
تعداد نشریات | 26 |
تعداد شمارهها | 399 |
تعداد مقالات | 3,523 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,417,156 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,702,975 |
شناسایی شایستگی های استاد راهنما برای ارشادگری پژوهشیِ دانشجویان دکتری | ||
رهبری آموزشی کاربردی | ||
مقاله 3، دوره 6، شماره 1، فروردین 1404، صفحه 40-63 اصل مقاله (1.23 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/ael.2025.15869.1476 | ||
نویسندگان | ||
نیره حسینی1؛ قاسم سلیمی* 2 | ||
1گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
2گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران | ||
چکیده | ||
مقدمه و هدف: ارشادگری پژوهشیِ دانشجویان دکتری برای موفقیت علمی و حرفهای این پژوهشگران تازه کار ضرورت دارد. هدف پژوهش حاضر شناسایی شایستگیهای استاد راهنما برای ارشادگری پژوهشیِ دانشجویان دکتری بود. روش شناسی پژوهش: پژوهش حاضر از لحاظ هدف، کاربردی و با رویکرد کیفی انجام شده است. داده ها با انجام مصاحبه های نیمه ساختاریافته با 20 عضو هیأت علمی و 20 دانشجوی دکتری که به صورت هدفمند انتخاب شدند، گردآوری و اشباع نظری حاصل شد. جهت تحلیل داده ها نیز از روش تحلیل مضمون استفاده شد. یافته ها: از تحلیل داده های کیفی پژوهش در نهایت 44 کد اولیه بدست آمد و کدهای بدست آمده در 7 مقوله طبقه بندی گردید که عبارتند از: شایستگی های تخصصی، شایستگی های فنّی، الگوهای رفتاری، اخلاق علمی، الگوهای نگرشی، ویژگی های شخصی، شایستگی های حرفه ای. بحث و نتیجه گیری: با توجه به یافته های این پژوهش، ارشادگری پژوهشیِ دانشجوی دکتری توسط استاد راهنما مستلزم برخورداری وی از 7 دسته شایستگی شامل شایستگی های تخصصی، شایستگی های فنّی، الگوهای رفتاری، اخلاق علمی، الگوهای نگرشی، ویژگی های شخصی، شایستگی های حرفه ای می باشد. یافته های این پژوهش می تواند در ارزیابی شایستگی های استاد راهنما برای ایفای نقش به عنوان ارشادکنندة پژوهشی و طراحی برنامه ها و دوره های آموزشی با هدف تقویت شایستگی های موردنیاز اساتید راهنما برای ارشادگری پژوهشیِ دانشجویان دکتری مورد استفاده قرار گیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
ارشادگری پژوهشی؛ ارشادکننندة پژوهشی؛ شایستگی ها؛ استاد راهنما؛ دانشجوی دکتری | ||
مراجع | ||
Amador-Campos, J. A., Peró-Cebollero, M., Feliu-Torruella, M., Pérez-González, A., Cañete-Massé, C., Jarne-Esparcia, A. J., ... & Guàrdia-Olmos, J. (2023). Mentoring and research self-efficacy of doctoral students: a psychometric approach. Education Sciences, 13(4), 358. [DOI: 10.3390/educsci13040358] Boeren, E., Lokhtina-Antoniou, I., Sakurai, Y., Herman, C., & McAlpine, L. (2015). Mentoring: A Review of early career researcher studies. Frontline Learning Research, 3(3), 68-80. [DOI: 10.14786/flr.v3i3.186] Borders, L. D., Wester, K. L., Granello, D. H., Chang, C. Y., Hays, D. G., Pepperell, J., & Spurgeon, S. L. (2012). Association for Counselor Education and Supervision guidelines for research mentorship: Development and implementation. Counselor Education and Supervision, 51(3), 162-175. [DOI: 10.1002/j.1556-6978.2012.00012.x] Briggs, C. A. (2006). Research Mentorship in Counselor Education. A Dissertation for the degree of Doctor of Philosophy in Counseling, Oregon State University. Curtin, N., Malley, J., & Stewart, A. J. (2016). Mentoring the next generation of faculty: Supporting academic career aspirations among doctoral students. Research in Higher Education, 57(6), 714-738. [DOI: 10.1007/s11162-015-9403-x] Echresh, S., Beiramipoor, A., & Parsa, A. (2023) A phenomenological study of the challenges of transitioning to virtual learning in Iranian universities with regard to the Corona pandemic. Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education, 29(1), 113-138 (in Persian). [DOI: 10.61838/IRPHE.29.1.5] Estepp, C. M., Velasco, J. G., Culbertson, A. L., & Conner, N. W. (2017). An Investigation into Mentoring Practices of Faculty Who Mentor Undergraduate Researchers at a Hispanic Serving Institution. Journal of Hispanic Higher Education, 16(4), 338-358. ]DOI: 10.1177/1538192716661906] Fleming, M., House, M. S., Shewakramani, M. V., Yu, L., Garbutt, J., McGee, R., ... & Rubio, D. M. (2013). The mentoring competency assessment: validation of a new instrument to evaluate skills of research mentors. Academic medicine: journal of the Association of American Medical Colleges, 88(7), 1002-1008. ]DOI: 10.1097/ACM.0b013e318295e298] Goh, E., & Richardson, S. (2024). Developing effective mentoring programs in hospitality higher education: a practical perspective using the mentoring framework. Journal of Teaching in Travel & Tourism, 24(2), 179-188. ]DOI: 10.1080/15313220.2024.2304748] Hagrass, H. M., Ibrahim, S. A. E. A., Anany, R. I. E. S., & El-Gazar, H. E. (2023). Effect of an educational program about mentorship competencies on nurse mentors’ performance: a quasi-experimental study. BMC nursing, 22(1), 429.]DOI: 10.1186/s12912-023-01597-y] Haider, Z., & Dasti, R. (2022). Mentoring, research self-efficacy, work–life balance and psychological well-being of doctoral program students. International Journal of Mentoring and Coaching in Education, 11(2), 170-182. [DOI 10.1108/IJMCE-07-2020-0036] Hakro, A. N., & Mathew, P. (2020). Coaching and mentoring in higher education institutions: A case study in Oman. International Journal of Mentoring and Coaching in Education, 9(3), 307-322. ]DOI: 10.1108/IJMCE-05-2019-0060 ] Hamer, D. H., Hansoti, B., Prabhakaran, D., Huffman, M. D., Nxumalo, N., Fox, M. P., ... & Rispel, L. C. (2019). Global health research mentoring competencies for individuals and institutions in low-and middle-income countries. The American journal of tropical medicine and hygiene, 100(1_Suppl), 15-19. ]DOI: 10.4269/ajtmh.18-0558 ] Hickey, J. E., Adam, M., Elwadia, I., Nasser, S., & Topping, A. E. (2019). A process-environment model for mentoring undergraduate research students. Journal of Professional Nursing, 35(4), 320-324. ]DOI: https://doi.org/10.1016/j.profnurs.2019.02.001] Hobson, A. & Maxwell, B. (2020). Mentoring substructures and superstructures: an extension and reconceptualisation of the architecture for teacher mentoring, Journal of Education for Teaching, 46 )2(, 184-206. ]DOI: 10.1080/02607476.2020.1724653] Holley, K. A., & Caldwell, M. L. (2012). The challenges of designing and implementing a doctoral student mentoring program. Innovative Higher Education, 37(3), 243-253. ]DOI: 10.1007/s10755-011-9203-y ] Huang, D., Qureshi, M. M., Sarfaty, S., Truong, M. T., Dyer, M. A., Mak, K. S., & Hirsch, A. E. (2023). Longitudinal outcomes of medical student research mentorship: A 15-year analysis of the radiation oncology mentorship initiative. Journal of Cancer Education, 38, 153-160. ]DOI: 10.1007/s13187-021-02091-2] Johnson, W. B., Smith, D. G., & Haythornthwaite, J. (2020). Why your mentorship program isn’t working. Harvard Business Review, 7. Keyser, D. J., Abedin, Z., Schultz, D. J., & Pincus, H. A. (2012). Mentorship in the context of interdisciplinary geriatric research: Lessons learned from the RAND/Hartford Program for Building Interdisciplinary Geriatric Research Centers. Journal of the American Geriatrics Society, 60(8), 1546-1555. ]DOI: 10.1111/j.1532-5415.2012.04063.x] Keyser, D. J., Lakoski, J. M., Lara-Cinisomo, S., Schultz, D. J., Williams, V. L., Zellers, D. F., & Pincus, H. A. (2008). Advancing institutional efforts to support research mentorship: A conceptual framework and self-assessment tool. Academic Medicine, 83(3), 217-225. ]DOI: 10.1097/ACM.0b13e318163700a] Kostovich, C., Saban, K., & Collins, E. (2010). Becoming a nurse researcher: the importance of mentorship. Nursing science quarterly, 23(4), 281-286. ]DOI: 10.1177/0894318410380260] Mabrouk, P., & Remijan, M. (2023). Critical traits of graduate student mentors affecting students’ science identity development in an NSF-funded research experiences for undergraduates (REU) program. Mentoring & Tutoring: Partnership in Learning, 31(1), 103-121. [DOI: 10.1080/13611267.2023.2164988] Maisel, N. C., Halvorson, M. A., Finney, J. W., Bi, X., Hayashi, K. P., Blonigen, D. M., ... & Cronkite, R. C. (2017). Institutional Incentives for Mentoring at the US Department of Veterans Affairs and Universities: Associations With Mentors’ Perceptions and Time Spent Mentoring. Academic Medicine, 92(4), 521-527. ]DOI: 10.1097/ACM.0000000000001507] Mancuso, C. A., Berman, J. R., Robbins, L., & Paget, S. A. (2019). What Mentors Tell Us About Acknowledging Effort and Sustaining Academic Research Mentoring: A Qualitative Study. Journal of Continuing Education in the Health Professions, 39(1), 29-35. ]DOI: 10.1097/CEH.0000000000000234] Muthuswamy, S., & Molfino, R. (2017). Student–Supervisor Relationship in the Process of Managing a Ph. D.: Engineering Perspective. Journal of Professional Issues in Engineering Education and Practice, 143(4), 02517001. ]DOI: https://doi.org/10.1061/(ASCE)EI.1943-5541.0000327] Nundulall, R., & Dorasamy, N. (2012). Mentorship and sustainable research output: A case study of the University of Johannesburg. Industry and Higher Education, 26(2), 127-137. ]DOI: 10.5367/ihe.2012.0087] Pariente, N. & Tubin, D. (2021). Novice principal mentoring and professional development. International Journal of Mentoring and Coaching in Education, 10 )3(, 370-386. ]DOI: 10.1108/IJMCE-01-2021-0015] Pfund, C., Byars-Winston, A., Branchaw, J., Hurtado, S., & Eagan, K. (2016). Defining attributes and metrics of effective research mentoring relationships. AIDS and Behavior, 20(2), 238-248. ]DOI: 10.1007/s10461-016-1384-z] Raman, D. R., Geisinger, B. N., Kemis, M. R., & de la Mora, A. (2016). Key actions of successful summer research mentors. Higher Education, 3(72), 363-379. ]DOI: 10.1007/s10734-015-9961-z] Steber, H. S., Fishler, K. P., & McBrien, S. B. (2023). Characterizing the research mentorship experience of genetic counseling students. Journal of Genetic Counseling, 32(6), 1301-1313. ]DOI: 10.1002/jgc4.1811] Straus, S. E., Johnson, M. O., & Feldman, M. D. (2013). Characteristics of successful and failed mentoring relationships: A qualitative study across two academic health centers. Academic Medicine, 88(1), 82–89. ]DOI: 10.1097/ACM.0b013e31827647a0] Thornton, K. (2024). Mentoring preparation in educational contexts: a review of the literature. International Journal of Mentoring and Coaching in Education, (ahead-of-print). ]DOI: 10.1108/IJMCE-07-2023-0069] Titus, S. L., & Ballou, J. M. (2013). Faculty members’ perceptions of advising versus mentoring: Does the name matter?. Science and engineering ethics, 19(3), 1267–1281. ]DOI: 10.1007/s11948-012-9366-7] Ulrich, C. M., & Grady, C. (2003). Research mentors: an understated value?. Nursing research, 52(3), 139. https://journals.lww.com/nursingresearchonline/citation/2003/05000/research_mentors__an_understated_value_.1.aspx Vierra, K. D., Beltran, D. R., Denecker, L., & Robnett, R. D. (2024). Research Mentors Should Support Students of Color by Taking an Extra Step. Undergraduates’ Reasoning about Race and STEM Research Mentorship. Education Sciences, 14(2), 162. ]DOI: 10.3390/educsci14020162] Wekullo, C. S., Ouda, J. B., Keseko, E., Shiundu, J. O., & Poipoi Moses, W. (2024). Mentorship for capacity building among young scholars in knowledge translation, research, and practice in universities in Kenya. Mentoring & Tutoring: Partnership in Learning, 32(2), 165-183. ]DOI: 10.1080/13611267.2024.2323475] Young, B. R., Williamson, H. J., Burton, D. L., Massey, O. T., Levin, B. L., & Baldwin, J. A. (2015). Challenges and benefits in designing and implementing a team-based research mentorship experience in translational research. Pedagogy in health promotion, 1(4), 233-246. ]DOI: 10.1177/2373379915600174] | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 127 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 93 |