
تعداد نشریات | 26 |
تعداد شمارهها | 395 |
تعداد مقالات | 3,459 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,355,420 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,664,656 |
مقایسه سبک های تفکر و بهزیستی تحصیلی در دانشآموزان با و بدون ناتوانی یادگیری | ||
ناتوانی های یادگیری | ||
مقاله 6، دوره 14، شماره 1، آذر 1403، صفحه 74-66 اصل مقاله (1.13 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jld.2024.14819.2159 | ||
نویسندگان | ||
محمد نریمانی* 1؛ نیما صادقزاده بلیل2 | ||
1استاد گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران. | ||
2کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف: پژوهش حاضر با هدف مقایسه سبک های تفکر و بهزیستی تحصیلی در دانشآموزان با و بدون ناتوانی یادگیری خاص انجام گرفت. روش ها: روش این پژوهش علی مقایسه ای بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشآموزان پسر ثبتنام شده در مرکز ناتوانیهای یادگیری شهر اردبیل در سال تحصیلی 1402-1401 بود. تعداد 30 نفر دانش آموز با ناتوانی یادگیری با روش نمونه گیری در دسترس و تعداد 30 نفر از دانشآموزان عادی به صورت خوشهای چندمرحلهای انتخاب گردید. ابزار مورد استفاده پرسشنامه های سبکهای تفکر و بهزیستی تحصیلی پاسخ دادند. داده های جمع آوری شده نیز با استفاده آزمون تحلیل واریانس چند متغیره (مانوا) تحلیل شد. یافته ها: نتایج نشان داد دانشآموزان دارای اختلال ناتوانی یادگیری در میانگین نمرات سبک تفکر دسته اول (166/10=F)، سبک تفکر دسته دوم (433/1=F)، سبک تفکر دسته سوم (213/14=F)، و متغیر بهزیستی تحصیلی (190/17=F) با گروه عادی تفاوت معناداری (P<0/01) دارند . نتیجه گیری: با توجه به این نتایج از لحاظ کاربردی برگزاری کارگاههای آموزشی مبنی بر آموزش راهبردهای سبک تفکر و ایجاد انگیزش و تلاش برای پیشرفت و بهزیستی تحصیلی توسط مشاوران و روانشناسان مدارس توصیه میگردد. | ||
کلیدواژهها | ||
سبکهای تفکر؛ بهزیستی تحصیلی؛ ناتوانی یادگیری؛ دانش آموزان | ||
مراجع | ||
جرسوزه، غ.، یاراحمدی، ی.، احمدیان، ح.، و اکبری، م. (1402). تدوین مدل علی بهزیستی تحصیلی بر اساس خودتنظیمی انگیزشی و خودکارآمدی هیجانی با نقش واسطه ای سرسختی تحصیلی در دانش آموزان. روانشناسی مدرسه و آموزشگاه، 12(2)، 59-74. [DOI:org/10.22098/jsp.2023.6956.4131]
رستم اوغلی، ز.، و خشنودنیای چماچایی، ب. (1392). مقایسه وجدان تحصیلی و فرسودگی تحصیلی در دانش آموزان با و بدون ناتوانی یادگیری. فصلنامه علمی پژوهشی ناتوانی های یادگیری 2(3)، 37-18. https://jld.uma.ac.ir/article_125.html
شفیعی، ح.، برهمت، ا. (1399). اثربخشی بازی درمانی شناختی- رفتاری بر تاب آوری و بهزیستی تحصیلی دانش آموزان مبتلا به اختلال ریاضی. ناتوانی های یادگیری، 9(4)، 72-52. [10.22098/jld.2020.954DOI:]
شیخ الاسلامی، ر.، قنبری طلب، م. (1397). رابطه دانش فراشناخت و بهزیستی مدرسه؛ نقش واسطه ای هیجان های تحصیلی. فصلنامه روانشناسی کاربردی. 12(3)، 395-375. https://apsy.sbu.ac.ir/article_96684.html
فرخی، ن.، طباطبایی جبلی، ز.، محمودیان، ح.، بهمن آبادی، س.، علیخانی، م. (1401). ویژگی های روانسنجی پرسشنامه بهزیستی تحصیلی. روانشناسی مدرسه و آموزشگاه، 11(3)، 108-121. https://jsp.uma.ac.ir/article_1804.html?lang=en
قدم پور، ع.، حیدریانی، ل.، برزگر بفرویی، م.، و دهقان منشادی، م. (1397). بررسی نقش امید تحصیلی و حمایت عاطفی ادراک شده در پیش بینی بهزیستی تحصیلی دانشجویان علوم پزشکی. مجله پژوهش در آموزش علوم پزشکی. 10(3): 57-47. [10.29252/rme.10.3.47DOI:]
مرادی، م؛ سلیمانی خشاب، ع؛ شهاب زاده، ص؛ صباغیان، ح؛ دهقانی زاده، م. (1395). آزمون ساختار عاملی و سنجش همسانی درونی نسخه ایران پرسشنامه بهزیستی تحصیلی. فصلنامه اندازه گیری تربیتی. دانشگاه علامه طباطبایی. 7(26): 148-123. [10.22054/jem.2017.476.1018DOI:]
مسلمان، م.، عطادخت، ا.، مهدوی، ع. (1399). بررسی میزان دانش عصب شناختی، سبک های تفکر و ترجیح سبک تدریس معلمان مدارس ابتدایی شهرستان آمل. پویش در آموزش علوم انسانی، 5(19)، 118-101. https://humanities.cfu.ac.ir/article_1165.html
آقاجانی، س.، و هاشمی رزینی، ه. (1396). روانشناسی و آموزش کودک استثنایی، چاپ دوم، تهران، انتشارات آوش.
نعمتی، ش.، بدری گرگری، ر.، و عرفانی، س. (1400). شفقت به خود بهزیستی تحصیلی در دانش آموزان دارای اختلال یادگیری ویژه و عادی. ناتوانی های یادگیری. 11(1). 79-64. [10.22098/jld.2021.6231.1663DOI:]
ویسکرمی، ح.، خلیلی گشنیگانی، ز.، عالیپور، ک.، و علوی، ز. (1398). نقش میانجی اشتیاق تحصیلی در پیش بینی بهزیستی تحصیلی دانش آموزان بر اساس جو روانی- اجتماعی کلاس درس دانش آموزان. دو فصلنامه راهبردهای شناختی در یادگیری. 7(12): 168-149. [10.22084/j.psychogy.2018.13974.1619DOI:]
Refrences Aghajani, S., & Hashemi Razini, H. (2016). Psychology and education of exceptional children, second edition, Tehran, Avash Publications. Mosalman, M., Atadakht, A., & Mahdavi, A. (2019). Investigating the level of neurocognitive knowledge, thinking styles and teaching style preference of elementary school teachers in Amel city. Research in Humanities Education, 5(19), 101-118. https://humanities.cfu.ac.ir/article_1165.html Belfi, B., Goos, M., Fraine, B. D., & Damme, J. V. (2012). The effect of class composition by gender and ability on secondary school students’ school well-being and academic self-concept: A literature review. Educational Research Review, 7(1), 62-74. ]DOI:10.1016/j.edurev.2011.09.002[ Blegur, J., Rajagukguk, C. P. M., Sjioen, A. E., & Souisa, M. (2023). Innovation of analytical thinking skills instrument for throwing and catching game activities for elementary school students. International Journal of Instruction, 16(1), 723 - 740. ]DOI:10.29333/iji.2023.16140a [ Diamond, A., & Ling, D. S. (2020). Review of the evidence on, and fundamental questions about, efforts to improve executive functions, including working memory. In Cognitive and working memory training: Perspectives from psychology, neuroscience, and human development. eds. J. M. Novick, M. F. Bunting, M. R. Dougherty and R. W. Engle (Oxford: Oxford University Press), 143–431. ]DOI:10.1093/oso/9780199974467.003.0008 [ Diener, E., & Tay, L. (2015). Subjective well‐ being and human welfare around the world as reflected in the Gallup World Poll. International Journal of Psychology, 50(2), 135 -149. ]DOI: 10.1007/978-94-017-9178-6_39 [ Fan, J., Zhang, L. F., & Hong, Y. (2021). The malleability of thinking styles over one year. Educational Psychology, 41(6), 748-763. ]DOI:10.1080/01443410.2019.1684449 [ Fiorilli, C., De Stasio, S., Di Chiacchio, C., Pepe, A., & Salmela-Aro, K. (2017). School burnout, depressive symptoms and engagement: Their combined effect on student achievement. International Journal of Educational Research, 84, 1-12. ]DOI: 10.1016/j.ijer.2017.04.001 [ Gander, F., Proyer, R. T., & Ruch, W. (2016). Positive psychology interventions addressing pleasure, engagement, meaning, positive relationships, and accomplishment increase well-being and ameliorate depressive symptoms: A randomized, placebo-controlled online study. Frontiers in Psychology, 7(685), 1-12. ]DOI: 10.3389/fpsyg.2016.00686[ Ghadampour, A., Heydariani, L., Barzegar Bafroei, M., & Dehghan Manshadi, M. (2017). Investigating the role of academic hope and perceived emotional support in predicting the academic well-being of medical students. Journal of research in medical science education. 10(3), 47-57. ]DOI:10.29252/rme.10.3.47 [ ]Persian[ Kieffer, M. J., & Christodoulou, J. A. (2020). Automaticity and control: How do executive functions and reading fluency interact in predicting reading comprehension? Reading Research Quarterly, 55(1), 147-166. ]DOI:10.1002/rrq.289 [ Jarsozeh, G., Yarahmadi, Y., Ahmadian, H. & Akbari, M. (2023). Casual modeling of academic well-being based on motivational self-regulation and emotional self-efficacy by mediating role of academic hardiness in students. Journal of School Psychology and Institutions, 12 (2), 59-74. [DOI:org/10.22098/jsp.2023.6956.4131] Kouvava, S., Antonopoulou, K., Ralli, A. M., Kokkinos, C. M., & Maridaki Kassotaki, K. (2022). Children's vocabulary and friendships: A comparative study between children with and without specific learning disorder and attention deficit hyperactivity disorder. Dyslexia (Chichester, England), 28(2), 149-165. ]DOI:10.1002/dys.1709[ Krapic, N., Hudek-Knezvic, J., & Kardum, I. (2015). Stress in adolescence: effects on development. In: Wright JD, editor. International Encyclopedia of the Social and Behavioral Sciences 2 nd ed. Oxford, UK: Elsevier. ]DOI:10.1016/B978-0-08-097086-8.23031-6 [ Mason, H., Craven, A., & Fredericks, M. (2022). Psychological stamina and thinking style preferences among first -year university students. Journal of Student Affairs in Africa, 10(1), 109 -123.]DOI: 10.24085/jsaa.v10i1.3626 [ Moradi, M., Soleimani Khashab, A., Shahabzadeh, p., Sabbaghian, H., & Dehghanizadeh, M. (2015). Test of the factor structure and internal consistency of the Iranian version of the academic well-being questionnaire. Educational Measurement Quarterly. Allameh Tabatabaei University. 7(26), 123-148. [10.22054/jem.2017.476.1018DOI:] Mrazik, M., Naidu, D., Borza, C., Kobitowich, T., & Shergill, S. (2019). King Devick computerized neurocognitive test scores in professional football players with learning and attentional disabilities. Journal of the neurological sciences, 399, 140-143. [DOI:10.1016/j.jns.2019.02.020] Nemati, S., Badri Gagari, R., & Erfani, S. (2021). Self-compassion and academic well-being in students with special and normal learning disorders. Learning disabilities. 11(1), 64-79. [DOI: 10.22098/jld.2021.6231.1663] Palos, R., Kekäläinen, T., Duodu, F., Gutiérrez, A., Arandes, J. M., Jänis, J., & Castaño, P. (2021). Detailed nature of tire pyrolysis oil blended with light cycle oil and its hydroprocessed products using a NiW/HY catalyst. Waste Management, 128, 36-44. [DOI: 10.1016/j.wasman.2021.04.041] Putri, A., & Halim, A. (2021). The Impact of Learning and Thinking Styles on the Learning Outcomes of High School Students. In 2nd International Conference on Science, Technology,and Modern Society, 285-289. Atlantis Press. [DOI:10.2991/assehr.k.210909.064] Rostam Oghli, Z., & Khoshnodunya Chamachai, B. (2012). Comparison of academic conscientiousness and academic burnout in students with and without learning disabilities. Scientific Research Quarterly of Learning Disabilities, 2(3), 18-37. https://jld.uma.ac.ir/article_125.html Shafiei, H., & Barhemt, A. (2019). The effectiveness of cognitive-behavioral game therapy on resilience and academic well-being of students with math disorders. Learning Disabilities, 9(4), 52-72. [DOI:10.22098/jld.2020.954] ]Persian[ Sheikh al-Islami, R., & GhanbariTalab, M. (2017). The relationship between metacognitive knowledge and school well-being; Mediating role of academic emotions. Applied Psychology Quarterly. 12(3), 395-375. https://apsy.sbu.ac.ir/article_96684.html Sternberg, R. J., & Wagner, R. K. (1992). The gocentric view of intelligence and job performance is wrong. Current directions in psychological science, 2(1), 1-4. https://www.jstor.org/stable/20182181 Tam, C. S., Phillipson, S. N., & Phillipson, S. (2022). Culture, executive thinking style, and knowledge fixation in the development of creativity in Hong Kong. Creat Res, 18(3), 1-16. [DOI: 10.1080/10400419.2022.2057688] Tanjung, R. M., Zein, A., & Budianti, Y. (2022). The Influence of Concept Map Learning Strategies and Thinking Styles on Cultural History Islamic Students Madrasah Ibtidaiyah in Private. Scaffolding: Jurnal Pendidikan Islam dan Multikulturalisme, 4(1), 141 -151. [DOI: 10.37680/scaffolding.v4i1.1243] Tuominen-Soini, H., Salmela-Aro, K., & Niemivirta, M. (2012). Achievement goal orientations and academic well-being across the transition to upper secondary education. Learning and Individual Differences, 22(3), 290-305. [DOI:10.1016/j.lindif.2012.01.002] Viskarmi, H., Khalili Gashnigani, Z., Alipour, K., & Alavi, Z. (2018). The mediating role of academic enthusiasm in predicting students' academic well-being based on the psycho-social atmosphere of the students' classroom. Two quarterly cognitive strategies in learning, 7(12), 149-168. (Persian). [DOI:10.22084/j.psychogy.2018.13974.1619] Zhang, L. F., & Postiglione. G. A. (2001). Thinking styles, self-steem and socioeconomic status. Personality and individual differences, 31, 1333-1346. [DOI: 10.1016/S0191-8869(00)00227-0] Zhang, S., Liu, J., Wang, J., Xia, X., Zhang, L., Liu, L., & Jiang, T. (2019). Developing and validating the learning disabilities screening scale in Chinese elementary schools. International Journal of Educational Research, 96, 91-99. [DOI:10.1016/j.ijer.2019.06.006] | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 939 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 153 |