
تعداد نشریات | 26 |
تعداد شمارهها | 377 |
تعداد مقالات | 3,324 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,977,497 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,405,028 |
نقش میانجی خودکارآمدی رایانهای در رابطه رغبت شغلی و کیفیت فناوری با کاربست فناوری در فرایند آموزش | ||
رهبری آموزشی کاربردی | ||
مقاله 7، دوره 1، شماره 3، آذر 1399، صفحه 91-103 اصل مقاله (765.47 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
طیبه سیدابراهیمی* 1؛ اکبری کیهان2 | ||
1تحقیقات آموزشی ،گروه علوم تربیتی ،دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی،اردبیل،ایران | ||
2معاون فرهنگی ع.س.فا.ا.اردبیل و عضو گروه علمی ساعس ناجا. | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف نقش میانجی خودکارآمدی رایانهای در رابطه رغبت شغلی و کیفیت فناوری با کاربرست فناوری در فرایند آموزش انجام گرفت. این پژوهش از جنبه هدف کاربردی و از نظر روش همبستگی (مدل معادلات ساختاری) بود. جامعه آماری را تمامی معلمان مدارس متوسطه اول و دوم شهرستان سلماس(635 نفر) تشکیل داد که به روش نمونه-گیری خوشهی چندمرحلهای و براساس جدول کرجسی و مورگان 239 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامههای پرسشنامه اشتیاق شغلی، سالوناوا و شوفلی؛ کیفیت خدمات فناوری، بکارگیری فناوری اطلاعات هوشیاری (1393) و پرسشنامه خودکارآمدی رایانهای مورفی و همکاران(1989) بود که روایی محتوایی و سازه ابزارها و پایایی آنها به روش ضریب آلفای کرونباخ مورد تأیید قرار گرفت. جهت تجزیه و تحلیل داده-ها از نرمافزارهای SPSS و LISREL استفاده گردید. نتایج نشان داد که ضریب تأثیر مستقیم رغبت شغلی بر خودکارآمدی رایانه33 /0 = β و همچنین ضریب تاثیر مستقیم کیفیت خدمات فناوری بر خودکارآمدی رایانه 50 /0 = β و ضریب غیرمستقیم 18/0 و معنادار بود که این نتایج حاکی از آن است متغیرهای پیشبین رغبت شغلی و کیفیت خدمات فناوری میتوانند از طریق متغیر میانجی خودکارآمدی رایانه بر کاربست فناوری تأثیر بگذارند و آن را تبیین نماید. با توجه به این نتایج میتوان گفت اگر خودکارآمدی فناوری معلمان مدنظر قرار داده شود، نتایج ارزندهای در جهت کاربست فناوری بدست خواهد آمد و در صورتی که رغبت شغلی معلمان نیز حاکم باشد کاربست فناوری و نیز یادگیری اصول و مهارتهای آن در معلمان به شکل بهتری ظهور مییابد. | ||
کلیدواژهها | ||
رغبت شغلی؛ خودکارآمدی فناوری؛ کیفیت خدمات فناوری؛ کاربست فناوری؛ جریان آموزش | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,875 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 955 |