
تعداد نشریات | 26 |
تعداد شمارهها | 407 |
تعداد مقالات | 3,561 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,540,765 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,787,648 |
طراحی الگوی بکارگیری استعداد معلمان دوره ابتدایی شهر اردبیل: پژوهشی کیفی | ||
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه | ||
مقاله 1، دوره 13، شماره 3، مهر 1403، صفحه 1-13 اصل مقاله (1.41 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jsp.2024.10498.5230 | ||
نویسندگان | ||
حسن باشکوه اجیرلو1؛ عادل زاهد بابلان* 2؛ تقی اکبری3؛ علی خالق خواه4 | ||
1دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران | ||
2استاد گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران | ||
3دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران | ||
4استاد گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف: پژوهش حاضر باهدف کشف مؤلفههای بکارگیری استعدادها و نقش آن در اخلاق حرفهای معلمان دوره ابتدایی شهر اردبیل انجامیافته است. روشها: پژوهش حاضر از نوع مطالعات کیفی و با روش داده بنیاد انجام شد. جامعه آماری تحقیق شامل معلمان نمونه سه سال اخیر، مدیران، خبرگان آموزشوپرورش و اساتید دانشگاه بود که با روش نمونهگیری هدفمند20 نفر از آنان به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات ، مصاحبه های نیمه ساختاریافته بود. دادههای مصاحبهها به روش کدگذاری مبتنی بر طرح نظاممند نظریه داده بنیاد تحلیل گردید. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که تأمین نیروی انسانی مستعد بهعنوان پدیده محوری؛ ماهیت کار، سلامت محیط کار و پایش اثربخشی در قالب عوامل علی؛ استقرار نظام مدیریت استعداد بهعنوان راهبرد؛ هوشمندی اهداف سازمانی تحت عنوان عوامل زمینهای ؛ امکانات آموزشی بهعنوان عامل مداخلهگر و پیامدهای هویت پذیری سازمانی و باروری آموزشی معلمان عناصر الگوی بکارگیری استعداد را تشکیل میدهند. نتیجهگیری: آموزش شغلی معلمان، پیشبینی تدابیر انگیزشی، فراهم کردن بستر خلاقیت و نوآوری و شکوفایی استعدادها، برقراری سیستم جبران خدمات کارآمد باید مورد توجه قرار بگیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
استعداد؛ بکارگیری استعداد؛ مدیریت استعداد؛ معلمان ابتدایی | ||
مراجع | ||
ابراهیمی، س. (1398). طراحی مدل شایستگیهای مدیران آموزش و پرورش برای استفاده در مراکز ارزشیابی (پایاننامه دکتری، رساله دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه تهران).
احمدی، حسن؛ زاهد بابلان، عادل؛ مرادی، مسعود؛ خالقخواه، علی. (1400). مدلیابی عوامل مؤثر بر پیامدهای مدیریت استعداد معلمان دوره متوسطه شهر اردبیل (پژوهش آمیخته). روانشناسی مدرسه، 10(1)، 2-17. Doi: 10.22098/JSP.2021.1129
اخوان دورباش، روحاله؛ ذکریایی، منیژه و انتصار فومنی، غلامحسین. (1400). طراحی مدل بهینه مؤلفههای مدیریت و توسعه استعداد. رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 12(1)، 132-150. 10.30495/JEDU.2021.22998.4651 : Doi
اقبال، فرزانه؛ هویدا، رضا؛ سیادت، سیدعلی؛ سماواتیان، حسین؛ یارمحمدیان، محمدحسین. (1395). طراحی و تدوین مدل فرایند مدیریت استعداد اعضای هیئتعلمی برای دانشگاههای استعداد محور. پژوهشهای مدیریت عمومی، 9(34)، 5-27. 10.22111/JMR.2017.3101 Doi:
آقایی، علیاکبر؛ بحرالعلوم، حسن و اندام، رضا. (1399). طراحی و تبیین مدل فرایند مدیریت استعداد معلمان تربیتبدنی. مطالعات مدیریت ورزشی، 59(12)، 177-205.Doi: 10.22089/SMRJ.2018.6339.2295
برزگر، کیوان؛ روشن، علیقلی؛ بیژن، محسن؛ شهریاری، ملیحه؛ یعقوبی، محسن. (1400). چارچوب مدیریت استعداد با رویکرد فرهنگ کارآفرینانه به روش تحلیل مضمون (موردمطالعه: سازمانهای خدمات عمومی استان سیستان و بلوچستان). پژوهشهای مدیریت منابع انسانی، 9-44. 20.1001.1.82548002.1400.13.2.2.8 Doi:
بهرنگی، محمدرضا و یوسفی، علی. (1399). تحلیل همبستگی کانونی رابطه بین ابعاد ذهنیت فلسفی و سبک رهبری اقتضایی مدیران. رهبری آموزشی کاربردی، 1(1)، 1-14. ensani.ir/fa/article/437866/
حاج پیروز بخت، محمد؛ صفری، محمود. (1400). ارائه الگوی مبتنی در توسعه آموزش فردی در کارکنان صنعت بیمه. فصلنامه توسعه آموزش جندیشاپور اهواز، 12، 50-61. DOi: 10.22118/EDC.2021.282941.1774
خنیفر، حسین؛ ابراهیمی، صلاحالدین و غلامی، بهمن. (1399). طراحی الگویی برای شکوفایی و حفظ استعدادها در سازمان: پژوهش کیفی در آموزش. مجله مدیریت مدرسه، 8(4)، 296-268. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=590470
خنیفر، حسین؛ ابراهیمی، صلاحالدین؛ سیفی، علی و فیاضی، مرجان. (1399). طراحی مدل شایستگی برای آموزش مدیران جهت استفاده در مرکز سنجش و توسعه. مجله آموزش و توسعه منابع انسانی، 8(1)، 32-54 https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=562919
خنیفر، حسین؛ نادری بنی، ناهید؛ ابراهیمی، صلاحالدین؛ فیاضی، مرجان و رحمتی، محمدحسین. (1398). شناسایی شایستگی مدیران مدرسه برای استفاده در مرکز سنجش. دوماهنامه رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 7(1)، 105-125. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=562218
داروئیان، سهیلا؛ میرسپاسی، ناصر؛ دانش فرد، کرم اله. (1398). آسیبشناسی و مدل بهینه مدیریت استعداد (موردمطالعه: دانشگاه آزاد اسلامی واحدهای تهران). آیندهپژوهی مدیریت، 30(4). https://jmfr.srbiau.ac.ir/article_16495.html
زمانی فرد، زیبا؛ دارایی، مهری؛ فرحبخش، سعید. (1400). شناسایی و اعتباریابی مؤلفههای مدل مدیریت استعداد معلمان. رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 12(47)، 120-131. 10.52547/qaiie.6.1.73 Doi
سپهوند، رضا؛ شریعت نژاد، علی و عارف نژاد، محسن .(1398). طراحی مدل استقرار نظام مدیریت استعداد در مدارس با استفاده از رویکرد مدلسازی ساختاری تفسیری. مدیریت مدرسه، 7(1 )، 212-229.DOi: 10.34785/J010.1398.633
سیف هاشمی، فخرالسادات؛ عباسپور، عباس؛ غیاثی ندوشن، سعید و خورسندی طاسکوه، علی. (1398). طراحی و اعتباریابی الگوی مدیریت استعداد در مدارس سازمان دانشگاه آزاد اسلامی (سما). فصلنامه مدیریت مدرسه، 7(2). https://www.sid.ir/fa/JOURNAL/ViewPaper.aspx?id=562430
عزیزی، غلامرضا؛ عزتی، میترا و محمدداودی، امیرحسین. (1399). ارائه الگوی مدیریت استعداد در مدارس تیزهوشان. فصلنامه مدیریت مدرسه، 8(3)، 29-50. http://ensani.ir/fa/article/453589/
فولادی، بهروز؛ نریمانی، محمد؛ موسیزاده، توکل و تکلوی، سمیه. (1403). مقایسه اثربخشی آموزش مبتنی بر هوش چندگانه و آگاهی واج شناختی و ترکیب این دو روش بر بهبود مهارت های خواندن دانش آموزان نارساخوان. مجله ناتوانیهای یادگیری، 13(4)، 59-71. https://doi.org/10.22098/jld.2023.13562.2117
گلشاهی، بهنام؛ رستگار، عباسعلی؛ فیض، داود و زارعی، عظیماله. (1397). معماری فرآیند هدایت و بهکارگماری استعدادهای علمی در ایران. پژوهشهای مدیریت منابع انسانی، 33(10)، 1-25. 10.22059/IMJ.2018.262586.1007469 Doi:
نریمانی، محمد؛ صاحبقران فرد، محمد و نخستین گلدوست، اصغر. (1402). مقایسه اثربخشی مدل مبتنی بر انگیزه پیشرفت و آموزش مهارتهای اجتماعی بر خودکارآمدی تحصیلی در دانشآموزان مبتلا به ناتوانیهای یادگیری. مجله ناتوانیهای یادگیری، 12(3)، 81-91. https://doi.org/10.22098/jld.2023.12901.2095
هاشمی، احمد؛ طایفه سیفی، زهره و قلتاش، عباس. (1399). طراحی الگوی مدیریت استعداد مدیران مدارس: رویکرد آمیخته. دو فصلنامه مدیریت بر آموزش سازمانها (علمی-پژوهشی)، 9(2)، 35-63. URL: http://journalieaa.ir/article-1-168-fa.html
Aghaee, A., Bahr al-Ulum, H., & Andam, R. (2020). Designing and explaining the model of the talent management process of physical education teachers. Sports Management Studies, 59 (12), 177-205. [Persian] Doi: 10.22089/SMRJ.2018.6339.2295 Ahmadi, H., Zahed, A., Moradi, M., & Khaleghkhah, A. (2021). Modeling the factors affecting the outcomes of talent management of secondary school teachers in Ardabil (mixed research). School Psychology, 10 (1), 7-29. [Persian]. Doi: 10.22098/JSP.2021.1129 Akhavan Durbash, R., Zakaryaei, M., & Entesar Momeni. GH.H. (2021). Designing the optimal model of talent management and development components. Journal of New Approach in Educational Management, 12 (1), 132-150. [Persian] Doi: 10.30495/JEDU.2021.22998.4651 Al Jawali, H., Darwish, T. K., Scullion, H., & Haak-Saheem, W. (2021). Talent management in the public sector: empirical evidence from the Emerging Economy of Dubai. The International Journal of Human Resource Management, 1-29. https://doi.org/10.1080/09585192.2021.2001764 Azizi, G. M., Ezati, M., & Mohammaddawoudi, A. H. (2020). Presenting a talent management model in talented schools in Tehran: A qualitative study. Journal of School Administration, 8(1), 300-320. [Persian]. http://ensani.ir/fa/article/453589/ Barzegar, K., Roshan, A., Bijan, M., Shahriari, M., & Yaghubi, M. (2021). Talent management framework with entrepreneurial culture approach by theme analysis method (Case study: Public Service Organizations of Sistan and Baluchestan Province). Human Resource Management Research, 9-44. [Persian] Doi:20.1001.1.82548002.1400.13.2.2.8 Behrangi, M. R. & Yousefi, A. (2020). Focal correlation analysis of the relationship between the dimensions of philosophical mentality and contingent leadership style of managers. Applied Educational Leadership,1(1),1-14. [Persian] ensani.ir/fa/article/437866/ Darouian, S., Mirsapasi, N., & Daneshfard, K. (2020). Pathology and optimal model of talent management (Case study: Islamic Azad University, Tehran Branches). Management Futures Research, 30 (4). [Persian] https://jmfr.srbiau.ac.ir/article_16495.html Ebrahimi, S. (2019). Designing a model of competencies of education managers for use in evaluation centers. Ph.D thesis in educational administration, University of Tehran. [Persian]. Fooladi, B., Narimani, M., Mousazadeh, T., & Taklavi, S. (2024). Comparing the effectiveness of education based on multiple intelligences and phonological awareness and the combination of these two methods on improving the reading skills of dyslexic students. Journal of Learning Disabilities,13(4),59-71. [Persian] https://doi.org/10.22098/jld.2023.13562.2117 Golshahi, B., Rastgar, A., Feiz, D., & Zarei, A. (2018). The architecture of guidance and assignment processes of the Scientific Talents in Iran. [Persian] Doi:10.22059/IMJ.2018.262586.1007469 Haj Piruz Bakht, M., Hosseini, S. R., & Safari, M. (2021). Provide a model based on the development of individual training in insurance industry employees. Ahwaz Jundishapur Education Development Quarterly, 12 (0), 50-61. [Persian] DOi: 10.22118/EDC.2021.282941.1774 Hashemi, A., Taiefe Seifi, Z., & Qaltash, A. (2021). Designing a talent management model for school principals: A mixed approach. Bi-Quarterly Journal of Management on Organizational Education, 9 (2), 35-63. [Persian] URL: http://journalieaa.ir/article-1-168-fa.html Iqbal, F., Hoveida, R., Siadat, S.A., Samavatian, Hossein., & Yarmohammadian, M. H. (2017). Designing and developing a talent management process model for faculty members for talent-oriented universities. Public Management Research, 9 (34), 5-27. [Persian] Doi:10.22111/JMR.2017.3101 Khanifar, H., Ebrahimi, S., & Gholami, B. (2020). Designing a model for developing and maintaining talent in the organization: Qualitative research in education. School Management, 8 (4). [Persian] https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=590470 Khannifar, H., Ebrahimi, S., Sayfi, A., & Fayazi, M. (2020). Designing a competency model for training managers to use in the assessment and development center. Quarterly Journal of Human Resources Education and Development, 8(1): 32-54. [Persian] https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=562919 Khannifar, H., Naderibeni, N., Ebrahimi, S., Fayazi, M. & Rahmati, M. H. (2019). Identify the suitability of school principals for use in the assessment center. Bimonthly Journal of New Approach in Educational Management, 11(5). [Persian] https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=562218 Malmgren McGee, D., & Hedström, L. (2016). Talent management-A study of attitudes among employees. Narimani, M., Sahebgharan fard, M., Nokhostin Goldoost, A. (2023). Comparing the effectiveness of the model based on progress motivation and social skills training on academic self-efficacy in students with learning disabilities. Journal of Learning Disabilities, 12(3), 81-91. (Persian) https://doi.org/10.22098/jld.2023.12901.2095 Phillips, D. R., & Roper, K. O. (2019). A framework for talent management in real estate. Journal of Corporate Real Estate, 11(1), 7–16. D Malmgren McGee, L Hedström - 2016 - diva-portal.org Sayfhashemi, F., Abaspour, A., Khorsanditaskouh, A., & Nadoushan, S. (2019). Develop and validate talent management model in Sama schools. Journal of School Administration, 7(2), 314-394. [Persian] https://www.sid.ir/fa/JOURNAL/ViewPaper.aspx?id=562430 Sephavand, R., Shariat, A., & Arefnezahd, M. (2019). Human resource talent management model designing in schools with using interpretive structural modeling approach. Journal of School Administration, 7(1), 212-229. [Persian] DOi: 10.34785/J010.1398.633 Strauss, A. L., & Corbin, J. (1998). Basics of Qualitative Research: Techniques and Procedures for Developing Grounded Theory. 2nd Ed: Sage. J Corbin, A Strauss - 2014 - books.google.com Tyagi, M.S., Singh, G., & Aggarwal, T. (2017). Talent management in education sector. International Journal on Cybernetics و Informatics (IJCI), 6(1), 47-52. DOI: 10.5121/ijci.2017.6206 Vaiman, V., Collings, D. G., & Scullion, H. (2017). Contextualising talent management. Journal of Organizational Effectiveness: People and Performance. https://doi.org/10.1108/JOEPP-12-2017-070 Zamanifard, Z., Daraei, M., & Farahbakhsh, S. (2021). Identifying and validating the components of the teacher talent management model. Journal of New Approaches in Educational Administration, 12(1). [Persian] | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 802 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 367 |