
تعداد نشریات | 26 |
تعداد شمارهها | 399 |
تعداد مقالات | 3,523 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,417,193 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,702,989 |
طراحی الگوی نظام آموزشی مبتنی بر راهبری استعداد کودکان | ||
رهبری آموزشی کاربردی | ||
مقاله 4، دوره 6، شماره 1، فروردین 1404، صفحه 64-81 اصل مقاله (1.52 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/ael.2025.14951.1534 | ||
نویسندگان | ||
نادیا امیری راد1؛ سید رسول حسینی* 2؛ معصومه اولادیان3 | ||
1دانشجوی دکترای مدیریت آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، دماوند، ایران. | ||
2دانشیار، گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران. | ||
3گروه علوم تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، دماوند، ایران | ||
چکیده | ||
مقدمه و هدف: ارائه خدمات آموزشی باکیفیت و طراحی برنامههای ویژه برای کشف علایق و استعدادهای دانشآموزان، به بهبود دستاوردهای تحصیلی و رشد فردی آنها کمک میکند. مهدهای کودک با اجرای سیستم مدیریت اثربخش میتوانند زمینه راهبری استعداد کودکان را فراهم کنند. هدف مطالعه حاضر طراحی الگوی نظام آموزشی مبتنی بر راهبری استعداد کودکان است. روششناسی پژوهش: این پژوهش، از لحاظ هدف، کاربردی و از منظر گردآوری دادهها، از نوع کیفی است. جامعه آماری متشکل از خبرگان و اساتید دانشگاهی دارای تخصص در زمینه آموزش کودکان، مدیریت استعداد، رشد کودکان بودند. ابزار گردآوری دادهها مصاحبه نیمه ساختاریافته بود که جهت سنجش روایی آن از ارزیابی قضاوت خبرگان استفاده شد و برای محاسبه پایایی، از میان مصاحبههای انجام گرفته چند مصاحبه به عنوان نمونه انتخاب و هر کدام از آنها در یک فاصله زمانی کوتاه و مشخص دو بار کدگذاری شدند و میزان توافق بین این کدگذاریها مبنای محاسبه پایایی قرار گرفت. یافتهها: نتایج نشان داد که الگوی نظام آموزشی مبتنی بر راهبری استعداد کودکان شامل 6 بعد فلسفی و اهداف آموزشی، محتوایی و برنامهریزی درسی، انسانی و نیروی انسانی، مالی و منابع، فناوری و نوآوری، ارزیابی و کیفیتسنجی و هفده مولفه فلسفه آموزشی، اهداف آموزشی، اهداف برنامه درسی، محتوای برنامه درسی، راهبردهای یاددهی – یادگیری، آموزش و حمایت از معلمان، ویژگی های معلمان، ویژگیهای مدیر مهد کودک، بودجهریزی هدفمند، تامین منابع آموزشی، سرمایهگذاری در فناوری و نوآوری، ابزارهای استعدادیابی و تحلیل دادهها، آموزش معلمان در فناوری، ارزیابی چندبُعدی، ارزیابی تکوینی (فرآیندمحور)، ارزیابی مشارکتی، ابزارهای ارزیابی متنوع بود. | ||
کلیدواژهها | ||
نظام آموزشی؛ راهبری استعداد؛ کودکان؛ مهد کودک | ||
مراجع | ||
Agung, I., & Widiputera, F. (2019). The effect of the use of gadget on psychosocial, socio-emotional, self-reliance, responsibility, and students learning results in elementary school. Education Quarterly Reviews, 2(1).https://eric.ed.gov/?id=EJ1282637 Akbarovna, I. S. (2024). THE IMPORTANCE OF COMPARATIVE PEDAGOGY IN PRESCHOOL EDUCATION. MASTERS, 2(8), 22-27.https://bestpublication.net/index.php/MASTERS/article/view/28 Alkerdawy, M. M. A. (2016). The relationship between human resource management ambidexterity and talent management: the moderating role of electronic human resource management. International Business Research, 9(6), 80-94. http://dx.doi.org/10.5539/ibr.v9n6p80 Arifin, M. B. U. B., Nurdyansyah, N., & Rais, P. (2018). An Evaluation Of Graduate Competency In Elementary School. 125(Icigr 2017), 95–97. Https://Doi.Org/10.2991/Icigr-17.2018.23 AZIZI, GHOLAMREZA, EZATI, MITRA, & MOHAMMAD DAVOUDI, AMIR HOSSEIN. (2020). Presenting Talent Management Model in Tehran City Schools: A Qualitative Study. JOURNAL OF SCHOOL ADMINISTRATION, 8(3 ), 29-50. SID. https://sid.ir/paper/964487/en(In Persian) Bratko, M. (2024). Talent-management as an innovative strategy of corporate training and development of personnel of an educational organization. Pedagogical Education: Theory and Practice. Psychology. Pedagogy, 41(1), 6-12. https://doi.org/10.33271/nvngu/2025-1/147 Catacutan, A., Kilag, O. K., Diano Jr, F., Tiongzon, B., Malbas, M., & Abendan, C. F. (2023). Competence-Based Curriculum Development in a Globalized Education Landscape. Excellencia: International Multi-disciplinary Journal of Education (2994-9521), 1(4), 270-282.https://www.researchgate.net/profile/Felix-Jr-Diano/publication/376646350 Cohen, L., Manion, L., & Morrison, K. (2017). The ethics of educational and social research. In Research methods in education (pp. 111-143). Routledge.10.4324/9781315456539-7 Fogarty, R. J., Kerns, G. M., & Pete, B. M. (2018). Unlocking student talent: The new science of developing expertise. Teachers College Press.https://www.dcms.uscg.mil/Portals/10/CG-1/psc/rpm/RPM-1/Boards-Panels/2018%20Registery/2018_Permanent_Regular_Retirees_min.pdf?ver=2018-04-10-124720-420 Folaranmi A, A., Ajagun, G. A., & Samuel, M. (2019). Effect of Round-Robin Instructional Strategy on Senior Secondary School Students' Interest in Electrochemistry in Federal Capital Territory Abuja Nigeria. Journal of Education and e-Learning Research, 6(3), 129-134.10.20448/journal.509.2019.63.129.134 Friskawati, G. F. (2022). Rethingking of Talent Identification and Development (TID) Program in Indonesia. Kinestetik: Jurnal Ilmiah Pendidikan Jasmani, 6(2), 222-230.10.33369/jk.v6i2.22080 Garn, A. C., Matthews, M. S., & Jolly, J. L. (2010). Parental influences on the academic motivation of gifted students: A self-determination theory perspective. Gifted Child Quarterly, 54(4), 263-272.10.1177/0016986210377657 Gubbins, E. J., Siegle, D., Peters, P. M., Carpenter, A. Y., Hamilton, R., McCoach, D. B., ... & Long, D. (2020). Promising practices for improving identification of English learners for gifted and talented programs. Journal for the Education of the Gifted, 43(4), 336-369. 10.1177/0162353220955241 Hasibuan, S. (2022). The effect of organizational culture, principal leadership and motivation on teacher performance in madrasah. Al-Tanzim: J. Manag. Pendidikan Islam, 6, 41-53.10.33650/al-tanzim.v6i1.3228 Hertzog, N. B., Mun, R. U., DuRuz, B., & Holliday, A. A. (2018). Identification of strengths and talents in young children.https://doi.org/10.1037/0000038-020 Hidayat, A. Z., Zulaikha, S., & Rochanah, S. (2023). EVALUATION OF STUDENT INTEREST AND TALENT DEVELOPMENT PROGRAM AT YASPORBI 1 ELEMENTARY SCHOOL. International Education Trend Issues, 1(3), 143-152.10.56442/ieti.v1i3.196 Illahi, R. K., Yunita, R., & Basri, W. (2022). Analysis of The Teacher'S Role in Learning Management in a Talent-Based Curriculum. Ta'dib, 25(2), 235-246. 10.31958/jt. v25i2.6857 KARADUMAN, E., & KAVAN, N. (2021). Developing entrepreneurial skills of gifted students in the context of teachers’ views. Technology, Innovation and Special Education Research.https://www.tiserjournal.com/wp-content/uploads/2022/01/Developing-Entrepreneurial-Skills-of-Gifted-Students-in-the-Context-of-Teachers-Views-4.pdf Kondrla, P. (2021). Freedom as a means and a goal in Comenius’s philosophy of education. Caritas et Veritas, 11(2), 34-47.https://caritasetveritas.cz/pdfs/cev/2021/02/05.pdf Krishnan, T. N., & Scullion, H. (2017). Talent management and dynamic view of talent in small and medium enterprises. Human Resource Management Review, 27(3), 431-441.10.1016/j.hrmr.2016.10.003 Kusuma, R. P., & Sentosa, B. M. (2024). Talent Management in the Knowledge Economy: Strategies for Attracting and Retaining Top Talent. Indonesia Journal of Engineering and Education Technology (IJEET), 2(2), 408-414.10.61991/ijeet.v2i2.78 Lavdina, Y., Gustun, O., & Antonov, E. (2021). The Visualization of Educational Measurement Results in Adaptive eLearning Systems for the Analysis of the Assessment Materials Quality. In Графикон-конференции по компьютерной графике и зрению (Vol. 31, pp. 308-317).10.20948/graphicon-2021-3027-308-317 Norqobilova, R., & To’Rayeva, M. (2022). Importance of talent in child development.https://philpapers.org/rec/NORIOT-2 Olszewski-Kubilius, P., & Thomson, D. (2015). Talent development as a framework for gifted education. Gifted child today, 38(1), 49-59.10.1177/1076217514556280 Piirto, J. (2021). Talented children and adults: Their development and education. Routledge.https://doi.org/10.4324/9781003238485 Pulungan, F. H., Syafaruddin, & Nasution, W. N. (2018). Implementation of student talent development in extracurricular activities of Da'wah Cadre Course (KKD) in MAN 1 Medan. Edu Religia Journal, 2(1), 21 – 29.10.18488/journal.61.2020.83.441.456 Rahnamaei, Seyyed Ahmad. (2017) Comprehensive education based on regulating superior, good and average talents. Bi-Quarterly Journal of Islam and Educational Research, 9(2), 5-22https://eslampajoheshha.nashriyat.ir/node/175 (In Persian) Reis, S. M., & Renzulli, J. S. (2023). The schoolwide enrichment model: A focus on student strengths & interests. In Systems and models for developing programs for the gifted and talented (pp. 323-352). Routledge.10.1177/026142941002600303 Saadat, V., & Eskandari, Z. (2016). Talent management: The great challenge of leading organizations. International Journal of Organizational Leadership, 5, 103-109.10.33844/IJOL.2016.60413 Shatunova, O. V. (2015). Model of the System of Detection, Development and Support of Technical Talent of Children and Youth. Mediterranean Journal of Social Sciences, 6(6), 122-126.10.5901/mjss.2015.v6n6s3p122 Soelistiono, S. (2023). Educational technology innovation: Ai-integrated learning system design in ails-based education. Influence: International Journal of Science Review, 5(2), 470-480.10.54783/influencejournal.v5i2.175 Strauss, A. L. (2008). Continual permutations of action. AldineTransaction.https://books.google.com/books?hl=en&lr=&id=iy0HLMnkOdsC&oi=fnd&pg=PA19&dq=+Strauss+(2008)&ots=Thz5nbwGHU&sig=Gnpd2WeMB2MtfaZIsLLaCf8hI4E#v=onepage&q=Strauss%20(2008)&f=false Tjalla, A., & Sudrajat, U. (2020). The Influence of the Prevention, Advocacy, Distribution, Repair, and Adjustment Functions of Teacher Guidance and Counselling on the Psychosocial Conditions, Self-Reliance, and Competence of High School Students in DKI Jakarta Province. International Journal of Education and Practice, 8(1), 174-189.https://ideas.repec.org/a/pkp/ijoeap/v8y2020i1p174-189id633.html Turner, O. A., Coolican, H. J., & Bafadal, N. O. (2022). School infrastructure and talent development of high schools students in USA. Journal of Education, 5(5), 27-35.10.53819/81018102t50124 Tyagi, S., Singh, G., & Aggarwal, T. (2017). Talent management in education sector. International Journal on Cybernetics & Informatics (IJCI), 6(1/2), 47-52.10.5121/ijci.2017.6206 Widatik, S. (2017). Developing student creativity and talent through extra curricular dance at SD Negeri 2 Paras (Doctoral dissertation, Thesis. Muhamadiyah University of Surakarta: Faculty of Teacher Training and Education).10.37899/journallaedusci.v1i6.288 Yang, L. H., Liu, B., & Liu, J. (2021). Research and development talents training in China universities—Based on the consideration of education management cost planning. Sustainability, 13(17), 9583.10.3390/su13179583 Yohana, C., Agung, I., Perdana, N. S., & Silisabon, S. (2020). A Study of Factors Influencing the Development of Student Talent. International Journal of Education and Practice, 8(3), 441-456. 10.18488/journal.61.2020.83.441.456 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 104 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 71 |