213. [DOI: 10.1007/s12599-017-0513-1] Qiao, C., Mu, Y., & Ai, J. (2013). Analysis for individual knowledge management of University Teacher. In 2nd International Conference on Science and Social Research (ICSSR 2013) (pp. 706-709). Atlantis Press. Doi:10.2991/icssr-13.2013.164 Ramzanzade, Kh., Aiti, M., Shokohi Fard, H., Abedi, F. (2018). Pedagogical knowledge management and its application in medical education: a synthesis study. Future Journal of Medical Education, 9(1), 51-58. [DOI: 10.22038/fmej.2019.35799.1233] (in persian) Rahimi, M., Rezqi, H., Farhangi, A. A., Mohaqeq, N. (2020). Designing a Strategic Model of Knowledge Management in the Department of Cultural and Educational Affairs. Journal of Tomorrow's Management, 19(62), 59-72. http://www.modiriyatfarda.ir/Article/26536/FullText (in persian) Skouge, J. R., & Rao, K. (2009). Digital Storytelling in Teacher Education: Creating Transformations through Narrative. Educational Perspectives, 42, 54-60. [DOI: 10.22038/fmej.20.35799.1985] Usman Shehzad, M., Zhang, J., Shakil Ahmad, M., Alam, S. (2024). Knowledge management enablers and knowledge management processes: a direct and configurational approach to stimulate green innovation. European Journal of Innovation Management, 14(2), 24-31. [DOI: 10.1108/EJIM-02-2022-0076] Vidal-Carreras, P. I., Garcia-Sabater, J. P., Garcia-Sabater, J. J., & Perello-Marin, M. R. (2018). Wiki as an activity learning. In Closing the gap between practice and research in industrial engineering (pp. 381-388). Springer International Publishing. https://doi.org/10.1007/978-3-319-58409-6_42 Wang, X., Zhang, Q., Zhang, M., Li, X., & Wang, P. (2018). Teachers’ knowledge management based on knowledge innovation. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 14(4), 1317-1324. https://doi.org/10.29333/ejmste/83566 Zhen, L., Song, H. T., & He, J. T. (2012). Recommender systems for personal knowledge management in collaborative environments. Expert Systems with Applications, 39(16), 12536-12542. [DOI:10.1016/j.eswa.2012.04.060] | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 126 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 89 |