
تعداد نشریات | 26 |
تعداد شمارهها | 377 |
تعداد مقالات | 3,324 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,977,523 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,405,061 |
شناسایی عوامل مؤثر بر دانشگاه اخلاق محور با رویکرد کیفی | ||
رهبری آموزشی کاربردی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 07 بهمن 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/ael.2025.16420.1514 | ||
نویسندگان | ||
افشین انصاری کهریز1؛ ثریا غلامحسین پورانوری* 2؛ جعفر قهرمانی3 | ||
1دانشجوی دکترای مدیریت آموزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، مرند، ایران | ||
2ohadi | ||
3استادیار مدیریت آموزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، مرند، ایران | ||
چکیده | ||
مقدمه و هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل مؤثر بر دانشگاه اخلاق محور با استفاده از رویکرد کیفی انجام شده است. روششناسی پژوهش: این پژوهش از نظر هدف کاربردی است و با استفاده از روش تحلیل مضمون انجام شده است. نمونهگیری استفاده شده در این پژوهش، نمونهگیری خوشهای و با شیوه نمونهگیری گلوله برفی بود. مبنای اصلی جمعآوری اطلاعات، انجام مصاحبههای عمیق با خبرگان، مدیران، معلمان و متخصصین حوزه آموزش و پژوهش تا دستیابی به اشباع نظری بوده است. در مجموع 21 مصاحبه انجام شد. پس از جمعآوری اطلاعات، کدهای مربوط به مصاحبههای مکتوب با استفاده از روش تحلیل مضمون تحلیل شدند. یافتهها: یافتههای پژوهش که پس از انجام مراحل سه گانه کدگذاری باز، محوری و انتخابی، مدل نهایی پژوهش است. نشان میدهد عوامل مؤثر بر دانشگاه اخلاق محور در سه مضمون فراگیر شامل: عوامل فردی (ویژگی مدیران و سیاست گذاران، ویژگی رفتاری اساتید، ویژگی رفتاری کارکنان، ویژگی شخصیتی دانشجویان)، عوامل درون دانشگاهی(سبک رهبری اخلاقی، آموزش اخلاقی، پژوهش های اخلاق محور، رفتار شهروندی بالا، فرهنگ سازمانی، عدالت سازمانی، جو سازمانی)، عوامل محیطی (فلسفه حاکم بر جامعه، عوامل سیاسی، عوامل فرهنگی اجتماعی) بودند. بحث و نتیجهگیری: نتایج این مطالعه میتواند مورد توجه سیاستگذاران دانشگاهی قرار گیرد و مدیران دانشگاهی را ترغیب کند تا از طریق آشناکردن اساتید و دانشجویان با موضوع اخلاق در دانشگاه، پیشرفت علمی و عملی را فراهم سازند. | ||
کلیدواژهها | ||
اخلاق؛ دانشگاه اخلاق محور؛ آموزش عالی؛ دانشگاه | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 41 |