
تعداد نشریات | 26 |
تعداد شمارهها | 399 |
تعداد مقالات | 3,523 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,417,169 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,702,982 |
تحلیل علّی - معلولی توسعه حرفهای مدیران آموزش و پرورش منطقه 4 تهران | ||
رهبری آموزشی کاربردی | ||
مقاله 9، دوره 6، شماره 1، فروردین 1404، صفحه 153-170 اصل مقاله (1.74 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/ael.2024.14460.1408 | ||
نویسندگان | ||
ناهید اقوامی پناه1؛ معصومه اولادیان* 2؛ ابوالقاسم کسمائی2 | ||
1دانشجوی دکتری رشته مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد دماوند، دماوند، ایران | ||
2استادیار، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد دماوند (تهران)، گروه علوم تربیتی تهران، ایران | ||
چکیده | ||
مقدمه و هدف: پیشرفتهای علوم و فناوری، مهارتها و قابلیتهای مدیران سازمانها را به چالش میکشد و برای مواجهه با این تغییرات سریع، قابلیتهای مدیران باید بر اساس یک برنامه جدید و سازمان یافته مجدداً ساختاردهی شود. هدف پژوهش حاضر تحلیل علّی - معلولی توسعه حرفهای مدیران آموزش و پرورش منطقه 4 تهران است. روششناسی پژوهش: این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ رویکرد آمیخته است. خبرگان جامعۀ آماری در هر دو مرحله شامل خبرگان دانشگاهی و متخصصان توسعه حرفهای مدیران، بودند. نمونه پژوهش به صورت هدفمند و با استفاده از سطح اشباع نظری تعداد 22 نفر انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها در بخش کیفی، مصاحبه نیمه ساختار یافته بود. مصاحبه تا رسیدن اطلاعات به حد اشباع نظری ادامه پیدا کرد. تجزیه و تحلیل دادهها به روش کدگذاری دومرحلهای صورت گرفت. در بخش کمی نیز از روش دیمتل استفاده شد. پرسشنامه دیمتل در اختیار 22 نفر از خبرگان قرار گرفت و میزان تاثیر عوامل مشخص گردید. یافتهها: بر اساس نتایج تجزیه و تحلیل یافتههای کیفی، تعداد 165 کد باز از میان مفاهیم موجود در مصاحبهها شناسایی شد که در قالب 30 مقوله دسته بندی شدند. نهایتا 7 مقوله اصلی بدست آمدند. و نتایج دیمتل فازی نشان داد که در پژوهش حاضر عوامل فردی، ذینفعان و مدیریت منابع انسانی بعنوان عوامل علّی مدل و عوامل آموزشی، برنامه ریزی و فناوری در آموزش عوامل معلولی مدل بودند. بحث و نتیجهگیری: نتایج نشان داد که توسعه حرفهای مدیران برای بهبود نظام آموزش و پروش ضروری است. | ||
کلیدواژهها | ||
توسعه حرفهای؛ مدیران آموزش و پرورش؛ دیمتل | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
Angelides, P. (2012). Forms of leadership that promote inclusive education in Cypriot schools. Educational Management Administration & Leadership, 40(1), 21-36. [DOI: 10.1177/1741143211420614] Asmolov, A., & Guseltseva, M. (2019). Education as a space of opportunities: from human capital to human potential. Available at SSRN 3782537. 10.15405/epsbs.2019.07. [DOI: 10.15405/epsbs.2019.07.6] Bacheler, M. (2015). Professional Development of Continuing Higher Education Unit Leaders: A Need for a Competency-Based Aroach, The Journal of Continuing Higher Education, 63(3), 152-164. [DOI: 0.1080/07377363.2015.1085799] Bates, A. T., & Sangra, A. (2011). Managing technology in higher education: Strategies for transforming teaching and learning. John Wiley & Sons. [https://books.google.com/books?hl=en&lr=&id=iwtAzEXGyYgC&oi=fnd&pg=] Biernacki, P., & Waldorf, D. (1981). Snowball sampling: Problems and techniques of chain referral sampling. Sociological methods & research, 10(2), 141-163. [DOI: 10.1177/004912418101000205] Boudreaux, M. K. (2015). An examination of principals’ perceptions of professional development in an urban school district. Journal of Education & Social Policy, 2 (4), 27-36. [https://www.researchgate.net/publication/302939641] Bredeson, P. V. (2002). The architecture of professional development: Materials, messages and meaning. International journal of educational research, 37(8), 661-675. [DOI: 10.1016/S0883-0355(03)00064-8] Brown, C., & Militello, M. (2016). Principal’s perceptions of effective professional development in schools. Journal of educational administration, 54(6), 703-726. [DOI: 10.1108/JEA-09-2014-0109] Crow, G., Lumby, J., & Pashiardis, P. (2009). Introduction: why an international handbook on the preparation and development of school leaders? In International handbook on the preparation and development of school leaders (pp. 1-17). Routledge. [DOI: 10.4324/9780203872239-1] Dudin, M. N., Vysotskaya, N. V., Frolova, Е. Е., Pukhart, A. A., & Galkina, M. V. (2017). Improving professional competence of the staff as a strategic factor for sustainable development of companies. Journal of Business and Retail Management Research, 12(1). [https://jbrmr.com/cdn/article_file/content_33389_17-10-04-22-02-37.pdf] Farkhondehzadeh, A., Robat karim, M. R., Roshanfekr, M., Azizi, J., & Legha Hatami, F. (2013). Total quality management (TQM) in Iranian primary school’s teachers. European Online Journal of Natural and Social Sciences, 2(3), 634-640. [https://european-science.com/eojnss_proc/article/view/3737] (In Persian) Forzani, F. M. (2014). Understanding “core practices” and “practice-based” teacher education: Learning from the past. Journal of teacher education, 65(4), 357-368. [DOI: 10.1177/0022487114533800] (In Persian) Gurr, D., & Drysdale, L. (2016). Practicing successful and effective school leadership: Australian and Pacific perspectives. Successful school leadership: international perspectives. London, Oxford, New York, New Delhi, Sydney: Bloomsbury, 139-153. [DOI: 10.1080/13632434.2011.606273] Hasanzadekafshgar kalei, F., Ali Esmaili, A., & Fallah, V. (2020). Presenting a Professional Development Model of Managers with Future Research Approach within Mazandaran Province Schools. Educational Development of Judishapur, 11(1), 86-96. [DOI: 10.22118/edc.2019.199409.1137] (In Persian) Hirsh, S. (2009). A new definition. Journal of Education for Sustainable Development, 30(4), 10-16. . [https://learningforward.org/wp-content/uploads/2009/08/jsd304.pdf#page=7] HOSSEINI, SEYED MAHMOOD, Ghourchian, Nader Gholi, & JAFARI, PARIVASH. (2021). A Model for the Professional Development of Managers. RESOURCE MANAGEMENT IN POLICE, 9(3 ), 289-316. [ SID. https://sid.ir/paper/964295/en] (In Persian) Kamarei, A., Khorshidi, A., Hamidifar, F., Mahmoodi, A. H., & Shariatmadari, M. (2021). Professional development pattern of School principals in Technical and Vocational Schools (using the emerging foundation data theorizing approach). Technology of Education Journal (TEJ), 15(3), 531-544. [https://www.sid.ir/fa/VEWSSID/J_pdf/37814005909.pdf] (In Persian) Sebastian, J., Camburn, E. M., & Spillane, J. P. (2018). Portraits of principal practice: Time allocation and school principal work. Educational administration quarterly, 54(1), 47-84. [DOI: 10.1177/0013161X17720978] Shcherbakova, T., Misirov, D., Kirik, V., & Loseva, I. (2019). Professional development of education managers in modern reality: psychological resources and risks. In SHS Web of Conferences (Vol. 70, p. 05008). EDP Sciences. [DOI: 10.1051/shsconf/20197005008] Sugrue, C., & Sugrue, C. (2015). Principal Professional Learning: Sources of Sustenance? Unmasking School Leadership: A Longitudinal Life History of School Leaders, 93-120. [DOI: 10.1007/978-94-017-9433-6_5] Wesselink, R., Blok, V., van Leur, S., Lans, T., and Dentoni, D. (2015). Individual competencies for managers engaged in corporate sustainable management practices. Journal of Cleaner Production, 106(1), pp. 497–506. [DOI: 10.1016/j.jclepro.2014.10.093] | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 243 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 53 |