
تعداد نشریات | 26 |
تعداد شمارهها | 377 |
تعداد مقالات | 3,324 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,977,536 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,405,090 |
رابطه ایدئولوژیهای برنامه درسی، نگرش به علم و باورهای معرفتی با شایستگی حرفهای معلمان ابتدایی شهر کرمانشاه | ||
رهبری آموزشی کاربردی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 10 بهمن 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/ael.2025.16495.1522 | ||
نویسندگان | ||
کامران جمشیدی1؛ فیروز محمودی* 2؛ داود طهماسب زاده شیخلار2؛ علی ایمان زاده3 | ||
1دانشجوی دکترای رشته برنامهریزی درسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران. | ||
2استاد گروه برنامهریزی درسی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران. | ||
3دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران | ||
چکیده | ||
مقدمه و هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه ایدئولوژیهای برنامه درسی، نگرش به علم و باورهای معرفتی بر شایستگی حرفهای معلمان ابتدایی شهر کرمانشاه بود. روش شناسی پژوهش: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر، شامل کلیه معلمان دوره ابتدایی شهر کرمانشاه در سال تحصیلی 1403-1402 به تعداد910 بودند. برای تعیین حجم نمونه از جدول کرجسی و مورگان استفاده و تعداد 270 نفر به عنوان حجم نمونه و با روش نمونهگیری طبقهای نسبتی انتخاب شد. برای گردآوری اطلاعات مورد از پرسشنامه استفاده شد. برای تایید پایایی از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد که هر چهار پرسشنامه بیشتر از 7/0 برآورد شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از مدل معادلات ساختاری با نرمافزار PLS استفاده شد. یافتهها: یافتهها نشان داد که ایدئولوژیهای برنامه درسی مختلف، تأثیر متفاوتی بر شایستگی حرفهای معلمان ابتدایی دارند. بر اساس یافتهها، ایدئولوژی کارایی اجتماعی با شایستگی حرفهای معلمان رابطه منفی معناداری دارد، در حالی که ایدئولوژی یادگیرنده محور با شایستگی حرفهای آنها رابطه مثبت معناداری دارد. همچنین، ایدئولوژیهای بازسازی اجتماعی و ایدئولوژی دانشپژوهان آکادمیک رابطه معناداری با شایستگی حرفهای معلمان نشان ندادند. نتایج نشانگر آن بود که باورهای معرفتی و نگرش به ماهیت علم با شایستگی حرفهای معلمان رابطه مثبت معناداری دارند. بحث و نتیجهگیری: میتوان چنین نتیجه گرفت که شایستگی حرفهای معلمان وابسته به عوامل مختلفی است که از جمله این عوامل میتوان به ایدئولوژیهای برنامه درسی، باورهای معرفتی و نگرش به ماهیت علم اشاره کرد. | ||
کلیدواژهها | ||
ایدئولوژیهای برنامه درسی؛ نگرش به علم؛ باورهای معرفتی؛ شایستگی حرفهای معلمان | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 83 |