
تعداد نشریات | 26 |
تعداد شمارهها | 399 |
تعداد مقالات | 3,523 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,417,199 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,702,989 |
طراحی و اعتباریابی الگوی بهینه تحول در علوم انسانی با تاکید بر برنامه درسی در نظام آموزش عالی جمهوری اسلامی ایران | ||
رهبری آموزشی کاربردی | ||
مقاله 1، دوره 6، شماره 1، فروردین 1404، صفحه 1-20 اصل مقاله (1.25 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/ael.2023.14046.1374 | ||
نویسندگان | ||
فرهاد عبدالهی1؛ شهرام رنجدوست* 2؛ بهبود یاریقلی3 | ||
1دانشجوی دکتری برنامهریزی درسی، واحد مرند، دانشگاه آزاد اسلامی، مرند، ایران. | ||
2دانشیار گروه برنامه ریزی درسی، واحد مرند، دانشگاه آزاد اسلامی، مرند، ایران. | ||
3دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش طراحی و اعتباریابی الگوی بهینه تحول در علوم انسانی با تاکید بر برنامه درسی در نظام آموزش عالی است .روش پژوهش آمیخته از نوع اکتشافی متوالی است. در قسمت کیفی، با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی عرفی، براساس نظر متخصصان حوزه برنامهریزی درسی، مدیریت آموزشی و فلسفه تعلیم و تربیت دادهها گردآوری و مضامین تعیین شدند. مشارکت کنندگان با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند و در نهایت با انجام 15 مصاحبه، حد اشباع نظری به دست آمد. ابزار گردآوری دادهها در این مرحله، مصاحبه نیمه ساختارمند است. برای تجزیه و تحلیل دادهها نیز از تحلیل مضمون براون و کلارک (2013) استفاده شده است. در بخش کمی برای بررسی اعتبار درونی مدل، از پرسشنامه محققساخته استفاده شد. نمونه آماری به تعداد 50 نفر از اعضای هیات علمی در حوزه علوم تربیتی و به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. پایایی پرسشنامه به روش آلفای کرانباخ معادل 85/0 بدست آمد. دادهها در دو سطح آمار توصیفی و آمار استنباطی(تحلیل عاملی تاییدی) و با استفاده از نرم افزارهای آماری SPSS وPLS تحلیل شدند. نتایج پژوهش در بخش کیفی بیانگر، شناسایی 44 مضمون سازماندهنده و 16 مضمون فراگیر بود. در بخش کمی، مولفههای انسانی، فنی، آموزشی و اجرایی به ترتیب با مقدار 731/21، با 209/8، 55/33 و 133/17 مورد تایید قرار گرفت؛ برای رتبهبندی هر یک از مولفهها نیز از آزمون فریدمن استفاده شد. | ||
کلیدواژهها | ||
تحول؛ علوم انسانی؛ برنامه درسی؛ آموزش عالی | ||
مراجع | ||
Amin Khandaghi, M. Jameh Bozorgh, M. (2012). A reflection on the dimensions of desirable content in teacher education curricula and its examples for the curriculum of Iran's teacher education system. Unpublished master's thesis of the curriculum of Ferdous University of Mashhad. (Persian)
Altbach, P (2014).Comparative Studies in Higher Education in: Postlethwaite; in (ed). The Encyclopedia of comparative Education and National System of Education, pp 6- 7. Azizi, N. (2009). Examining the Challenges and Inadequacies of University Education, Iranian Journal of Higher Education, "in the field of humanities, a reflection on students' opinions. Iranian Journal of Higher Education, 1(2), 7-32. (Persian)
Azzopardi, E., & Nash, R. (2012). A critical evaluation of importance-performance analysis. Tourism Management, 35, 222-233. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2012.07.007
Barghi I., Maleki H., Abbaspour A., Zare'i E., Seraji F. (2014). Designing and Validation of Favorable Problem-Based Curriculum Pattern in E-Learning Universities A Combinational Study. Educ Strategy Med Sci, 7 (1), 63-68. http://edcbmj.ir/article-1-490-fa.html (Persian)
Barnett, R.; Coate, K. (2019). Engaging the curriculum in higher education. Maidenhead: SRHE/OpenUniversity Press.
Bovill, C. (2020). Co-creation in Learning and Teaching: The Case for a Whole-Class Approach in Higher Education. Higher Education 79, 1023–1037.
Braun, Virginia, Clarke, Victoria (2013), Using thematic analysis in Psychology, Qualitative Research in Psychology, Vol.2, No.6(June 2013)77-101. doi:10.1080/03057640050005762
Elhamian, N., Hajihosinnezhad, Gh., Mosapor, N., Kian, M. (2019). Designing the implementation model of the teacher training curriculum based on the educational documents of the Islamic Republic of Iran. Research in educational systems, 13(46), 145-161. https://doi.org/10.22034/jiera.2019.188169.1896. (Persian)
Heydari Sh. (2020). Identifying, compiling and validating indicators and rating dimensions of universities and higher education institutions. Educational planning studies, 8(15), 229-251. https://doi.org/10.22080/eps.2019.2500 . (Persian)
Journal of Applied Education Ledership (2022). Designing the model of internship curriculum for university technical engineering courses, 4(13), 59-78. https://doi.org/10.22098/ael.2023.12332.1230. (Persian) Jedeskoy, G & Nissen, J (2004). ICT in the classroom: IS doing more important than knowing? Education & information technologies, )9), 1, 1- 40. doi.org/10.1023/B:EAIT.0000024260.17501.e6
Kuh, G. D (2012). Student Success in College: Creating Conditions That Matter. San Francisco, CA:Jossey-Bass. doi: 10.4236/am.2012.36076
Khosravi, M, Fathi Vajargah,K, Maleki, H, Norozi, D.(2016). An analysis of Acceptance of Curriculum Innovations in the Higher Education System: A Case Study of the Iranian Universities Curriculum Revision Bylaw.9(27), 136-138. https://civilica.com/doc/720172/.(Persian)
Khosropanah, A. (1402). Transformation in human sciences and its role in the progress of Islamic Iran, Conference on Transformation in Human Sciences, Arak University. (Persian) Marefvand, Z., Shams GH., Sabagian Z., (2018). Pathology of the learning culture of humanities students. Journal of Education and Learning Studies, 10(1), 131-167. https://doi.org/10.22099/jsli.2018.4919. (Persian)
Mehrmohammadi, M. (2012). Rethinking the teaching-learning process. Publisher: School.ed.6. (Persian)
Moore-Cherry, N. (2019). “Pedagogical Partnerships, Identity Building and Self-Authorship in Geography Higher Education.” In Handbook for Teaching and Learning in Geography, edited by H. Walkington, J. Hill, and S. Dyer, 314–328. https://doi.org/10.4337/9781788116497.00033
Mirshah Jafari, I. & Kalbasi, A. (2009). "Moral-based curriculum view based on character education. Moral Knowledge, 1(1): 171-194. http://dx.doi.org/10.11591/ijere.v12i3.25122. (Persian)
Norman Rudhumbu1, Jonathan Mswazie2 andCosmas Maphosa (2016) A model for planning and implementing curriculum change in private higher education in Botswana. Fullan, Michael. European Journal of Training and Development StudiesVol.3, No.1, pp.1-22, February. ISSN 2057-5238(Print), ISSN 2057-5246 Online
Pariad, R., and Maleki B. (2016), the position of third world countries in the publication of world scientific productions (case study: Iran), National Congress of Humanities: Today's Situation, Tomorrow's Prospects, Tehran, Istfand Mah. https://civilica.com/doc/100591. (Persian)
Piri, R., Adib, Y. (2018). The optimal model of the curriculum for the pre-primary period. Journal of Educational Sciences, 5, 53-82. (Persian)
Salimi Kochi, I. (2013) Transformation in the existing humanities and the advantages of processivism. Research Institute of Human Sciences and Cultural Studies. Cultural Engineering, 76, 145-134. (Persian)
Teichler, U, (2015). Higher Education Research, International, Encyclopedia of the social & Behavioral Sciences, 2nd edition, 20. 862- 869. http://dx.doi.org/10.1007/978-3-319-20877-0_50 Teichler, C., Ritter, L. J., & Wisse Gonzales, C. (2022). Cultivating a collaborative culture for ensuring Sustainable Development Goals in higher education: An integrative case study. Sustainability, 14(3), 12-37. https://doi.org/10.3390/su14031273 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 492 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 565 |