
تعداد نشریات | 26 |
تعداد شمارهها | 377 |
تعداد مقالات | 3,324 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,977,538 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,405,091 |
بررسی نقش واسطه ای هوش هیجانی و خودکارآمدی معلمان در رابطه بین رهبری نوآورانه و عملکرد شغلی | ||
رهبری آموزشی کاربردی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 06 بهمن 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/ael.2024.13736.1346 | ||
نویسندگان | ||
مرتضی جاویدپور* 1؛ عادل زاهدبابلان2؛ حسین تقوی3؛ مهدی معینی کیا4 | ||
1دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران | ||
2استاد مدیریت آموزشی دانشگاه محقق اردبیلی. اردبیل، ایران | ||
3دانشیار مدیریت آموزشی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران | ||
4استاد گروه علوم تربیتی دانشگاه محقق اردبیلی. اردبیل، ایران | ||
چکیده | ||
با توجه به اینکه معلمان به عنوان مهمترین و مؤثرترین عامل شناخته شده در مدرسه هستند. پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش واسطهای هوش هیجانی و خودکارآمدی معلمان در رابطه بین رهبری نوآورانه و عملکرد شغلی در میان معلمان مقطع ابتدایی شهر اردبیل انجام شد. روش پژوهش توصیفی- همبستگی مبتنی بر مدل معادلات ساختاری است. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی معلمان دوره ابتدایی شهر اردبیل به تعداد 3920 نفر بود که از این تعداد 349 نفر به عنوان نمونه آماری پژوهش بر اساس فرمول کوکران و با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای برای جمع آوری دادهها انتخاب شدند. برای جمع آوری دادهها از پرسشنامههای استاندارد هوش هیجانی، خودکارآمدی معلمان، رهبری نوآورانه و عملکرد شغلی استفاده شد. همچنین برای تحلیل یافتهها از روش مدل معادلات ساختاری استفاده شده است. نتایج حاصل از ضریب همبستگی نشان داد که بین متغیرهای هوش هیجانی، خودکارآمدی معلمان، رهبری نوآورانه و عملکرد شغلی همبستگی معنادار در جهت مثبت وجود دارد. همچنین مدلیابی معادلات ساختاری متغیرهای پژوهش نیز بیانگر این بود که مدل علی هوش هیجانی و خودکارآمدی معلمان با رهبری نوآورانه و عملکرد شغلی از برازش مناسب برخوردار است. استفاده از سبک رهبری نوآور که همراه با ایجاد استراتژیهای متناسب در مدرسه باشد، در صورت اجرای موفقیتآمیز آن به ارتقای کارآمدی معلمان کمک شایانی میکند که در نتیجه منجر به افزایش عملکرد شغلی و ایجاد مزیت رقابتی در بین معلمان میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
هوش هیجانی؛ خودکارآمدی معلمان؛ رهبری نوآورانه؛ عملکرد شغلی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 98 |