
تعداد نشریات | 26 |
تعداد شمارهها | 407 |
تعداد مقالات | 3,561 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,540,773 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,787,657 |
تعیین عوامل مؤثر بر سواد اخلاقی معلمان ابتدایی از دیدگاه معلمان: نمونه شهر اردبیل | ||
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه | ||
مقاله 7، دوره 13، شماره 4، دی 1403، صفحه 75-86 اصل مقاله (1.23 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jsp.2025.10789.5290 | ||
نویسندگان | ||
قاسم رحیمی اولی1؛ علی خالق خواه* 2؛ حسین تقوی قره بلاغ3؛ تقی اکبری4 | ||
1گروه علوم تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران. | ||
2استاد گروه علوم تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران | ||
3دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران | ||
4دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: هدف این پژوهش شناسایی عوامل مؤثر بر سواد اخلاقی معلمان ابتدایی از دیدگاه معلمان نمونه شهر اردبیل بود. روش پژوهش: روش این پژوهش از نوع کیفی بود. جامعه آماری شامل کلیه معلمان نمونه شهر اردبیل در سه سال اخیر (از سال 1398 تا 1400) بودند. تعداد کل این معلمان 85 نفر بود. روش نمونهگیری از نوع نمونهگیری هدفمند بود. تعداد نمونه شامل 27 نفر از جامعه آماری مذکور بود که به شیوه تدریجی تا رسیدن به اشباع نظری انتخاب شدند. گردآوری دادهها از طریق مصاحبه نیمه ساختار یافته صورت گرفت. برای تجزیه و تحلیل متن مصاحبهها از روش تجزیه و تحلیل تم استفاده شد. یافتهها: براساس یافتهها مقولههای اساسی مبیین سواد اخلاقی مشتمل بر 16 مقوله بود که بیانگر سه دسته عوامل علّی (مانند امور اداری، وضعیت مدرسه، چشمانداز آتی، ارتباطات، کسب دانش، هنجارهای موجود و بینش اخلاقی)، عوامل مداخلهای (وضعیت شغلی، ساختار سازمانی، مدیریتی و قراردادهای روانشناختی) و زمینهای (سن، جنسیت، وضعیت تأهل، سطح تحصیلات، مذهب، تعداد فرزندان، تحصیلات والدین، تحصیلات همسر، سابقه خدمت، رشته تحصیلی، شغل، شرکت در گردهماییهایی اجتماعی، نمایشگاهها و کلاسهای آموزشی و محل خدمت شهری و روستایی) بود. نتیجهگیری: نتایج حاضر بر اهمیت توجه به مقولههای شناسایی شده به عنوان عوامل موثر بر سواد اخلاقی معلمان ابتدایی را نشانگر میباشد. | ||
کلیدواژهها | ||
سواد اخلاقی؛ هنجارهای حرفهای؛ معلمان نمونه | ||
مراجع | ||
پورمجرب، گل آرا؛ زارعی متین، حسن؛ پورعزت، علی اصغر ویزدانی، حمیدرضا. (1399). شناسایی مولفه های سازمان اخلاقی از دیدگاه قرآن و نهج البلاغه. مدیریت اسلامی، 28(1)، 149-174. Doi: 20.1001.1.22516980.1399.28.1.7.2
حیدرزاده، زینب و عبدالهی، داود. (1398). نقش آموزش و پرورش در رشد اخلاقی دانش آموزان. ششمین کنفرانس بین المللی دستاوردهای نوین در علوم اجتماعی و علوم تربیتی و روانشناسی، اصفهان، ایران. https://civilica.com/doc/977932/Doi:
سلطانی، متین؛ نریمانی، محمد و موسی زاده، توکل. (1403). بررسی اثر بخشی آموزش راهبرد های خود تعلیمی کلامی بر سازگاری اجتماعی و هماهنگی دیداری حرکتی دانش آموزان دارای ناتوانی های یادگیری. ناتوانی های یادگیری، 14(2)، 1-11. https://doi.org/10.22098/jld.2023.13578.2120
غریبزاده، رامین؛ معینیکیا، مهدی و مکلف سربند، خلیل. (1398). بررسی میزان تأثیرپذیری تصمیمگیری اخلاقی معلمان از اخلاقحرفهای مدیران بر اساس نقش میانجی سواداطلاعاتی: مطالعه موردی. تعامل انسان و اطلاعات، ۶(۴)، 81-90. Doi: 20.1001.1.24237418.1398.6.4.1.2 Abdou, H.A., Baddar, F. M., & Alkorashy, A. (2010). The relationship between work environment and moral sensitivity among the nursing faculty assistants. World Applied Sciences Journal, 11(11), 1375-1387. Doi:10.1177/1744987120980154 Chizyuka, M., & Harrison, D. (2022). The relationship between organisational structure and the provision of quality education: a comparative study of a private secondary school and a public secondary school. Quality And Access To Education, 12, 304-315. Doi:10.11216/gsj.2021.12.57038. Collin, R. (2022). Perfecting moral concepts with Iris Murdoch in english class. Changing English, 14, 741-750. Doi:10.1080/1358684X.2021.2021796. Ekşi, H. (2006). Bilisel ahlak gelişimi kuramı: Kohlberg ve sonrası. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6 (1), 38-29. Doi:10.17240/AIBUEFD..6.1-5000091790. Gautam, C., & Lowery, C.L. (2017). Teaching moral literacy through criticalpedagogical bricolage: a co-constructed auto-ethnography of an educational leadership program. The Qualitative Report, 22(1),160-178. Doi:10.46743/2160-3715/2017.2557. Gharibzadeh, R., Moeinikia, M., & Mokallaf Sarband, K. (2020). Investigating the effectiveness of teacher's ethical decision making on professional ethics of managers based on the mediating role of infor-mation literacy: A case study. Human Information Interaction, 6(4), 81-90. (Persian) González-Gómez, A.L., Farrington, D.P., & Llorent, V.J. (2021). Descriptive and quasi-experimental studies about moral emotions, online empathy, anger management, and their relations with key competencies in primary education. Int. J. Environ. Res. Public Health, 18, 115-125. Doi.org/10.3390/ ijerph182111584. Heidarzadeh, Z., & Abdollahi, D. (2020). The role of education in students' moral development. Sixth International Conference on New Research Achievements in Social Sciences, Educational Sciences and Psychology, Isfahan. (Persian). Doi: https://civilica.com/doc/977932/ Heidi, L., Hallman, A.R., Cheryl, J., & Craig, V.H. (2022). Teacher education’s moment: from solution to challenge. Journal of Teacher Education, 73(2), 127-128. Doi.org/10.1177/00224871221076906. Lauermann. F.V. (2013). Teacher responsibility: its meaning, measure, and educational implications. A dissertation submitted in partial fulfillment of the requirements for the degree of Doctor of Philosophy (Education and Psychology) in The University of Michigan. https://deepblue.lib.umich.edu/bitstream/handle/2027.42/99839. Mencl, J., & May, D. R. (2009). The effects of proximity and empathy on ethical decision making: An exploratory investiga- tion. Journal of Business Ethics, 85, 201-226. Doi:10.1007/s10551-008-9765-5. Popovska N.G., & Popovski, F. (2021).The teachers’ role in developing student’s moral and ethical values. Pedagogika-Pedagogy, 93(1), 100-113. Doi:10.53656/ped2021-1.08. Pourmojarrab, G., Zarei matin, H., Pourezzat, A.A., & Yazdani, H. (2020). Identifying the components of ethical organizations from the viewpoint of the holy qur’an and nahj al-balaghah, Islamic Management, 28 (1), 149-174. Doi: 20.1001.1.22516980.1399.28.1.7.2 Rizzo, K., & Bajovic, M. (2016). Moral literacy through two lenses: pre-service teachers' preparation for character education. International Journal of Teaching and Learning in Higher Education, 1(23), 131-138. Rutherford, C. (2006). Teacher leadership and organizational structure: the implications of restructured leadership in an edison school. Journal of Educational Change, 7(1), 134-154. Doi:10.1007/s10833-006-0013-4. Sagnak, M. (2012). School Management and moral literacy: a conceptual analysis of the model. Educational Sciences: Theory and Practice, 12(2), 1425-1430. Soltani, M., Narimani, M., & Mousazadeh, T. (2025). Investigating the effectiveness of teaching verbal self-teaching strategies on social adaptation and visual motor coordination of students with learning disabilities. Journal of Learning Disabilities, 14(2),1-11. (Persian) https://doi.org/10.22098/jld.2023.13578.2120 Souto-Manning, M. (2021). Righting the literacy teacher education debt: A matter of justice. Journal of Literacy Research, 53(4), 588–600. Doi.org/10.1177/1086296X211052240. Tuana, N. (2007). Conceptualizing moral literacy. Journal of Educational Administration 45(4), 364-378. DOI:10.1108/09578230710762409. Wardhani, P.A., Zulela, M.S., Rachmadtullah, R., & Siregar, Y.E.Y. (2018). Moral Literacy and Social Climate with Perception Teacher’s Character Education in Elementary School. In Annual Civic Education Conference. Atlantis Press. DOI:10.2991/acec-18.2018.69. Zdenek, B., & Schochor, D. (2007). Developing moral literacy in the classroom. Journal of Educational Administration, 45(4), 514-532. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 440 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 87 |